Utenlandske flagg i 17.mai toget?

Jeg er litt delt der kjenner jeg. På en måte er jo dagen for å feire Norge, og dermed bør det brukes norske flagg. Samtidig er det så mange nasjoner samlet i Norge, at det ikke gjør noe å vise litt av mangfoldet. Men jeg tenker at det bør ihvertfall ikke bli sånn at det blir flere utenlandske enn norske

Slike ting er ofte hårsåre.. Jeg er også delt. Men etter mye grubling har jeg tenkt at det er på en måte Norge sin bursdag så hvorfor skal en da flagge for Uganda på en måte..

Det er Norges nasjonaldag vi feier.. Derfor skal det være norskeflagg den dagen..

De får finne opp nasjonalitetensdag ell noe og gå i tog og vise alle flaggene der

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke helt forstår behovet for andre flagg. Når jeg feirer andres skikker sammen med venner fra andre land, så følger jeg vitterlig deres skikker - og drar ikke noe norsk inn i dem.

Synes vi absolutt kan vise et mangfold selv om vi går samlet bak det norske flagget :) I mitt hode blir det litt som å ta med bursdagsgave til gjestene. Det er ikke gjestene man feirer, men bursdagsbarnet. 17. mai er feiring av Norges nasjonaldag, ikke alle andre nasjoner som bor her.

Synes den sammenligningen med bursdagsfeiring er bra!!! Man feirer da ikke Per på Ole sin bursdag ;) ja til mangfold også på 17 mai, men jeg synes flaggene skal være norske :)

17. Mai er norges nasjonaldag, og da mener jeg det skal flagges med NORSKE flagg. Syns rett og slett det er respektløst og storforlangende av våre nye landsmenn å forvente at de skal få flagge med sine flagg. Vi feirer tross alt ikke deres hjemland sin dag, vi feirer landet de får oppholde seg i, av ynse grunner, sin dag.
Vi gir dem deres relgiøse kirker, rett til å utøve disse både på jobb og skole, morsmålopplæring i norsk skole, øser over dem med norske skattepenger og økonomisk hjelp + mye, mye mer. Skulle det ikke mangle da at de gjengjelder med å la nasjonaldagen vår være norsk?! Og vise oss respekt med å feire den på norsk vis?!

Gutt født 09
Baby sept 13

Aldri i verden om det skal være et annet flagg enn norsk. Bare det at det er et tema er hårreisende. Kan vi ikke heller ha en internasjonal norsk flaggdag. Hvor alle kan flagge med hvilket flagg de måtte ønske? Den eneste tingen som er hel-norsk er 17mai. Føler om det glipper, så har vi ikke en ting igjen. Alt blir vasket ut.
Jeg er IKKE rasist eller noe sånt. Men jeg føler at på NORGES NASJONALDAG hører ikke noe annet enn NORSK flagg hjemme! Det er NORGES dag!! Helle liksom! Det er som å begynne feiere lise når tine har bursdag. Helt feil for meg.

På den norske nasjonaldagen mener jeg ærli talt at de aldri burde vært spm om noe annet, vi feirer norge og da bruker vi norges flagg :) er ikke imot invandring eller noe men akkurat den dagen er norges dag :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Synes hele opplegget er rart jeg.... hvorfor i all verden skulle vi ha andre flagg i 17.mai toget en det norske?? Det er NORGES nasjonaldag vi feirer.
Vi er ikke norske men vi feirer nasjonaldagen sammen med dere med norske flagg, vimpler, sløyfer og hva det måtte være. Jeg tenker at hvis vi ikke ville vifte norske flagget da kunne vi enkelt og greit holdt oss hjemme den dagen. Jeg synes det er fantastisk morsomt å gå rundt i byen og feire dagen sammen med dere nordmenn, se at alle pynter seg, går i bunad og er stolte over nasjonaliteten sin og tradisjonene rundt denne dagen.
Vi er en del islendinger der vi bor og på vår nasjonaldag (17.juni) treffes vi gjerne og feirer vår dag med islandske flagg.
Det er veldig mange nasjonaliteter i Norge og jeg synes alle blir tatt godt vare på. Det er f.eks. ikke lenge siden den norske turban dagen var feiret i Oslo, da kom folk til Oslo som ville vise den tradisjonen sin oppmerksomhet og respekt. På 17.mai kan alle nasjonalitetene vise Norge den samme respekten!

Synes hele opplegget er rart jeg.... hvorfor i all verden skulle vi ha andre flagg i 17.mai toget en det norske?? Det er NORGES nasjonaldag vi feirer.
Vi er ikke norske men vi feirer nasjonaldagen sammen med dere med norske flagg, vimpler, sløyfer og hva det måtte være. Jeg tenker at hvis vi ikke ville vifte norske flagget da kunne vi enkelt og greit holdt oss hjemme den dagen. Jeg synes det er fantastisk morsomt å gå rundt i byen og feire dagen sammen med dere nordmenn, se at alle pynter seg, går i bunad og er stolte over nasjonaliteten sin og tradisjonene rundt denne dagen.
Vi er en del islendinger der vi bor og på vår nasjonaldag (17.juni) treffes vi gjerne og feirer vår dag med islandske flagg.
Det er veldig mange nasjonaliteter i Norge og jeg synes alle blir tatt godt vare på. Det er f.eks. ikke lenge siden den norske turban dagen var feiret i Oslo, da kom folk til Oslo som ville vise den tradisjonen sin oppmerksomhet og respekt. På 17.mai kan alle nasjonalitetene vise Norge den samme respekten!
Godt sakt!
AMEN!

Jeg syns det er helt feil med andre flagg en det norske, er jo tross alt norges nasjonaldag som feires.. Hadde folk vifta med forskjellige flagg fra hele verden, hadde den ikke blitt noe spesiell. Jeg er glad så mange feirer dagen med oss men med det norske flagget!

Er ikke 8 Mai norges bursdag egentlig? 17 mai feirer vi grunnloven som inneholder kristen humanistisk arv altså ærlighet, toleranse, rettferd, tilgivelse samt understreker at vi er et fritt land :)

Er ikke 8 Mai norges bursdag egentlig? 17 mai feirer vi grunnloven som inneholder kristen humanistisk arv altså ærlighet, toleranse, rettferd, tilgivelse samt understreker at vi er et fritt land :)

Nei, 8.mai ble vi fri fra tyskerne :)

17.mai fikk vi vår egen Grunnlov. Det vil si, vi ble for første gang på lenge ett eget og suverent land igjen.

Back
Topp