Utbetaling

Denkommendemamma

Andre møte med forumet
Heisann gode mammaer.
Jeg er ferdig i min permisjon den 05.05 og får utbetaling fra NAV. Som vil si at jeg begynner å jobbe etter det igjen, men da får jeg ikke lønn før 12.Juni igjen.
Hvordan gjør man dette? Er det noen stønader man kan søke eller man har krav på? Klarer meg ikke på en utbetaling på 3 dager i Mai som skal dekke hele mnd. Da 2-3 Mai er på helg...
 
Heisann gode mammaer.
Jeg er ferdig i min permisjon den 05.05 og får utbetaling fra NAV. Som vil si at jeg begynner å jobbe etter det igjen, men da får jeg ikke lønn før 12.Juni igjen.
Hvordan gjør man dette? Er det noen stønader man kan søke eller man har krav på? Klarer meg ikke på en utbetaling på 3 dager i Mai som skal dekke hele mnd. Da 2-3 Mai er på helg...


*sniker*

Det der er ikke en ukjent problemstilling tror jeg, da arbeidsgivere har ulik praksis på om de forskutterer eller etterbetaler hele eller deler av lønnen. Det er nok ikke noe stønader eller lignende å hente (tror jeg). Det må man nesten sette av til i forveien selv desverre.
 
Det er en vanlig problemstilling som også kan oppstå om man bytter jobb, og går fra forskuddsbetaling av lønn til etterskuddslønn. jeg gikk 2 mnd uten lønn pga. det en gang. Man har nok ikke krav på noe tilskudd.
Veldig greit å alltid ha en buffer på 2-3 mnd lønninger til slike situasjoner.. Litt sent å begynne å spare kanskje, men ville nok kuttet alle unødvendige utgifter for å slippe å komme for mye bakpå.
 
Som de over skriver er dette en kjent problemstilling. Ville derfor tatt kontakt med nav og hørt :)
 
Det er nok ikke noe annet å gjøre enn å spare i forveien. Men om det allerede er for sent ville jeg nok hørt rundt forbi om det er mulig å få et lite lån eller evnt utsettelse på regninger som kommer? Ville nok ringt banken, men kan godt hende nav har en del erfaring med dette og kan vise deg i riktig retning. Håper det ordner seg.
 
Du kan forresten søke om sosialhjelp/bistand. Hvis du er skikkelig ille ute og ikke har noe å hente, men er rett og slett ikke sikker på hvordan det fungerer og hvilke krav som settes for å få hjelp. Det er hos nav.
 
Du kan ta kontakt med nav å høre om de vet om du har krav på noe. Men siden du nå får to utbetalinger som kommer langt fra hverandre, fikk du også to tette utbetalinger den gangen du gikk ut i permisjonen. Du har ikke «tapt» penger. Dette er tilsvarende for meg, og jeg måtte spare den ene utbetalingen for å benytte den nå.
 
Back
Topp