Utenlandstur under sykemelding

Nurkis*venter*nr2

Forumet er livet
Noen som vet om det går??
Jeg har to turer foran meg som var bestilt før jeg ble sykemeldt, men kan jeg reise siden jeg er sykemeldt?? '
Må de søkes om??
Første turen er til Stockholm og andre er til England..

tror du må melde fra til nav om turene. Ta deg en tur å hør med dem. [:)]

ORIGINAL: Falk88

tror du må melde fra til nav om turene. Ta deg en tur å hør med dem. [:)]

Takk[:)] Da skal jeg høre med de[:)]

ORIGINAL: ~Vimsa~

Du må få legen til å skrive på sykmeldingsdelen h*n sender til nav med at det er ikke hinder i friskmelding det at du drar til syden. klosete forklart men[8D]

Okey, så hvis han skriver på den delen at det er greit jeg drar utenlands så skal det gå greit??[:)]

Takk for svar[:)]

Du kan fortsatt være sykemeldt. Men du mottar ikke penger for de dagene utenlands.

Jeg stoppet min da jeg skulle utenlands og tok feriedager med lønn istede. For trengte jo pengene også.

Legen kan søke til nav om du kan beholde sykepengene mens du er utenlands( men tror da det må være en
god grunn)
Ikke at du bare skal på ferietur liksom.

Spørs litt hvorfor du er sykemeldt også da....

Jeg var 40 prosent sykemeldt i svangerskapet pga vond rygg og mange tunge løft på jobb.
Men legen ville ikke søke for meg bare fordi jeg hadde en planlagt ferietur.

Ble ikke så glad arbeidsgiveren min da... siden sykemeldinga ble stoppet og jeg ble sykemeldt på nytt når jeg kom hjem( for er jo arbeidsgiver som da måtte betele på nytt for de første 16 dagene)

Ok... trodde legen kunne skrive på, men at nav bestemte til syvende å sist jeg.

Jeg besøkte mannen min (som er utstasjonert i varmere strøk).
Gjorde jo godt for meg å få treffe han mens jeg gikk gravid med dårlig rygg og søvnplager, men ble ikke sykemeldt fordi.
Fordi legen sa hun ikke kunne det når skulle på ferie.

Men er sikkert forskjellig fra lege til lege.....
Min stemor fikk reise i 2 uker selv om hun var 20 prosent sykemeldt. (men så er det pga leddgikt da, så var jo bedre for henne å være i varmen)

Men spørs nok hvorfor trådstarter er sykemeldt også da. Hvordan legen vurderer det.
Hvis det gjør bedre å være utenlands er det sikkert ikke noe problem.

Du går ned til NAV og sier at du trenger 2 skjema om utenlandsreise under sykemeldingsperiode. Så skriver du på din del der det står hvilken periode du skal være utenlands osv.
Så skal legen din skrive at det er greit for han/hun at du reiser, at det ikke kræsjer med noen legetimer/behandlinger før du leverer den inn til NAV igjen, så er alle parter fornøyde. :)
Det som er grunnen til at du må "søke" om å oppholde deg utenlands, er at OM det skulle skje noe mens du er utenlands og NAV ikke ved om det, så kan de ta fra deg all rett til støtte som du ellers ville hatt rett på, samt at jeg mener forsikringsselskapet kan sette seg på bakbeina..

en ska søke om det,blir da regnes som ferie den perioden du er borte og får da ikke betalt

Hør med legen din du hvordan det er. Da får du korrekt svar som gjelder deg.
Vi har alle her opplevd forskjellig, så det blir egentlig ikke rellevant.

Spør også om du kommer til å få full lønn mens du er utenlands. Det vet legen din.

Lykke til:)

Da spør jeg fastlegen imorra[;)] 
Er ikke snakk om lange turer, er bare fra fredag til søndag den ene turen, og onsdag til mandag den andre turen (og da er både torsdagen og mandagen fri-dager (kristihimmelfart og 17.mai[;)])

Takk for svar jenter[:D]

Back
Topp