Utdanning, jobb og prøverør

• Trådstarter Trådstarter Merri87
  • Opprettet Opprettet
M

Merri87

Guest
Hei alle dere flotte damer:joyful:

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver meg her også.

Jeg er i en situasjon hvor jeg må prøve å få en annen jobb pga at kroppen ikke liker det jeg holder på med. Har en 100% fast jobb som innebærer betonggulv og vernesko, ståing og gåing i 8 timer hver dag.

Jeg har et ønske om å mulig søke meg inn på sykepleierutdanning til neste høst, deltid.
Men problemet er at jeg 33 år, blir 34 til sommeren, og jeg er i gang med prosessen prøverør. Skal til Rikshospitalet i januar til forsamtale. Hatt ett negativt privat forsøk.
Jeg ønsker ikke å vente med barn, men jeg ønsker i tillegg å få meg en annen jobb og aller helst ny utdanning (er utdannet hjelpepleier fra før).

Har dere noen gode råd? Tips til hva jeg burde gjøre? Noen som har vært i samme situasjon?

Vi har prøvd å få barn i to år uten lykkes, men har en pause med prøvingen til vi skal på Rikshospitalet.

Ikke enkelt med mange baller i luften samtidig, men ønsker å høre hva dere tenker, og hva dere ville gjort for å få litt innspill og perpektiv på ting.

Tusen takk på forhånd for svar:Heartred

Hei alle dere flotte damer:joyful:

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver meg her også.

Jeg er i en situasjon hvor jeg må prøve å få en annen jobb pga at kroppen ikke liker det jeg holder på med. Har en 100% fast jobb som innebærer betonggulv og vernesko, ståing og gåing i 8 timer hver dag.

Jeg har et ønske om å mulig søke meg inn på sykepleierutdanning til neste høst, deltid.
Men problemet er at jeg 33 år, blir 34 til sommeren, og jeg er i gang med prosessen prøverør. Skal til Rikshospitalet i januar til forsamtale. Hatt ett negativt privat forsøk.
Jeg ønsker ikke å vente med barn, men jeg ønsker i tillegg å få meg en annen jobb og aller helst ny utdanning (er utdannet hjelpepleier fra før).

Har dere noen gode råd? Tips til hva jeg burde gjøre? Noen som har vært i samme situasjon?

Vi har prøvd å få barn i to år uten lykkes, men har en pause med prøvingen til vi skal på Rikshospitalet.

Ikke enkelt med mange baller i luften samtidig, men ønsker å høre hva dere tenker, og hva dere ville gjort for å få litt innspill og perpektiv på ting.

Tusen takk på forhånd for svar:Heartred
Ville bare søkt skole å ta prøvingen samtidig. Man får jo permisjon fra studie når babyen er født :happy:

Hvis jeg hadde prøvd to år for få barn så tror jeg at jeg hadde valgt å gjøre som mymlen93 skriver fortsette prøvingen og søke utdanning samtidig. Tenker at når man dessverre ikke vet når prøvingen lykkes så vil det være det beste å fortsette prøvingen og heller ta en pause fra utdanning hvis du blir gravid. Utdanning kan du ta når som helst, men i deres situasjon er det ikke like lett bestemme en graviditet. Hvis du skulle være så heldige å bli gravid så vil nok det oppleves mye viktigere enn ny utdanning og jobb. Håper dere lykkes med forsøk på riksen :Heartred

Er selv i permisjon fra utdanning pga graviditet(snart fødsel). Å man kan få 1år sponsa av lånekassen :)

Har du rett til lån fra lånekassen?
Isåfall kan du få 1 år lån utbetalt som foreldrestipend etter babyen er født, uavhengig om du velger å ta permisjon fra studiet eller ikke.
Dersom far har rett til foreldrepenger, kan han ta ut alt fra 6 uker etter fødsel dersom du går tilbake til minst 75% studier 6 uker etter fødsem. Men sykepleie er jo et tungt studie, og kan si at jeg etter å delvis ha kombinert studier med babytiden, kommer til heller å ta helt fri ett år istedet for bare å være med babyen.
Dersom du ikke jobber/studerer i det som heter fellesperioden, kan far ikke ta ut denne, men kan ta ut fedrekvoten.

Så jeg ville ikke ha ventet med å søke studier, dersom du uansett ønsker et annet yrke. I tillegg til eventuell stønad fra lånekassen, har du rett til enten
Engangsstønad på ca 90 000kr
Eller dersom du har en deltidsjobb ved siden av studiene som gir inntekt i 6 av de siste 10 mnd før fødsel, lønn på tilsammen over en halv G, vil du kunne få foreldrepenger.

Altså er støtteordningene flere, samtidig som det nok ikke vil tilsvare det du har i lønn nå. Men det blir ikke lettere å hive seg ut i studier etter man har fått barn, så jo før jo bedre tenker jeg.

Lykke til :)

Jeg var student mens jeg holdt på med prøverør :) Hadde en 50 prosent stilling + litt vikartimer ved siden av.

Kunne du fått for eksempel 50 prosent permisjon fra jobben og studert samtidig? Ved svangerskap er det jo fornuftig å kunne jobbe seg opp til 100 prosent utbetaling, men så lenge dere klarer dere økonomisk går jo en mindre stilling + evt støtte fra Lånekassen greit.

Når det er sagt opplevde jeg prøving (vi hadde 4 egguttak på ett år) mens man studerer som tungt. Så jeg havnet bak, men det gikk jo fint det også. Og selvfølgelig må du være litt obs mht å ikke få for mye fravær rundt praksis. Du risikerer kanskje måtte ta praksis når lille er liten eller som gravid.

En annen tanke er også å sjekke ut hva du kan bygge videre på som hjelpepleier. Hva med barnepleier? Miljøarbeider?

Støtter de øvrige svarene du har fått, ville fortsatt prøvingen og samtidig søkt på studiet :) Som skrevet over finnes det støtteordninger for studenter som får barn, så det ordner seg. Kanskje du rekker å studere et semester eller to før det kommer en baby. Selv sitter jeg med samme tanker som deg angående studier og nytt yrke og tenker også å søke meg inn på sykepleierstudiet neste høst. Men jeg venter baby i mars og får dermed bare 5 mnd permisjon med babyen før jeg starter på studiene :sorry: Sånn sett er jo du bedre stilt om du får startet på studiene før babyen kommer. Menmen, jeg har jo valgt det selv.. Ville ikke vente med graviditeten og vil heller ikke utsette studiene et år.. Spent på hvordan det kommer til å fungere.. :rolleyes:

Jeg er student, sykepleie 2 år og har nylig blitt gravid med prøverør. Det er tøft, men går fint! Kjør på! :)

Back
Topp