Utendørsbekledning

Februar21

Andre møte med forumet
Hei!

Bor i Kirkenes og her er det normalt ganske kaldt i februar/mars, jeg er førstegangsfødende så aner naturligvis ikke hva som er nødvendig å ikke, så..

hva har dere handlet eller tenkt å handle av utendørsbekledning? Dress, luer, noe til hender og føtter etc?

Gjerne nevn merker dere er fornøyd med eller har lest noe bra om ☺️
 
Vi bor på Vestlandet så kan ikke sammenlignes sånn temperaturmessig. Det jeg har tenkt er å satse på en god og varm vognpose, RisaRosa sin, i dun. Veldig god og varm! Ser for meg at snuppa vil ha ullbody og ullstrømpebukse, også en heldrakt i ull over det igjen, typ «utedress». Kjøpt Reflex sin fra Barnas hus foreløpig, usikker på om vi skal kjøpe en til type utedress eller ei. Det blir jo veldig godt og varmt oppi vognposen, og for oss er det ikke aktuelt å bære i bæresele før det våres, og da vil hun trenge litt annen type bekledning. Ellers har vi kjøpt ulluer, både tykke og tynne, votter og ulltøfler til beina.
 
I vogna:
Korthåret saueskinn
Vognpose fra easygrow som har dun og ull.
Vognovertrekket (uten vognovertrekk, ullpledd)

på ungen:
Ullbody/ullstrømpebukser eller bomull om ungen ikke tåler ull direkte på huden
Ulldress (hjemmestrikket, lillelam, reflex, name it er det vi har brukt på førstemann så blir det på denne også)
Ullsokker
Ullvotter
Tynn ulllue (kjøpt eller hjemmestrikket)

når man kommer innendørs er det viktig å åpne opp og kle av, ellers er det fare for overopphetning.

husk også at de ikke skal være ute om det er -10 grader i starten.
 
Last edited:
En god og varm sovepose med dun, og ull i bunnen, i tillegg lammeskinn.

Lag på lag med klær som er lett å regulere varmen. Hvis du f.eks skal trille til kafe/kjøpesenter så blir det fort veldig, veldig varmt i posen. Eventuelt legg babytepper i ull under og over baby i posen, det er lettere enn å ta av og på masse klær.

Kjøp en balaclava eller hals, det kan være vanskelig med skjerf på de aller minste, de har så kort hals, men man vil gjerne dekke til overkroppen som kan bli litt eksponert i posen.

Kjøp Babycall fra Neonate som har temperatur måler og legg den inntil kroppen, litt under de ytterste klærne/tepper så har du litt kontroll med hvor varmt det er. Men husk alltid å kjenne selv i nakken på barnet.

Det høres komplisert ut, men man kommer fort inn i det
 
Tynn ull innerst, tykkere ulldress over, ullue, ullsokker og små ullvotter. Hvis det er fryktelig kaldt, under ti minus holder vi oss nok mest mulig inne til ungen er blitt et par måneder, men på litt mildere dager blir det nok trilling. Har vognpose i dun med ull i bunn. Over vognposen vil jeg ha et ullpledd, så regntrekk over vogna, særlig hvis det er litt vind.
 
Back
Topp