Jeg har sjonglert barn, jobb og utdanning både som aleneforsørger og mens jeg har vært samboer - to vidt forskjellige ting for øvrig
Da jeg startet utdanningen min på deltid (fireårig samlingsbasert) var min eldste 2 år gammel, da jobbet jeg dagtid, hadde noen uker utdanningspermisjon for samlinger i løpet av året og jobbet ellers med skole når han var lagt. Alt i alt gikk det i grunn veldig greit. Litt mindre husarbeid og TV og litt mer studering var løsningen for meg utfra hvordan jeg la opp dagene før studiene

etter hvert sa jeg opp dagjobben og begynte i en turnusjobb som var mer relevant for studiet, noe som gikk veldig greit når vi var to.
Da han var fire ble jeg alene, dvs vi hadde en femti-femtideling, så det var ikke noe å hente av stønader utenom noe fra Lånekassen (dette var dog ikke fullt da hele studieløpet ble betraktet som deltid selv om et år var heltid).
Dette skoleåret var nemlig annerledes enn de andre på den måten at det var fire dager skole i uken - hver uke på høsten og fire dager praksis hele våren. Dette refereres av meg nå som helvetesåret

Men det gikk.
Jeg var på skolen eller praksis på dagen og jobbet kveld eller hvilende natt hver dag han var hos sin far og alle helger han ikke var hos meg. Skolearbeid gjorde jeg enten på jobb (jobbet i bolig hvor dette var mulig av og til), eller på kvelder når han var hos meg.
Sosialt liv hadde jeg ikke det året, men sånn måtte det bare bli.
Det fjerde året var omtrent som de to første, men da hadde jeg igjen full dagtidsjobb (pluss noen vakter i boligen for å spe på) så det var enklere å gjennomføre tidsmessig, og mindre slitsomt da jeg da jobbet 8-4 og ikke turnus
Da jeg begynte masteren var jeg igjen samboer, og studiet foregikk på samme måte.
Jeg hadde skoleuke 2 uker før og 6 uker etter at yngste ble født, han var med på skolen sammen med pappaen den første gangen, og de fikk være på et grupperom mens jeg var i undervisning. Hadde hjemmeeksamener i april (han er født i februar), og så tok jeg et års permisjon etter det

Starter opp igjen nå til høsten, og da skal jeg ha tre uker på skolen i en annen by hvert semester, resten er arbeid jeg må gjøre hjemme .
Dette ble litt langt, men i bunn og grunn handler det om å ta seg den tiden det tar på kveldene eller når man har ekstra tid, og bruke dem fornuftig