Utetid og påkledning

AuroraBorealis

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Junilykke2018
Når det kommer så langt at man skal ut å bevege seg. Hvor mye skal babyen ha på seg?

F.eks. trilletur? I voksi pose av dun med ull i og lammeskinn under?

Når man skal på butikken og har bilpose.

Spør sikkert dumt. Men er blank xD

Jeg kommer til å ha henne på lammeskinn og voksi-pose. Tar på henne godt med klær under. Bl a lille lam dress. Men kommer helt an på hvor kaldt det er, og kjenner hele tiden etter temperaturen.
Har også alltid med ekstra ullteppe.

Jeg kommer ikke til å ta henne ut i starten dersom det er kaldere enn minus 5.

Men tenker dere ullundertøy og en dress uten på. Eller er det for lite/for mye?

Jeg ville nok ikke hatt ulltøy, utedress og vognpose...det høres litt mye ut. Men ulltøy, en tynn fleece/ulldress og pose som evnt kan åpnes litt dersom barnet blir for varmt (og åpnes helt i butikken) ville jeg nok gått for. Blir for lite med bare ett lag ull og pose på vinterstid, ville jeg tro. Som oss så tåler babyer forskjellig, og den tryggeste måten er nok å kle i lag, og sjekke temperaturen i nakken, slik at man kan regulere ved å ta av/på et lag.

Her ligger hun på skinn, med 2 lag ull og dyne over. Ullue og votter.
Men er mildt da så. Trenger ikke så mye.

Tror nesten ingen kler på babyene sine for lite. Er vel kanskje heller det motsatte ;) Kjenn på babyen, gjerne i nakken, for å kjenne om hun er kald/varm. Og åpne vognpose/dyne inne på butikken/bussen osv :)

Jeg syns også det nesten er viktigere å passe på at babyen ikke har på seg for mye. De sier letter ifra sjøl hvis de fryser! Min første var en veldig varm baby. Han var født midtvinters, men endte til slutt opp med inneklær og en liten strikkejakke oppi lammeskinnsposen. Aldri noe mer! Lue og votter selvfølgelig. Hadde bamsedress og hel ulldress til ham, men det ble aldri brukt. Brukte nesten aldri ullklær på ham i det hele tatt - da rant svetten med en gang. Er derfor jeg ikke vil ha bilstolpose heller, har litt hetta for at lille skal bli for varm.
Barn nr to her var født i mai, og brukte masse ull gjennom sommeren, så barn er forskjellige. Tenker utgangspunktet med lille denne gangen vil være tynn ull innerst, en strikkejakke eller hel strikkedress, og god lue og votter. Det må være mer enn nok oppi lammeskinnsposen, og kanskje av og til også for mye.

I starten må man nok bare være veldig oppmerksom og følge med på hvor varmt barnet er, og så finner man fort ut hva som funker:-) Men for all del: Når du går inn i butikken, kjøpesenteret eller på en varm buss: åpne posen for lille...

Det er ikke så lett det der, men du blir fort kjent med ditt barn og kommer til å klare det kjempefint :) Jeg fikk sønnen min i mai så er også litt usikker på hvordan det blir på vinteren. Også er det veldig forskjell på barn, noen er veldig varme av seg og det er viktig å ikke kle på alt for mye. Stol på deg selv og kjenn tempen i nakken på babyen :)

Storebror var veldig varm som baby, så hadde stort sett kun på ham ullundertøy i voksiposen og evt et tynt ullteppe eller fleecesett i tillegg.

Back
Topp