Utendørs maling og snart 20 uker

godtemomsen

Lykkelig ventende <3
Hei,

Leser så mye forskjellig på nettet hva angår maling og graviditet.

Det jeg lurer på er om det er farlig om jeg bidrar med å male huset utvendig nå når jeg er snart 20 uker på vei.

Tenker jo at det er utendørs, så det skal ikke stå på luftingen hvertfall:)
Jormoren min mente at det ikke var noe problem. Men så hører jeg andres jormødre si at det skal en ikke gjøre, blir forvirret..

På forhånd takk for svar :)

Tror jeg går helt fint, mer skeptisk til maling inne mens man er gravid. Spør legen?

Jeg pratet med en maler. Ingen maling er fortsatt 100% trygg. Dette er en person som har blitt løsemiddel skadet. Jeg malte ikke når jeg var gravid. Er forskjell på maling også og de som er beregnet til å brukes ute er som regel sterkere enn de som brukes inne.

Tror jeg går helt fint, mer skeptisk til maling inne mens man er gravid. Spør legen?
Sist svangerskap malte jeg masse inne. Da med en maling som heter sens. Som skal være veldig allergi og barnevennlig. Så det gikk veldig fint :) men tenker at malingen utendørs er sterkere og er oljebasert. Hmm. Vanskelig dette :)

Jeg pratet med en maler. Ingen maling er fortsatt 100% trygg. Dette er en person som har blitt løsemiddel skadet. Jeg malte ikke når jeg var gravid. Er forskjell på maling også og de som er beregnet til å brukes ute er som regel sterkere enn de som brukes inne.
Ja det er nettop det at om en skal ha en husmaling som holder lenge så må en vel gjerne ha oljebasert maling og den er vel gjerne mer skadelig enn vannbasert. Jeg får ta å høre hvilke typer de har. Vil ikke måtte risikere å male huset igjen om 2 år bare fordi frøken gravid her ville male :) hehe.

Noen som har noe erfaringer selv med å male utendørs med drygolin oljebasert husmaling mens de er gravide?

Vi ble pålagt å male utvendig mens jeg var i ca midten av svangerskapet. Ble ikke veldig fornøyd med det... Fikk noen til å gjøre jobben, men huff hvor det stinket i hele huset enda vinduene var igjen. Måtte også sove med alle vinduene igjen i noen uker etterpå, lukten siger inn i lang tid. Hvis jeg kunne ha ventet ville jeg absolutt utsatt sånn maling til etter fødsel og vell så det :)
Det var drygolin oljebasert
Tviler sterkt på om du klarer å stå å male i den lukten som gravid.. Jeg klarte så vidt å være innendørs liksom :(

Jeg ble anbefalt om å ikke male mens jeg er graviid. Dette gjaldt også ute... Så da tok jeg ikke den risikoen!

Hei,

Leser så mye forskjellig på nettet hva angår maling og graviditet.

Det jeg lurer på er om det er farlig om jeg bidrar med å male huset utvendig nå når jeg er snart 20 uker på vei.

Tenker jo at det er utendørs, så det skal ikke stå på luftingen hvertfall:)
Jormoren min mente at det ikke var noe problem. Men så hører jeg andres jormødre si at det skal en ikke gjøre, blir forvirret..

På forhånd takk for svar :)
Giftinformasjonen fraråder maling med oljemaling i graviditet pga innhold av løsemidler. Giftinformasjonen er den nasjonale rådgivningstjenesten på dette området og du finner mer om den på Helsenorge.no

Jeg malte i går. Den malinga er absolutt ikke noe å male med. Men samboer kom hjem med lakkerings maske! Malingstide var derfor luktfri ;) helt supert.

Fikk beskjed av jordmoren min at så lenge det var ute og en ikke står i timesvis så skal det ikke gjøre noe.

Men bekkenet mitt har ikke til nå tillat meg å sitte/stå i lengre perioder, slik at malingen blir i denne omgangen overlatt til mannen ;) ;) (så får jeg klø i fingrene etter å male mens jeg ser på han :) )

Back
Topp