Utenlandsferie med baby

smurfemamsen

Blir kjent med forumet
Jeg er gravid og har termin 14. april. Vi planlegger sommerferie til Tyskland rundt st.Hans og lurer på om det er noen forhåndsregler vi bør ta, evt om det er noe som tilsier at vi ikke bør dra i det hele tatt. Det er snakk om en times biltur til Oslo for så å ta Kielferja over til Tyskland og så kjøre ca 3 timer før vi er framme. Dette er et feriested med leiligheter og kombinert innendørs og utendørs badeanlegg, ikke strand. Jeg kommer ikke til å besøke badeanlegget hverken alene eller med babyen. Hvor utbredt er mrsa i Tyskland i forhold til i Norge?

Jeg setter stor pris på råd!
 
Jeg er gravid og har termin 14. april. Vi planlegger sommerferie til Tyskland rundt st.Hans og lurer på om det er noen forhåndsregler vi bør ta, evt om det er noe som tilsier at vi ikke bør dra i det hele tatt. Det er snakk om en times biltur til Oslo for så å ta Kielferja over til Tyskland og så kjøre ca 3 timer før vi er framme. Dette er et feriested med leiligheter og kombinert innendørs og utendørs badeanlegg, ikke strand. Jeg kommer ikke til å besøke badeanlegget hverken alene eller med babyen. Hvor utbredt er mrsa i Tyskland i forhold til i Norge?

Jeg setter stor pris på råd!
Hei!
Det er i utgangspuktet ikke noe i veien for å reise til Tyskland med baby. Tyskland er nokså likt som Norge i forhold til smittefare. Et så lite barn, som din baby vil være da, vil jo oppholde seg med mor og far hele tiden, og sannsynligvis bli ammet. Det er først og fremst ved innleggelse på sykehus i utlandet at en skal være obs på fare for MRSA-smitte .Lykke til med siste del av svangerskapet og lykke til videre! Hilsen Elin
 
Takk for svar!
Jeg tror nok vi tar sjansen på å reise så sant vi alle fire er friske og raske før avreise! Jeg kommer til å amme og vi kommer til å være ekstra påpasselig med hygiene. Vi tenker bl.a å koke badevannet hennes før bruk, eller er ikke det nødvendig? Jeg lurer også på om det er mulig å få satt første dose med vaksine før avreise selv om hun da er mindre enn tre mnd?
 
Takk for svar!
Jeg tror nok vi tar sjansen på å reise så sant vi alle fire er friske og raske før avreise! Jeg kommer til å amme og vi kommer til å være ekstra påpasselig med hygiene. Vi tenker bl.a å koke badevannet hennes før bruk, eller er ikke det nødvendig? Jeg lurer også på om det er mulig å få satt første dose med vaksine før avreise selv om hun da er mindre enn tre mnd?
Hei!
Første dose vaksine kan gis helt ned til 6ukers-alder. Det er noe usikkert hvordan barnets kropp responderer på vaksine gitt så tidlig, så da må hun evt. få en ekstra dose. Det er mulig å gi første dose vaksine når barnet er 8 uker,- og da er det ikke nødvendig med ekstra dose ifølge folkehelseinstituttets anbefalinger. Hilsen Elin
 
Back
Topp