Utenlandsk far

• Trådstarter Trådstarter Usikker
  • Opprettet Opprettet
U

Usikker

Guest
Hei

Jeg er gravid, med en far som bor i et annet nordisk land.
Som situasjonen er i dag, så ønsker han ikke ha kontakt med hverken barnet eller meg. Jeg TROR og håper dette vil rette seg etterhvert som mini er ute, men har jo ingen garantier.

Jeg ønsker ikke ha far ukjent på fødselsattesten, og vil nok sette opp faren. Men vil dette påvirke min mulighet til å skaffe pass, bytte skole, signere på navn-papirer osv? Eller kan jeg be om en fullmakt 1 gang som kan være gjeldende i noen år, som jeg kan bruke til disse situasjonene?

Han ønsker nok ikke skape noen problemer. Men ser for meg at det kan bli slitsomt å fly han til norge så fort det er noe som må signeres av mor og far.

Jeg er helt ukjent med dette, har ingen barn fra før av.

Det er trist å høre at han ike ønsker kontakt med barnet sitt, håper dette ordner seg for dere etterhvert!
Så lenge du bor alene (uten far) når barnet blir født så har du foreldreansvaret alene. Det betyr at du ikke trenger barnefar til å skrive under på slike papirer du nevner:)

Du er pliktig til å oppgi navnet på faren om han vil eller ikke. Dersom du oppgir at det er ukjent vil nav prøve å finne ut hvem far er og det blir DNA prøve. Så best å føre han opp :) men som sagt over har du aleneansvar og er ikke han en pappa for barnet trenger du ingen signatur fra han :)

Du er pliktig til å oppgi navnet på faren om han vil eller ikke. Dersom du oppgir at det er ukjent vil nav prøve å finne ut hvem far er og det blir DNA prøve. Så best å føre han opp :) men som sagt over har du aleneansvar og er ikke han en pappa for barnet trenger du ingen signatur fra han :)
Har NAV kapasitet til det??
Aldri hørt!
Kjenner en der far er ukjent, fordi det var et ONS og NAV har aldri krevd noe DNA prøve der ...?

Nav kan ikke kreve DNA prøve nei, med mindre far selv ønsker å bli satt som far (og at han ikke er det) da kan far kreve det.

Nav kan ikke kreve DNA prøve nei, med mindre far selv ønsker å bli satt som far (og at han ikke er det) da kan far kreve det.
Dersom mor setter opp far og han ikke godkjenner det kan de kreve test. Da er de ganske strenge og det kan gå til retten.

Har NAV kapasitet til det??
Aldri hørt!
Kjenner en der far er ukjent, fordi det var et ONS og NAV har aldri krevd noe DNA prøve der ...?
Hvis det er mulig å finne far vil de i stor grad prøve å finne det.
Det ble vel vedtatt for et par år siden. Hvis det er en mulighet for å finne faren vil de kunne kreve test dersom far ikke godkjenner farskapet. Det er av hensyn til barnet at de i stor grad prøver å unngå ukjent far :)

Nå vet jeg ikke hvordan det er ved alle tilfeller så klart, men vet om et eksempel der de har krevd test fra 3 menn for å finne faren. Testen betaler nav, men nekter man kan politiet komme på døren og ta deg med til legen for test.

jeg har barn med en som bor i et annet nordisk land, han står ikke som far på papira, jeg nekta, og nav godtok det uten noe om og men..

Bare skriv han opp som far barnet ditt har rett på en far om det enn bare en offisielt. Det påvirker imidlertid ikke din bestemmelsesrett over mini, som nevnt over så lenge du ikke bor sammen med eller er gift med far så har du foreldreansvaret alene. Så bra at du sjekker slikt på forhånd! Jeg er jurist og ser at det ikke er mange som sjekker slik og tenker over ev problemer skal jeg si deg, høres også ut som en sunn og fin instilling til far, lykke til :)

Back
Topp