Utelek og lekser?

Agnete

Forumet er livet
Hvordan praktiserer dere dette? Her står det barn som venter på vår skolegutt i gårdsplassen da vi kommer hjem fra SFO eller andre æren. Er klokken etter 17 så mener jeg at lekser må gjøres først, så spise før vi går ut for å leke. Føler meg som verdens verstemor, for tydeligvis er det bare vi som har den regelen.
Her tar lekser og mat tid, begynner vi fem er vi ofte ikke ferdig før 19 og da er det leggetid!
Så hvordan praktiseres dette i andre hjem? Er jeg for streng?

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi har ikke lekser først, fordi poden trenger en pause rett og slett etter en lang dag på skole/sfo.

Her får hun slappe av hjemme en halvtimes tid, så et det lekser før hun får lov til og gå ut. Hun kan velge og gjøre lekser med en gang hun kommer hjem også.

Men nå er det aldri noen som vil ha henne med ut før leksene er gjort uansett, for hun er den første som kommer hjem.

Sent from my iPad using BV Forum

Vi har ikke lekser først, fordi poden trenger en pause rett og slett etter en lang dag på skole/sfo.

Kommer vi hjem 15 er saken en helt annen, men det blir så seint med leksene om han ikke gjør de først. Tenker lekser er viktig!

men sitter dere 2 timer med leksene? hvor gammel er barnet? min går i 3 klasse, og der sa læreren , at går det mer enn 30 minutter med leksene, bør hun justere for barnet.

her er det middag, så lekser, for han fungerer ikke på tom mage ;)
nå for tiden har han gjerne besøk, men leksene skal gjøres etter middag likevel.

Her har vi ikke SFO, og hun gjør lekser med en gang hun er hjemme ca kl 14:) dette er noe hun selv ønsker, for da trenger hun ikke avbryte leken ute pga lekser.

Edit: hun går i 1 klasse og gjør ferdig leksene på maks 20min, dette er da med 10 min lesing

men sitter dere 2 timer med leksene? hvor gammel er barnet? min går i 3 klasse, og der sa læreren , at går det mer enn 30 minutter med leksene, bør hun justere for barnet.

her er det middag, så lekser, for han fungerer ikke på tom mage ;)
nå for tiden har han gjerne besøk, men leksene skal gjøres etter middag likevel.

Nei, men det er mye tull og tøys.
Ikke bare med leksene men med maten. Så mat og lekser tar ca to timer til sammen. Vi spiser også først, mat er viktig for konsentrasjonen. Han bruker kanskje 30-45 min på leksene. Går i første :)

Her er lekser dagens høydepunkt så før jeg har tatt av meg ytterklærne er hun i gang med å rydde klar til leksene. Hun går i 1. Klasse så er nok ikke så heldig så lenge;) hun går ut når hun er ferdig med leksene eller spiser mat. Kommer an på når jeg har hentet henne;)

Lekser først, så ut! Sjelden gang hun spør om og få leke først..og da er det somregel greit. Bruker stort sett bare 15-20 min på leksene. Går i 1.klasse !:)

Lekser først. Men nå er jo ikke mi på SFO lengre, hu er jo ferdig med leksene innen 1530. Så da har hu ganske mye igjen av dagen enda.

Så ofte kommer hu hjem rundt 1415. Lekser til hu er ferdig. Ned til ei venninne/evnt omvendt frem til middag. Middag pleier være litt sent, så etter det er det helst sovetid og slappavtid. Men nå vet jo jeg at de mi går til går heller ikke SFO og at det er greit for de voksne der også.

Mi går i 3.klasse.

Vi gjør lekser etter middag før lek:) men leksene tar bare max 15 minutter...

Her er mannen og jentungen hjemme mellom 16.30 og 16.45 og så gjør hun lekser mens middagen lages.
Etter mat er det lov å gå å leke med de andre barna, men hun skal være tilbake senest klokken 19.00 hvis hun skal ha kveldsmat.
Leggetid for 6 åringen min er klokken 20.00 ferdig stelt, medisinert (astma) og sunget for.

Her slipper vi sfo, så de er hjemme tidlig. Da er det alltid mat først og så lekser. De greier rett og slett ikke å konsentrere seg om leksene senere på dagen, så her må leksene gjøres før de får gå ut. Det er sjelden det kommer noen og spør etter dem før de er ferdige, men i såfall så får de lov til å vente ute til leksene er ferdige :-)

Her er det lekser først, så ut å leke! Men nå har det sklidd ut litt her, så denne uka har jeg sendt hjem besøkende, og forklart at her må vi gjøre lekser først. Her er det spesiellt en kamerat som er ivrig rett etter skolen, har syntes det har vært litt kjipt av meg å sende han hjem. Men nå ser jeg at vi ikke kommer igjennom leksene hver dag pga dette, så da måtte jeg bare si fra. Venter vi for lenge med leksene så blir de så slitne, at det tar en evighet å bli ferdig.

Vi har kose og leketid rett etter jeg henter dem på skolen, så lekser. Kanskje en lekepause under lekseøkten. Aldri mer enn en halvtime med lekser samenhengende.

Fikk beskjed på foreldremøtet til 4 klasse nå at en 4 klassing ikke skal gjøre lekser med en 30 min per dag + 15 minutter lesing... Vel..

Litt opp og ned. Noen ganger ønsker de å gjøre lekser før de går ut, andre dager vil de heller komme tidligere inn på kvelden. De vet at leksene må gjøres uansett om de tar de før eller etter :)

Har som regel mat klar når mann kommer hjem med barna fra jobb og sfo, så da skal de spise, så gjøre lekser .. Så kan de få fly ut å leke .. Her kan lekser bli en evig stor diskusjon da han minste helst aldri vil gjøre det, så kan fort ta par timer .. Så leke først da er ikke aktuelt:p

8 åringen får ikke gå ut for å leke før leksene er gjort. Rett og slett fordi han ikke orker senere på kvelden

Sent from my iPhone using Tapatalk

1. Klassing her også, men har nesten ikke leker. Bruker kanskje 20 min til sammen iløpet av uka. De gjøres med engang hun kommer hjem:)

Back
Topp