Utbrent

Softis

Forumet er livet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Desemberskatter 2016
Sommerfuglene
Juligull2021
Noen som har opplevd å bli utbrent og som vil fortelle om hvordan det var Og veien videre? :)
 
Ja det har eg vert. Var mykje aleine med 2 barn, yngste skrek fra han var 2 uker til 8-12 mnd, 20 timer i døgnet. Det som hjalp var at dei ble eldre, yngste slutta å skrik og at eg skilte meg frå bf. Bv var inni bildet men dei skjønte ingenting. Fikk veiledning men på den tida, var det bare enda meir eg måtte gjøre. Bv skjønte ikkje at eg var utbrent eller årsak. Far slapp unna, for han var jo ikkje tilstede.
 
Ja, jobba meg i senk da jeg hadde to jobber og aldri sa nei. Sov ca 20timer i døgnet i en måneds tid, etterfulgt av at jeg klarte å være våken, men en tur på butikken var nok til at jeg måtte sove noen timer. Begynte å jobbe redusert etter 4mnd, fullt igjen etter ca7 mnd. Bytta da til en jobb ;)
 
Har ikke vært utbrent, men har vært veldig sliten i perioder som nesten er på grensa.

Snakket med en ekspert om det, fikk råd som:

Lære å si nei.
Si nei til alt av dugnader, og ting en absolutt ikke må. Hvis noen spør om en tjeneste og du automatisk sier ja. Kjøp deg litt tid og si at du skal tenke på det, for så å si nei.
La husarbeid ligge, ta det som er mest nødvendig.
Tenk at alt du gjør er godt nok. Senk alle krav.
Skru ned tempo.

Har du små barn be far stille mer opp, be om barnevakt.
Vær egoistisk, pass på å få nok søvn.
Gjør ting som gjør deg glad.
 
Back
Topp