Uteblitt eggløsning?!

AneL

Betatt av forumet
Nå er jeg litt satt ut. Jeg må innrømme at jeg trodde man hadde eggløsning hver måned... Men jeg testet denne mnd. og hadde kun en strek. Har sett at man ikke har eggløsning hver gang. Det visste jeg ikke gitt. Noen som har noen tips om hvor jeg kan lese mer om dette? Jeg er en helt fersk prøver og trenger å lese meg opp på mye...

Hei og velkommen!

prøv på www.pernille.no (eller var det .com?!)

Der står det nye interessant.

Klem

Dersom du regelmessig mangler EL så ta det opp med legen din, da kan du antakelig få hjelp på ett eller annet vis.

Men dersom du bare mangler den en gang, så er det ingen ting å bekymre seg for, det er helt vanlig at friske kvinner som ingenting feiler mangler el en gang eller to i året sånn tilfeldig, uten at det betyr noe.

Men om det er et tilbakevendende problem (og det ikke bare er som med meg, de første månedene (vel, mange måneder) etter slutt på hormonell prevensjon) så er det noe du bør ta opp med legen din.

Vær også sikker på at du er sikker på å faktsik ha truffet rett dag med testene dine, at de nikke inntraff før du begynte eller etter du sluttet å teste, slett ikke alle har EL på dag 14. Et tips som rimligere over tid, og sikrere, påviser (eller påviser mangel av) EL er å måle basaltemperaturen (med en gang du våkner om morgenen, til lik tid hver dag) gjennom hele syklusen.

Du kan lese mer om det også på http://www.pernille.info/ som er en meget informative nettside, på norsk.

Tusen takk! Jeg sjekker pernille. no og .com! [:)]

Adressen er www.pernille.info

Står mye bra der, og som du vil finne kan det være at du ikke har hatt El, eller at du ikke slår ut på tester som noen opplever, eller at du har målt akkurat for sent eller for tidlig på testene slik at du har hatt uansett.

Ønsker deg lykke til!

M

Det er slik at vi har to eggstokker som vekselvis "Slipper" egg. Hvor ofte det kommer fra hver enkelt varierer fra kvinne til kvinne, man kan ha en eggløsning fra den venstre eggstokken og 99 på rad fra den andre eggstokken. Dersom da denne høyre eggstokken ikke fungerer helt som den skal, så sier det seg selv at man har eggløsning veldig sjelden. Jeg hadde en defekt eggstokk pga en stor og unormal cyste og etter å ha tatt blodprøver hver syklus i nesten et halvt år, så fant vi ut at jeg hadde eggløsning bare av og til. Men er usikker på om man får eggløsning hver syklus dersom begge eggstokkene fungerer helt som de skal [8|] Manglende eggløsning er imidlertid ikke noe hinder for å bli gravid, man kan få hormonstimulering (pergotime), som gjør at man får eggløsning.

Back
Topp