Ut å reise

PetiteMoi

Glad i forumet
Vi skal ut å reise (Hellas) til sommeren.
Men uten å finne noe fornuftig ut på nett tenker jeg følgende? Trenger jeg å ha med bilsetet til barna? Vi skal ha buss fra flyplassen til hotellet. Å ellers ta taxi. Tenker det må jo gå ann at taxiene har bilsetet? Storesøster er da 2 1/2 år ca og lillebror 10mnd.

Ta med egne bilseter. Bilsikkerhet utenfor Skandinavia kan være veldig varierende, ikke engang buss og taxi i Norge klarer alltid p hoste opp sikre løsninger. Så det ville jeg ikke tatt for gitt, trafikken er også en del mer hissig.
Ta med babystolen til minste om den fortsatt passer og en bakovervendt småbarnsstol til eldste. Den som heter Britax Two way kan du ha inne på flyet. Det samme med babystolen. Må bestille seter til barna da såklart :)

Synes det nesten høres ut som mer stress enn kos nå. Vi tenker kanskje 2-3 utflukter hvor vi tar taxi opp et fjell å skal gå ned. Blir jo ganske tungvint å dra med seg bilsetene rundtforbi. Samtidig om vi skal ut å spise litt lengre borte fra hotellet. Ha 2 svære bilseter med på lasset samt barn i vogn. Har vært i syden mange ganger selv før å egentlig aldrig sett noen med bilsetet på restaurant eller på turer.

Det ER mer stress enn kos med barn på sydentur. Neida. Joda :p vi skal også ut og reise til påska og har med stoler til begge to. Vi har egen bil da, så blir lettere sånn sett. Men med den kjøringa som er i disse Syden-landa hadde jeg ikke latt barna mine sitte usikra. Og hvertfall ikke så små barn.

Synes det nesten høres ut som mer stress enn kos nå. Vi tenker kanskje 2-3 utflukter hvor vi tar taxi opp et fjell å skal gå ned. Blir jo ganske tungvint å dra med seg bilsetene rundtforbi. Samtidig om vi skal ut å spise litt lengre borte fra hotellet. Ha 2 svære bilseter med på lasset samt barn i vogn. Har vært i syden mange ganger selv før å egentlig aldrig sett noen med bilsetet på restaurant eller på turer.

Sånne utflukter ville jeg venta med til barna er større :) når man er på sydentur med barn er det best å bare velge et hotell/leilighet og være rundt der, bade og kose seg. Barna har ikke behov for så innmari mye mer når de først er i utlandet :)
Det varierer veldig om folk bilsikrer barna sine skikkelig. Hvilke sjanser du er villig til å ta er jo opp til deg. Jeg føler meg ikke komfortabel med bilsikring av barn forovervendt før de er nærmere 6 år, men minst 4 år bakover er et minimum. Det er ofte dårligere bilsikringskriterier og vaner sørover i Europa og også flere alvorlige bilulykker. Så spør du meg hva jeg synes, så tenker jeg det er viktig å få med sine egne stoler.
Jeg ville lagt opp til all inklusive hotell eller gangavstand på sydenferie. Hvertfall om det bare er 7-10 dagers tur.

Sånne utflukter ville jeg venta med til barna er større :) når man er på sydentur med barn er det best å bare velge et hotell/leilighet og være rundt der, bade og kose seg. Barna har ikke behov for så innmari mye mer når de først er i utlandet :)
Det varierer veldig om folk bilsikrer barna sine skikkelig. Hvilke sjanser du er villig til å ta er jo opp til deg. Jeg føler meg ikke komfortabel med bilsikring av barn forovervendt før de er nærmere 6 år, men minst 4 år bakover er et minimum. Det er ofte dårligere bilsikringskriterier og vaner sørover i Europa og også flere alvorlige bilulykker. Så spør du meg hva jeg synes, så tenker jeg det er viktig å få med sine egne stoler.
Jeg ville lagt opp til all inklusive hotell eller gangavstand på sydenferie. Hvertfall om det bare er 7-10 dagers tur.

100% enig i å vente med sånne utflukter. Og Hellas midt på sommeren er sinnsykt varmt. En 2 åring og en på 10 mnd har neppe mest behov for å gå i fjellene da. Best å holde seg til leiligheten/hotellet og nærområdet tenker jeg, av flere årsaker :p

Hvis dere må kjøre for å komme til restauranter og sånt ville jeg vurdert å leie bil. Da kan dere ta med seter, og ha dem i leiebilen hele tiden. Pass bare på at setene kan settes i bilen dere leier :) bil kan ofte leies fra flyplassen.

Hadde helt klart tatt med bilstoler. Ja det er mer stress, men det er mye mer stress å ha et barn som får varige skader pga manglende bilsikring i en trafikkulykke. Ville i likhet med flere her vente med store utflukter til barna blir eldre. Valgt all inklusiv hotell med gå avstand til det meste.

Tror aldri jeg har hørt om noen som drar til syden med små barn for å gå på fjellet:P Tror det blir i overkant varmt for to så små som bør beskyttes fra sola. Ellers ville jeg tatt med egen bilstol. Da vi var i syden med eldste som var 2,5 på den tiden, så satt han bare ved siden av meg i bussen til og fra hotellet. Hadde nok ikke gjort det samme nå. Men innen vi skal til syden igjen( pga korona), så er unga så store at det ikke er nødvendig med egne bilstoler.

Hvordan har du tenkt å sikre dem i taxi hvis du ikke har med bilstol?

Back
Topp