Utflod eller fostervann?

LittlePrince

Forelsket i forumet
Hørt at fostervann er blankt/hvitflakkete?
Er det lett å se/merke forskjell på fostervann og utflod?

Har hatt ganske økt utflod i hele svangerskapet.. Men har noen få ganger i det siste opplevd at det plutselig renner, kjennes ut som jeg tisser på meg, og det er såpass så det går gjennom buksa. Også syns jeg det er litt tynnere konsistens på det enn utfloden jeg har hatt til vanlig.. Lurer litt på om det kan være fostervann jeg lekker?

det har jeg også, så lurer litt på det samme.. trodde det var normalt å ha utflod, så har roet meg med det.. men kan selvsagt være fostervann også kanskje?? jeg har hvit utflod.. men som du sier, noen ganger bare tynt så det kjennes ut som jeg tisser på meg, og at det blir vått mellom buksa.. jeg skal til jordmor fredag, tror jeg får spørre om dette!!

Om du tror det kan være fostervann, så ring føden.. du skal IKKJE gå for lenge å lekke[&:] bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite[:)]

Fostervann er uklart og litt grumsete, av og til med små hvite falk i . Og det lukter gjerne litt søtt . Tror du at du lekker fostervann, må du kontakte fødeavdeligen og dra dit å få det sjekket!

Når vi var på fødselsforberedene kurs nå så sa jordmor at det er mange som tar feil av utflod og fostervann, dette pga utfloden er vist svært tynnflytende på slutten [:'(]
Man skulle ta det "bind" trikset jeg ser flere har nevt før. Se om det fylt seg opp...

Takk for svar! Skjer jo liksom ikke flere ganger etter hverandre om dagen, men minst 1 gang om dagen. Og da gjerne om jeg er stressa, anstrenger meg, eller går..

Ja, det er lett å merke forskjell på utflod og fostervann. Fostervann kommer i større mengde om gangen selv om det kommer "skvettvis", lukter totalt annerledes og er veldig tyntflytende i forhold. 

ORIGINAL: LittlePrince

Takk for svar! Skjer jo liksom ikke flere ganger etter hverandre om dagen, men minst 1 gang om dagen. Og da gjerne om jeg er stressa, anstrenger meg, eller går..

Da kan godt være du lekker urin, faktisk..

Hvordan ser fostervannet ut?
Fostervannet skal være klart og fargeløst, eventuelt litt gult i fargen. Dersom fostervannet er misfarget ved fostervannsprøve eller fødsel, kan det være tegn på problemer. Grønt eller brunlig fostervann kan tyde på at barnet har hatt sin første avføring, noe som normalt ikke skjer før etter fødselen med mindre barnet utsettes for stress (for eksempel oksygenmangel). Rosa- eller rødlig farge kan tyde på blødning, og dyp rødfarge kan være forårsaket av tidligere blødning. Misfarget fostervann behøver ikke å bety problemer, men prøver tas for å finne ut hva som har forårsaket misfargingen.

På linken står det litt forskjellig annet også

http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Fosterets-utvikling/Support-systemet/Hva-er-fostervann/

Back
Topp