Utdanning/yrke og videregående/college

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Min mann er britisk statsborger. Han jobber nå i en jobb som ikke krever utdanning, men ønsker seg en ny jobb. Vi ser etter en fulltidsjobb på dagtid, men det er ikke bare lett å få det (han lærer seg norsk men har enda lang vei å gå).

Så da lurer jeg på om noen vet om jobber han kan prøve seg på. Han har college. Når det står at videregående er et krav, er det da videregående nivå, eller er det fagene som teller? Kan han søke på jobben når han har college? Finnes det videreutdanning, om man kan kalle det det, som han kan ta uten å ha videregående? Diverse kurs. Kan han f.eks bli brannmann uten videregående?

Finnes det jobber som er lettere for en utlending å få enn andre? (f.eks lettere å få vaskejobb enn jobb som pedagogisk leder i barnehage, pga språk.)
Han har bo og oppholdstillatelse og har aldri hatt problemer med lovens lange arm.

Jeg vet ikke om det er stor forskjell på utdanningen i USA og Storbritania, men college i USA er høyskole/universitet. High school er det som nærmest tilsvarer videregående. Du sier at han ikke har noen utdannelse, men at han har gått på college, den skjønte jeg ikke... Hva studerte han på college da? 

Hvis jeg har rett her og det ikke er så forskjellig fra USA, så har han tilsvarende som videregående og kan søke på jobben, men vet av erfaring at de forventer at norsken skal være på plass, i så fall.

Ønsker dere lykke til! Veldig vanskelig å få en allright jobb uten norsken, men det går an hvis man står på! :)

Jeg ser på college som universitet da. High school er vel det som ligner på vgs.. Regner da med at han kan søke på jobber som krever vgs.. Mange ønsker nok norsktalende, men utdanningssett har han nok mer kompetanse enn de som kun har gått vgs.

Romle skrev:
Jeg vet ikke om det er stor forskjell på utdanningen i USA og Storbritania, men college i USA er høyskole/universitet. High school er det som nærmest tilsvarer videregående. Du sier at han ikke har noen utdannelse, men at han har gått på college, den skjønte jeg ikke... Hva studerte han på college da? 

Hvis jeg har rett her og det ikke er så forskjellig fra USA, så har han tilsvarende som videregående og kan søke på jobben, men vet av erfaring at de forventer at norsken skal være på plass, i så fall.

Ønsker dere lykke til! Veldig vanskelig å få en allright jobb uten norsken, men det går an hvis man står på! :)

Han jobber i en jobb som ikke krever utdannelse. På college studerte han historie og biologi. Derfor blir jeg usikker, for han har jo ikke matte/økonomi, samfunnsfag osv som vi har.

Litt usikker på nivået, men universitet er over college så jeg vil tro det er ca videregående nivå, eventuelt en mellomting?

Takk for svar, håper dere har rett

Back
Topp