Ut på tur og aldri sur med mme - dine beste tips?

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Nå har det seg slik at vesla blir flaskebaby. Veldig tungt for meg å måtte gi opp amming, men som de sa på ammepoliklinikken, dette kommer ikke til å gå uansett.

Så hva gjør dere når dere skal ut på tur? På kjøpesenter?
En termos med varmt og en med kaldt? Koker dere termos eller oppvaskmaskin?

Og skal man følge oppskrift på esken og blande ut mme i 37 grader eller i 70 grader? Forvirrende informasjon ute og går..

Tips om blanding osv?

Alt som gjør dette lettere er fint å vite.

Takk :)

Last edited:
Jeg fant fort ut hvor mye kaldt vann i forhold til varmt vann som skulle til for at det var perfekt temperatur til å spise. Så hadde jeg varmt vann på termos og kokt avkjølt vann på tåta. Blandet det sammen og spiseklar med en gang :) Jeg brukte og disse urinprøveglassene til å ha pulveret ferdig dosert i.

Brukte avent-beholdere til å ha pulver i.
En termos med varmt og en med kaldt. Og blander det ut i så varmt som mulig for å drepe bakterier som er i melkepulveret.
Hvis du har sånn termofunksjon i stellebaggen eller sånne flaskebeholdere for å holde melka varm, ville jeg kanskje blandet ferdig først så det var klart :) man finner fort ut hva som passer best.
Haha:D stryk det med ferdigblandet! Henger ikke helt med for tida!

Last edited:
Jeg hadde en termos med kaldt vann og et med varmt vann i begynnelsen, og kjøpte sånn pulverdoserer. Blandet og mikset ute, så temperaturen ble helt perfekt. I begynnelsen blandet jeg pulveret ut med det varme vannet og spedde på med kaldt vann for å få korrekt temperatur. Etterhvert hadde jeg kaldt kokt vann på tåteflaskene og kokt vann på termos og blandet oppi tåteflasken. Ble litt sløv på slutten med den temperaturgreia.. Gikk veldig greit og elsket å være flaskemamma når jeg innså alle fordelene! :) ;)

Jeg har med meg oppmålt pulver i en doserer, kaldt kokt vann, ( som jeg rører ut litt malt i når vannet var varmt ), i flasker og termos med varmt vann.... ca 2 deler kaldt vann i flasken og hell på 1 del varmt vann så har du drikkeklar temperatur :) blander vann først og så har i pulver for å være sikker på riktig mengde... Ville absolutt ikke blandet melk på forhånd å ha i varmelomme i vesken, den bør være ferskest mulig, da det begynner å dannes bakterier med en gang den er klar til å drikkes... Jeg ville ikke drukket melk som har vært oppbevart på den måten over tid selv, man blir fort syk av sånt ;)

Vi brukte avent-boks med tre kammer til å oppbevare mme :) Hadde en termos med varmt og en med kaldt vann som vi blandet i flaska før vi hadde i pulveret :) Funka som krutt hver gang :)

Brukte avent-beholdere til å ha pulver i.
En termos med varmt og en med kaldt. Og blander det ut i så varmt som mulig for å drepe bakterier som er i melkepulveret.
Hvis du har sånn termofunksjon i stellebaggen eller sånne flaskebeholdere for å holde melka varm, ville jeg kanskje blandet ferdig først så det var klart :) man finner fort ut hva som passer best.

Ferdigblanda mme skal alltid brukes innen 1 time...dannes mye bakterier som ikke er bra for småttisene :p

Tupperware eller avent har sånn doseringsboks ;) de er geniale. :) Bruker de hjemme og :)

Stort sett har jeg bare med kaldt kokt oppmålt vann på flaske, er jo som regel mikro på alle kjøpesenter osv :P Og flaskebarn blir ganske forutsigbare :)

Skal vi til skogs, har vi med termos med kokt varmt vann, og flasker med kokt kaldt vann.

Varmer alltid vannet i mikro, så tilsetter jeg pulveret.

Får man kjøpt sånne aventbokser på apoteket? Hva koster de?
Trenger man termos til kaldt, kan man ikke ha varmt og fylle opp med det hvis man har flaske med vann i?

På nan som jeg bruker står det at pulveret skal blandes ut på 40. På Hipp 50. Og en annen økologisk står det 70 grader.

Noen som vet hvorfor så store forskjeller?

Og kan/må man koke termoser?

Får man kjøpt sånne aventbokser på apoteket? Hva koster de?
Trenger man termos til kaldt, kan man ikke ha varmt og fylle opp med det hvis man har flaske med vann i?
Flaske med kokt kaldt vann går sikkert fint.
Aventbokser fåes kjøpt på apotek og barneutstyrsbutikker. Ser de er litt billigere på e-bay f.eks. I Norge koster fort en 10 pk 200 kr tror jeg. Men det er jo forsåvidt overkommelig. Kan jo brukes senere også :)

På nan som jeg bruker står det at pulveret skal blandes ut på 40. På Hipp 50. Og en annen økologisk står det 70 grader.

Noen som vet hvorfor så store forskjeller?

Og kan/må man koke termoser?

På hjemmesiden til hipp står det at vannet bør være 40-50 grader, så det er jo egentlig samme som nan :) Økologiske vet jeg ikke hvorfor det må være så varmt... Tar ganske lang tid for en sulten baby å vente på drikketemperatur da.. Jeg har uansett alltid blandet i vann på 37-40 grader :)

Har aldri kokt termosen, den er det bare vann på :) Så lenge den får seg en runde med zalo går det greit.. Og det er jo så og si kokende vann du kommer til å helle på den :)

Her har jeg aldri brukt nan, hardt for små mager er min erfaring. Så jeg brukte semper og ut på tur hadde jeg med meg små kartonger (som man kjøper) med ferdig blandet mme. Var jo alltid ett sted som jeg fikk varmet flasken.

Sent from my iPhone using BV Forum

Så termoser skal ikke i oppvaskmaskinen?

Skal stå på en lapp eller pakken på de fleste når du kjøper den om den tåler det eller ikke :) Men god håndvask er like bra ;)

Her har jeg aldri brukt nan, hardt for små mager er min erfaring. Så jeg brukte semper og ut på tur hadde jeg med meg små kartonger (som man kjøper) med ferdig blandet mme. Var jo alltid ett sted som jeg fikk varmet flasken.

Nurket tålte heller ikke vanlig Nan, men Nan HA fra apoteket med litt malt i gikk bra :)

Fikk også varmet flasken de aller fleste steder, inkludert på fly:)

Sent from my iPad using BV Forum

Så det finnes ferdig blandet i pakker som man bare varmer? Det er jo genialt!
Jeg må bare innrømme at jeg er helt grønn i mme verdenen.

Jeg kjøpte vannkoker som jeg kokte opp vannet på og lot det kjøle seg ned og varmet det bare opp til 40 graderImageUploadedByBV Forum1411216191.193500.jpg
Tok det på termos, tok med pulver i doseringsboks fra avent til tre måltider og dro av sted. Nå som ikke vannet må kokds lenger fordi hun er eldre, så koker jeg det ikke opp i forkant, fyller fra vasken og varmer til 40 grader. Du skal ikke blande det i varmere enn 40, for da kan du drepe mye av de næringsstoffene som babyen trenger.

Back
Topp