Utenlandsferie - mat *inspirert*

*lykkeligst*

Forumet er livet
Når dere er ute og reiser. Spiser dere da lokal mat, eller på kjente kjeder (som Burger King, Mc Donalds o.l.).

Ingen kritikk, bare nysgjerrig.

Og hvorfor/hvorfor ikke?

prøver å spise lokal mat.. men i noen land er det vanskelig.. fordi jeg er vegetarianer:P
er en del land som ikke kan lage veggis mat at all gitt :P

men jeg tar det jeg får jeg :D

Jeg er litt sånn midt imellom tror jeg.

Det spørs litt hva jeg skal spise. Smaker gjerne på tradisjonsmaten i det landet jeg er i og er forsåvidt glad i å prøve nye ting, har ingen problemer med ny mat i den forstand, men skal jeg ha en burger uansett så tar jeg den heller på en kjede eller et "kjent" sted enn på en bod i ei bakgate liksom.

Når vi er på ferie, blir det gjerne en blanding av alt mulig fra fine restauranter, McDonalds (det er litt eksotisk for meg, da, for vi har det ikke i maaaaange mange mils omkrets her jeg bor) til bryggeboder og lokale kafeer. Jeg er mest opptatt av at maten er helt ferdig, altså gjennomstekt/kokt. Livredd magesjau og matforgiftning, så jeg er nok litt sær. Tar ingen sjanser, men har BANK I BORDET til dags dato ikke blitt magesyk på ferie heller, til tross for at jeg har reist veldig mye rundt i hele verden :)

Lokal mat er en del av reisa synst no eg. 
Men helsa i behold er og det.Så ei god blanding!

Man må jo prøve seg fram da! Skjønner ikke folk som reiser rundt å spiser på macern eller bestiller seg kjøttbullar med lingonsylt på ferie. Og jeg som bor i syden ser jo mye av det. Særiøst, etter det franske og kinesiske er det tyrkiske kjøkkenet kåret til det beste i verden!! Også har vi de her nede som griner fordi det ikke er bacon til frokost på hotellet. Hallo?!? Du reiser til et land med 98% muslimer og du vil ha bacon og svinelabber? Ta deg sammen!! På hotellet jeg jobbet kom feriegjester ned med eget pålegg til frokost: sikkert til ungene tenker du nå, men nei ungene frotset jo i pannekaker og salami. Det var mor og far som satt der med makrell i tomat tuben sin og surmulte over det farlige fremmede. En gang fikk jeg 100 lire i tips av en engelsk dame fordi jeg viste henne hvor vi hadde burgerking! Hvorfor dra til et annet land da? Ta heller en McDonalds vs BK tour hjemme! Hadde blitt flau om jeg hadde vært i Spania uten å prøvd paella, Tyrkia uten sikkelig kebab, eller japan uten sushi! Dette innlegget ble sikkert alt for lang, særlig fordi Mr Babyverden ikke vil la meg lage avsnitt på iPhone og jeg må velge mellom det og tyrkisk tastatur på PCn uten æø og å...

Spiser ikke på mac'ern eller Bruger King frivillig hverken hjemme eller på ferie.
Er man ute og reiser så prøver man den lokale maten, mener nå jeg. Det er jo litt av moroa med ferie.

Helst lokal! Synes det er spennende å prøve nye ting, men blir også litt McDonalds o.l  hvis det skal være ett kjapt måltid.

Skulle vært veldi krise om jeg var i syden og måtte spise på McD eller BK, den lokale maten er jo halve turen! 

Spiser nok mest lokal mat, men etter 2 uker i India var det likevel deilig å finne en Subway hvor man kunne ta noe annet enn chicken curry til frokost..

Back
Topp