Utenlandsopphold og graviditet

H-40475026

Andre møte med forumet
Hei!

Vi venter barn for første gang og har spørsmål omkring reise/utenlandsopphold under svangerskapet. Grunnet fleksible studier akkurat dette året, så har jeg lenge (før graviditet) ønsket å reise bort alene i 3-4 uker for skriving og full avkobling/ro. Jeg er vanligvis i full A4 jobb, så er ikke en vanlig mulighet jeg har, men familien min disponerer en leilighet på Gran Canaria. Jeg er i uke 7+0 i morgen, og den opprinnelige planen var å være på GC fra 08.03-05.04 (altså hvis jeg regnet det riktig, fra jeg er i 14+1 til 18+1). Jeg har hørt med en venninne om å være med meg og mulig jeg får noen dager med familiebesøk, men går ut ifra å reise alene. Jeg er kjent med skandinavisk legekontor i gangavstand til leiligheten, men ønsker oppfølging fra fastlege her i Norge.

Jeg har mulighet til å endre på dato og lengde som jeg ønsker, så kan selvsagt være der kortere, men har ikke mulighet til å dra dit før 08.03. Jeg lurer derfor på, er det mulighet for å dra i det hele tatt? Og hvis ja, når er den "ideelle" tiden å være på reise eller hjemme?

PS: Jeg har første legekonsultasjon neste mandag, og det er mulig å drøfte med fastlege da. Jeg synes det likevel er nyttig med tanker/erfaringer fra andre som har gått igjennom svangerskap. Ifølge Babyverden sin app, har jeg termin 08.09. På forhånd, takk for svar! :)

Ser ikke egentlig problemer, så lenge du er på kontroll før og etter turen :happy: Jeg var i Spania sist svangerskap i uke 19 (i juli) og opplevde det som helt uproblematisk:happy:

Skal også til Gran Canaria i mars. Riktignok bare 2 uker. Sålenge man ikke drar helt på slutten av svangerskapet så skal det jo ikke være noe problem. :happy: Misunnelig på deg som kan være så lenge :p

Synes det høres perfekt ut med tanke på timing. Før oul, men etter tul

Jeg skal til Malaga når jeg er 20 uker, spent på det, men så lenge jeg ikke får større plager (bekken og slikt) så satser jeg på det bare er digg å komme seg litt ut :cool05

Jeg har vært en måned i Spania i alle mine svangerskap, uproblematisk. Men, jeg spiser ikke salat, helst ikke på restaurant, holder meg i skyggen og bader kun i sjøen. Liker å ha kontroll på matlaging, og tar gjerne en privat UL midt i oppholdet. Men i andre trimester, og GC på våren, er jo begge gode tidspunkter!

Jeg har vært en måned i Spania i alle mine svangerskap, uproblematisk. Men, jeg spiser ikke salat, helst ikke på restaurant, holder meg i skyggen og bader kun i sjøen. Liker å ha kontroll på matlaging, og tar gjerne en privat UL midt i oppholdet. Men i andre trimester, og GC på våren, er jo begge gode tidspunkter!
Eneste er at jeg ikke liker å fly så lenge i svangerskap, det er langt til GC, men støttestrømper er jo en god hjelp

Det kommer jo helt an på hvordan svangerskapet ditt og formen din blir. Hvis du er fin form og legen din ikke har noen innvendinger, så tenker jeg at det er helt uproblematisk :)

Det synes jeg hørtes ut som en fantastisk ide :gen014 Du reiser jo til ett land med ett godt helse tilbud - og en god tid i svangerskap - så jeg ville kastet meg på flyet og dratt å kost meg:)

Som de andre sier, det kommer jo litt ann på hvordan du føler deg. Mitt første svangerskap var jeg i toppform så reiste rundt over alt. Siste reise var en 3 dagers biltur fra midten av Europa og hjem til Norge for å føde der. Det var dagene 36+5 - 37+1 og ungen kom i uke 38+1 :hilarious:- gikk kjempe fint det og :) så så lenge man føler seg bra så er reise ingen hindering :)

Tusen takk for alle svar her inne! :) Nå ble jeg så glad og motivert for reise! Hvis lege ikke har noen innvendinger, så bestiller jeg nok billetter i løpet av kort tid. Jeg er jo i utgangspunktet frisk , men formen som førstegangsgravid er litt vanskelig å forutsi. Jeg har de siste dagene vært meget kvalm, men det er tidlig enda. Forhåpentligvis demper det seg litt eller blir ihvertfall ikke verre der nede..

Takk for tips igjen! :)

Jeg har heldigvis god tilgang til eget kjøkken og sånt, så kan ordne litt mat som passer for meg.

Back
Topp