Utbetaling av foreldrepenger

Januarbaby2017

Glad i forumet
Dette blir langt, men håper noen vil ta seg tid til å svare :)

Jeg jobber i kommunen, og skal få foreldrepengene utbetalt av de. Jeg er med i Fagforbundet og der sier tariffavtalen følgende om utbetaling av foreldrepenger:

"§ 8 Lønn under sykdom, svangerskap, fødsel og adopsjon For undervisningspersonalet kan gjeninntreden etter rettighetspermisjoner skje i den tid det ikke er undervisning om sommeren, men ikke i feriefritiden, jf. tilpasning til ferieloven § 7.2. Tas ny ulønnet omsorgspermisjon etter slik gjeninntreden tidligere enn etter 4 måneder, begrenses lønnsrettighetene til den faktiske tjenestegjøring. Tiltredelsestidspunktet for undervisningspersonalet er den dag tilsettingen gjelder fra og vedkommende kunne ha tiltrådt. I tillegg til folketrygdloven med forskrifter gjelder følgende:

8.1 Utbetaling av lønn Arbeidsgiver utbetaler sykelønn og foreldrepenger til arbeidstakere som omfattes av HTA § 1 hele den tid arbeidstakeren har rett til slik stønad etter folketrygdloven. Refusjonsbeløpet tilfaller arbeidsgiver. Retten til lønn opphører når arbeidsforholdet opphører.

(...)

8.1.2 Full lønn Med full lønn i § 8 menes ordinær lønn, faste årsbeløp og variable tillegg etter oppsatt turnusplan."

På altinn står det dette ang foreldrepenger: "I forbindelse med fødsel og adopsjon betaler NAV foreldrepenger (tidligere fødsels-/adopsjonspenger) inntil seks ganger grunnbeløpet i folketrygden, altså opp til 46 288 kroner i måneden. Her er det ingen arbeidsgiverperiode som for sykdom, og som arbeidsgiver behøver du ikke å forskuttere lønn hvis dette ikke er spesielt avtalt i arbeidsavtale eller tariffavtale. Dersom det er inngått avtale om full lønn i permisjonstiden, får arbeidsgiver likevel bare refundert fra NAV det arbeidstakeren ville fått derfra (seks ganger grunnbeløpet)."

Jeg skal ha 80% dekning, men utifra det som står her tolker jeg det som at jeg får 100% utbetaling av lønn fra arbeidsgiver, men at de bare får refundert 80% av beløpet fra NAV? Er jeg helt på jordet og tolker det feil? En annen grunn til at jeg stusser er fordi på søknaden min om foreldrepermisjon har arbeidsgiver krysset av på 100% dekning selvom jeg tydelig skreiv hvor lenge permisjonen min skulle vare (noe som da altså tilsvarte 80% dekning). Kan selvfølgelig høre med arbeidsgiver, men virker ikke som de har så mye peiling på dette, så vil høre med noen andre kloke mennesker sånn at jeg har noe å komme med :)

Jeg jobber selv i kommunen og fikk lønn fra dem som de igjen fikk refundert fra nav:-). Hadde også 80% dekningsgrad med storebror. Da fikk jeg lønn tilsvarende 80% av lønnen jeg normalt fikk (jeg har en 100% stilling). Jobben fikk tilbake 80% fra nav. Hvis arbeidsgiver har krysset av for 100% dekningsgrad så har h*n egentlig krysset av for at du skal ha permisjon for 100% dekningsgrad. Ville nok ha hørt med sjefen og minnet vedkommende på at du skal ha 80 % dekningsgrad og ditto lengde på permisjon for ellers blir det feil med lønn;-)

Velger du 80% får du fortsatt bare 80%, men dersom du har mer lønn enn nav regner som grunnlag får du likevel 80% av din fulle lønn, ikke begrenset til 6 G. Men de får bare refundert 80% av 6G

Back
Topp