Uteklær til barnehage

Emfi

Elsker forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Mailykken 2025
Hjelpes, for et hav av klær til barnehagestart! Blir ikke klok på hva vi burde gå for, og søker derfor råd her. Ønsker gode regndresser og vinterdresser til Vestlandet. Sett på kattnakken regntøy, men usikker på om man burde gå for to-delt, dress, vinterregndress eller vanlig regndress? Og vinterdress må vel være passe myk mtp at hun er 1.5 år når hun begynner.

Alle tips og råd tas i mot med takk!!

Hjelpes, for et hav av klær til barnehagestart! Blir ikke klok på hva vi burde gå for, og søker derfor råd her. Ønsker gode regndresser og vinterdresser til Vestlandet. Sett på kattnakken regntøy, men usikker på om man burde gå for to-delt, dress, vinterregndress eller vanlig regndress? Og vinterdress må vel være passe myk mtp at hun er 1.5 år når hun begynner.

Alle tips og råd tas i mot med takk!!
Vi har hatt vinterregndress til vår fra kattnakken hele året. Startet i bhg høsten 22. syns det funker kjempebra med hel dress. Husk bare at de er store i str, så vår bruker en størrelse mindre i kattenakken enn ellers.

Vi har hatt vinterregndress til vår fra kattnakken hele året. Startet i bhg høsten 22. syns det funker kjempebra med hel dress. Husk bare at de er store i str, så vår bruker en størrelse mindre i kattenakken enn ellers.

Takk! Hvor i landet bor dere?

Anbefaler vinterregndressen til kattnakken! Vi kjører den hele året, bor langt nord ☺️ bruker dress hele året men har en billig todelt fra Reflex på sommeren også i tilfelle det bare trengs en bukse eller jakke.

(Jeg syntes forøvrig ikke de er så superstor i str og her brukes de i den str som resten av tøyet er i)

Vi har også foret regndress hele året, og todelt uforet. Pluss vinterdress. Det er stort sett det som brukes hos oss. Jobber i bhg selv og synes det er utrolig upraktisk med todelt vintertøy til barn, men det er smak og behag.

Tipser også om at hvis det er kaldt og halvtint er det fint om man kan trekke regnbukse over vinterdress på starten og slutten av vinteren, men ville ikke tenkt at den regnbuksen trenger å være hverken ny eller helt fri for slitasje, så den kan du fint finne brukt.

Ligger også mange tråder lenger bak i tid hvor du kan finne tips :) mye utedresser i minste størrelsene finner du pent brukt.

Vi har hatt dette:
  • Katnakken vinterregndress
  • Dockboots
  • Vinterdress (likt mest Isbjörn og Wheat)
  • Vintersko, Finn et merke som sitter godt på. Føtter er ulike. Liker godt viking til minste (bred fot) og superfit til eldste (smal fot men høy rist)
  • Tynne ullsokker til å ha i skoene
  • Diriksons vintervotter (prøvd mye ulikt, disse sitter godt på om str er riktig).
  • Tynn ulldress
  • Todelt ull, litt tjukkere hjemmestrikk
  • Varm og tjukk halslue fra Kivat eller Huttelihutt
  • Tynnere halsluer når været blir mildere
  • Sydvest
  • Fôra regnvotter, synes alt jeg prøver er like bra, enten det er billige eller dyre merker.
Og når det blir vår har vi også vindfleecejakke, overtrekksbukse, todelt regntøy uten fôr, vårsko/overgangssko, skalldress fra PoP hvor fôret kn tas ut. Tynnere skallvotter fra PoP.
Bor på Østlandet :) I år har vi brukt vinterdressen en god del, mens i fjor var det slaps og regn hele vinteren, så da fikk vinterrregndressen og Dockboots vært i bruk nesten hver eneste dag.

Så trenger man ofte tøfler til innebruk og eksttaklær.
Vår barnehage ga også liste over hva slags uteklær som var lurt å ha på plassen :) og med eldste etterspurte de spesifikt noen ting etterhvert som hadde vært praktisk. Også kjøpte jeg det. Feks vindtett fleecejakke og overtrekksbukse/regnbukse brukes myyye tol tidlig høst og sein vår når det er fint vær men bløtt i gresset og sandkassa.
Alt trenger ikke være kjøpt inne nøyaktig den dagen dere begynner :)
Test gjerne klærne før barnehagestart så du ser at det holder tett og kan beveges i. Din er også ganske liten? Sånn at det kan være aktuelt med fotposer i stedet for sko.
Mine har vært 18mnd ved barnehagestart, men fra de var en 10 mnd alder var vi ute 30-60 min hver dag i all slags vær, så vi hadde allerede testa hvilke votter som ikke ble dratt av, hva som holdt varmt og tørt.

Kattnakken sin vinterregndress holder mer enn nok i Bergen. Sjeldent behov for så mye mer. Vi har hatt vinterdress, men vinteren på Østlandet er jo tidvis litt mindre våt.

Ellers ville jeg hatt en helårsdress + evt todelt sett (regntøy eller softshell). Kjekt med ekstra bukse eller bare jakke til dager heldress ikke er nødvendig.

Og gode sherrox! Du kan gjerne også bare investere i en skotørker :P

Siden klærne vokses raskt utav og stor sjanse for slitasje ettersom vår går i naturbarnehage har jeg gått for Reflex i det meste. Syns det har vært overkommelig pris for tidsperioden det har blitt og blir brukt.

Det vi har nå og egentlig hatt hele tiden er:
Yttertøy:
- Reflex Trysil vinterdress har vi nå andre året på rad.
- Reflex todelt regntøy
- Reflex Hovden vinterdress
- Reflex parkdress
- Wheat parkdress

Mellomlag:
- 2 sett Reflex fleecegenser og bukse
- ett sett Hjemmestrikket genser og bukse

Sko:
- Vintersko og sommersko fra viking
- Støvler med og uten fór fra reflex

Tilbehør:
- Huttelihut balaclava
- reflex vintervotter i samme stil som trysil dressen
- reflex fleecehansker
- reflex fleece hals og ull hals
- reflex regnvotter
- reflex sydvest
- hjemmestrikkete luer

Om vinteren lever han i reflex sitt frost ullundertøy i barnehagen.

Bor i Rogaland.

Ulempen jeg har opplevd med dresser med tapede sømmer er at det går hull på kanten hvor tapen går, mellom bena. Vett ikke om det er kjent problem eller feil størrelse til min unge.
Stor eller små i størrelse på yttertøyet varierer litt føler jeg, selvom det har vært samme merke.

Back
Topp