Ut på tur, aldri sur.. eller?

Guest
Jeg liker å gå ute, som gravid.. Er 28 uker på vei.. Men, så fort jeg går litt fortere enn vanlig får jeg utrolig vondt i magen.. Hele partiet under navlen står på spreng og det kjennes virkelig ut som noe skal ryke inni der. Hva kan det være? Det hjelper ikke å løfte opp magen for "avlastning".. Jo mer jeg rører den, jo vondere gjør det.. Må alltid gå ekstremt rolig, og det er jo ikke noe trening i .. Må ha bevegelse pga overvekt! :( 
Igår hadde jeg lyst til å gråte av smerter.. Jeg har vært igjennom to fødsler.. juli 08 og juli 10.. 
 
OPP!!

Er redd dette kan sette igang fødsel, kan det?

Får utrolig mye kynnere etter turer og en kveld hadde jeg falske rier... 
 
Jeg lurer på det samme. Jeg jogger fortsatt litt ( er i uke 25 ) og av og til får jeg vondt nederst i magen etter en liten stund. Det minner ganske mye om mensmerter, og kan stråle litt ned i lårene også. Når jeg setter meg ned og pulsen er helt tilbake på hvilepuls, gir det seg helt. Det skjer ikke hver gang jeg jogger. Jeg jogger nesten bare på sti, til nød på grusvei men aldri på asfalt. Jeg prøver å holde pulsen noenlunde under kontroll på rundt 70% av maks, men kan kanskje merke at diss smertene har en tendens til å komme etter/i motbakkene når pulsen blir høyere en kort periode.
 
Hei!

Det høres rett og slett ut som om du har kynnere når du er ute og går tur. Kynnere er jo en sammentrekning av den store livmormuskel og magen blir dermed veldig stram og "tight". Det er ganske vanlig å ha en god del kynnere når man er tredjegangsfødende.

Akkurat på dette tidspunkt når du er 28 uker gravid er helt okay med kynnere som kommer og går uten at du provoserer de frem. Med de som kommer så kraftig når du går raskt  er det best å unngå akkurat nå. Så tilpass tempoet ditt etter det - kanskje kan du gå en litt lenger tur men i et roligere tempo....? Liker du deg i vann?? Svømming eller vannaerobic er en helt fantastisk måte å bevege seg på når man er gravid (og ellers også:-). Du kjenner seg mye lettere i kroppen pga oppdriften i vannet og du får god trening pga motstanden du beveger deg i. Syns det er veldig bra at du er opptatt av å holder deg i form!!

Du spør om det kan sette fødsel i gang..... Det skjer veldig sjelden at provoserte kynnere fra fysisk aktivitet setter i gang en for tidlig fødsel. Likevel er vi opptatte av at dere gravide skal lytte til kroppen og ta de signaler kroppen sender på alvor. Så justèr nivået litt og fortsett å hold deg i aktivetet, men innenfor smertegrensen :-)

Lykke til.

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Hei!

Det høres rett og slett ut som om du har kynnere når du er ute og går tur. Kynnere er jo en sammentrekning av den store livmormuskel og magen blir dermed veldig stram og "tight". Det er ganske vanlig å ha en god del kynnere når man er tredjegangsfødende.

Akkurat på dette tidspunkt når du er 28 uker gravid er helt okay med kynnere som kommer og går uten at du provoserer de frem. Med de som kommer så kraftig når du går raskt  er det best å unngå akkurat nå. Så tilpass tempoet ditt etter det - kanskje kan du gå en litt lenger tur men i et roligere tempo....? Liker du deg i vann?? Svømming eller vannaerobic er en helt fantastisk måte å bevege seg på når man er gravid (og ellers også:-). Du kjenner seg mye lettere i kroppen pga oppdriften i vannet og du får god trening pga motstanden du beveger deg i. Syns det er veldig bra at du er opptatt av å holder deg i form!!

Du spør om det kan sette fødsel i gang..... Det skjer veldig sjelden at provoserte kynnere fra fysisk aktivitet setter i gang en for tidlig fødsel. Likevel er vi opptatte av at dere gravide skal lytte til kroppen og ta de signaler kroppen sender på alvor. Så justèr nivået litt og fortsett å hold deg i aktivetet, men innenfor smertegrensen :-)

Lykke til.

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
men en kynner kan vel ikke vare i 10 minutter? 

Det er en konstant smerte så lenge jeg går.. Jeg får kynnere av smerten, men noen timer etter, når jeg slapper av igjen.. De kjenner jeg godt igjen for da strammer hele magen seg.. 
Dette er IKKE kynnere, det jeg nesten 100 % sikker på..

Kjennes ut som noen skal rive meg i to fra innsiden. . :/ 
Det river fra navlen og helt ned i urinrøret.. :( 
 
Hei igjen.

Okay.....
Lurer på om det kan stamme fra bekkenet ditt...? Kan du få samme type smerte av å gjøre andre fysiske ting?
Legg merke til om livmoren blir hard når du får vondt! Det kan godt være kynnere som kjennes ganske anderledes når de på en måte er fremprovosert av aktivitet!
Har du sjekket urinen din nylig - eller kan du ha tegn på urinveisinfeksjon...?
Hvis det ikke gir seg ville jeg tatt det opp med lege/jordmor, som sikkert kan hjelpe deg videre med et mer presist svar.

Lykke til med videre trening da :-)
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Tusen takk for svar=) Etter en god del googling og spørsmål til venninner har jeg funnet ut at det er mye mulig symfyseløsning :/ Kjenner ikke mye i beinet, men det var visstnok ikke en regel for å ha det? 

Urinen hos legen sist slo ut på protein, men ellers fin.. 

Skal bestille meg legetime imorgen og få meg henvisning til fysio, for som DETTE gidder jeg ikke å være ;) hehe =)
 
Back
Topp