Ut på tur i -18

Mammavenn

Glad i forumet
Er det ok for barnehagen å gå på tur med 2-3 åringer i 18 minus?
Lungesyke barn sliter i kulde. Da jeg leverte han fikk jeg beskjed om at de skulle være inne. En time senere var de på tur.

Nei, lungene til så små barn er ikke modne nok for så kald luft! Her er de inne om det er kaldere enn -10. Ikke fordi de kan fryse, men pga lungene.

Nei, synes det er for kaldt. Når det er som kaldest her blir det kun små lufteturer på 2,5 åringen.

Er ikke sikkert det er snakk om lang tur heller. Vet rundt her går de en kort tur sånn at barna får litt luft

Pga ombygging i barnehagen må de være ute fra 10 til 14. Nå har mitt barn en lungesykdom som gjør han syk veldig fort. En rask tur ut har alle godt av, men noen timer er jeg usikker på.

Jeg har btw vært på en kort tur med 2åringer i minus 18. Vi trengte litt luft og det er viktig at ingen er passive..

Vi var ute på en halvtimes tur med treåringene i dag i -17. De yngste var inne. Litt luft i aktivitet tenkte vi var greit,
ellers måtte de vært inne i veldig lang tid i strekk.

Hos oss ble de minste barna holdt inne da det krøp under -10, de sov inne og. Når de blir litt eldre ser jeg ikke problemet med litt frisk luft, men jeg hadde reagert hvis de dro på tur. Hadde helst sett at de holdt seg rundt bhg så det var raskt å gå inn når ungene blir kalde.

Kommer an på litt mer enn bare gradestokken. Her er jeg ute i typ 30 min med mine unger under 3 år selv om gradestokken viser mange minus. At de er på tur er et pluss, for da beveger alle seg. Så jeg ville ikke reagert med mindre de var lenge ute og det var mye vind. Ansatte har jo oversikt over barnas sykdommer oppgitt ved oppstart mtp feks astma.

Men du skriver 4 timer - det er alt for lenge! Da må de finne andre løsninger under ombyggingen. Og dersom barnet ditt er lungesykt må de forhøre seg med deg først.

Sjønner problemer vis det er sykdommer som blir være. Men friske barn tåler vell det.. Kommer an på hva dei er vandt til. I nord Norge er det ekstrem kulde. Kan ikkje ver inne hele tiden pga det. Men er dei ikkje vandt til det kan det vell vere værre. Min jente på 3,5 får gå ut nå. Det har vore nede i 13- minus idag. Og eg var ute med ho. Var ingen problem her. Har på gode klær og ho virka fornøyd. Vi bor på Vestlandet. Og er ikkje vandt til mye minus grader. Men er vandt til mye vind. Synst det er værre :p

Spørs. Er ikke så svart/hvitt som å se på gradestokken... Vær og vind spiller vel også inn ;) en dag med blå himmel, sol og -20 er helt innafor :p

Enig med deg. Man kan ikke bare se på gradestokken

Syns vel egentlig det er værre når de på død og liv skal være ute HELE dagen midt på sommeren når det er 40+ i sola... Er ikke så bra for de små det heler... Men da er det sjeldent noen som klager :p

Back
Topp