To tette?

Så flott mage! :love2 Jeg kjenner meg igjen når det gjelder rydding&organisering, aka redebygging:hilarious: Er akkurat som jeg tror at termin er en deadline, hvor alt mulig må fikses FØR denne datoen nærmer seg, selv om man selvsagt har tid etter også:rolleyes: Jeg har vært sånn i alle mine fem svangerskap, og er sånn nå også:wacky: Boder skal sorteres, ting skal gis bort og kastes, kriker&kroker skal vaskes, oppussing skal fullføres etc etc..;)

Når det gjelder å grue seg til fødsel, så har jeg faktisk aldri gjort det. Selv første gangen var jeg mer spent enn redd. Av erfaring er det iaf lurt å prøve å finne måter å slappe av og roe seg ned på, uansett hva som funker for deg (fødselskurs live/podcaster/prate med en venninne/jordmor/partner etc om bekymringer):Heartred Jeg er en over gjennomsnittet optimistisk og ‘dette ordner seg’ -person, så kanskje lett for meg å si, men tror virkelig at hvis man klarer å gå til fødsel med en holdning om at man tar ting som de kommer, fremfor å ‘låse seg’ til enkelte tings (feks ikke smertelindring/absolutt smertelindring etc), at man får det lettere:Heartred Husk at kvinnekroppen er laget for dette, og samme hvor foreberedt eller uforberedt man er, så går det fint :) Norge er også et av de absolutt tryggeste landene i verden å føde, så ikke bekymre deg- dette går fint:happy: Jeg hat hatt lang fødsel (33t i aktiv fødsel), korte styrfødsler (45min i aktiv fødsel), igangsatte fødsler og født 8 dager etter termin, jeg har også født på tre forskjellige sykehus, og jeg sitter bare igjen med gode fødselsopplevelser:) Jeg synes faktisk at det å føde et helt rått- en intens og fantastisk opplevelse som ikke kan sidestilles med noe annet:Heartred Og så er plutselig premien din her!:love7


Håper dere blir ferdige med litt huslige prosjekter så du rekker å slappe av litt fremover- kanskje mens du surfer Finn, evt feks Jollyroom.no etc for babyutstyr etc? Jollyroom har alltid gode tilbud, så vi har bestilt mye derfra, ellers er Finn smart:)


Masse lykke til, og god sommer videre! :love2
Har faktisk fått bestilt meg et bæresjal fra jollyroom nå, så veldig kjekt å høre at man har gode erfaringer med nettsiden. :happy:

Ellers tror jeg du har rett i det du sier. Man vet jo aldri hvordan fødselen kommer til å gå, så er jo sånn sett vanskelig å forberede seg på noe spesifikt. Håper avslapning kan hjelpe meg til å ta det litt som det kommer. :rolleyes:

Masse god sommer til deg og dine også. :Heartred
 
Fine magen, og fine du ❤️
Det SYNES ikke noe sted, for en utenforstående, at du har gått opp 10kg, om det hjelper. Altså; du ser bare flott ut. :)

Når det kommer til å være redd.. vel, å være redd for at man gjør noe feil i oppdragelsen, den sitter nok litt i. Men tenke på at INGEN gjør det helt perfekt, og man gjør sitt beste ut i fra de verdiene man har. Det kan ikke bli nærmere perfekt enn det.. Det skal ganske heftige feil til for at du ødelegger ungen, i alle fall!
Når det kommer til fødselen, så vil jeg anbefale hypnobirthing kurs, altså. Jeg var ikke redd, sånn sett, men gruet meg en del til smertene.. men nå som jeg har gått gjennom positiv fødsel kurset, så føler jeg at jeg er mer spent og faktisk gleder meg litt i stedet. Og, jeg er blitt mye roligere generelt. Tenker mer at "dette klarer jeg, kroppen min er lagd for dette!", Og ønsker virkelig å ta kontrollen over egen fødsel. Å følge KROPPENs signal, ikke sykehusets prosedyrer; med mindre det skjer noe som gjør det høyst nødvendig.
Men uansett. Det skal gå bra. ❤️

Du får kose deg med de forberedelsene som trengs, og klargjøre deg godt mentalt.
Men lytt til kroppen! Jeg synes selv at jeg akutt ble MYE tyngre og sliten så snart jeg passerte tredje trimester o_O
Så.. hvil så godt du kan !
Har sett litt på det positiv fødsel kurset, men er jo ikke akkurat billig etter min mening. o_O Har ikke sett veldig nøye på hva det innebærer da, er det i hovedsak videoer man ser på?
 
Du ser flott ut! :)
Jeg syns den delen av graviditeten du er i nå var den fineste tiden :happy:Det er ikke for tungt og man er i gang med å forbedre alt til den lille :joyful:
Jeg var helt vill på nesting, alt skulle ryddes og organiseres før hun kom, alt fra barnerom til kjøkkenskuffer og utebod:hilarious:
De redslene du kjenner på er helt vanlig, og jeg kan dessverre meddele at det blir ikke stort bedre når babyen blir født :bag::p man må bare gjøre så godt man kan, rett og slett, også går det kanskje bedre enn man hadde fryktet til og med :happy:
Kos deg med resten av ferien, og svangerskapet :Heartred
Takk for det. :Heartred

Var redd for det at beskymringene ikke nødvendigvis er en forbigående greie. :wacky: Men jeg er vel sånn sett en litt nervøs person generelt sett og man kan jo ikke la være å gjøre ting for det. Krysser fingrene for at det går bra når tiden kommer. :smiley-angelic001
 
Har sett litt på det positiv fødsel kurset, men er jo ikke akkurat billig etter min mening. o_O Har ikke sett veldig nøye på hva det innebærer da, er det i hovedsak videoer man ser på?

De har tilbud ca hele tiden, hvor det koster 1500 ish, istedenfor 2k-noe.
https://pf.positivfodsel.no/tilbudkurs
Prøv denne linken, den funker når tilbudet er oppe, tror jeg så at det var aktivt nå nylig.

Uansett, ja, det er videoer du ser på, hvor hun foreleser, rett og slett. Innimellom noe øvelser, også får du tilsendt noe lydfiler som du skal høre på når du legger deg (går egentlig litt innenfor hypnose. Ikke "gå-inn-i-transe-hypnose" altså, men den "avspenn kroppen og snu hjernen til positiv"-typen.).
Personlig føler jeg det har virket litt i alle fall; nå vet jeg ikke hvordan det vil påvirke fødselen sånn sett, men jeg føler meg roligere med tanken på fødsel. Gleder meg litt. Føler meg tryggere på kroppen, og blitt mer obs på hvordan jeg har lyst til å føde. Mer forberedt. Så.. ja. Det er ikke billig, men jeg vil ikke si det er å kaste penger ut vinduet likevel.
 
De har tilbud ca hele tiden, hvor det koster 1500 ish, istedenfor 2k-noe.
https://pf.positivfodsel.no/tilbudkurs
Prøv denne linken, den funker når tilbudet er oppe, tror jeg så at det var aktivt nå nylig.

Uansett, ja, det er videoer du ser på, hvor hun foreleser, rett og slett. Innimellom noe øvelser, også får du tilsendt noe lydfiler som du skal høre på når du legger deg (går egentlig litt innenfor hypnose. Ikke "gå-inn-i-transe-hypnose" altså, men den "avspenn kroppen og snu hjernen til positiv"-typen.).
Personlig føler jeg det har virket litt i alle fall; nå vet jeg ikke hvordan det vil påvirke fødselen sånn sett, men jeg føler meg roligere med tanken på fødsel. Gleder meg litt. Føler meg tryggere på kroppen, og blitt mer obs på hvordan jeg har lyst til å føde. Mer forberedt. Så.. ja. Det er ikke billig, men jeg vil ikke si det er å kaste penger ut vinduet likevel.
Tilbud kan vi like! Takk for god info! :D:Heartred
 
29+6
Ikke reell stor endring fra i dag til i morgen, men det føles allikevel stort å skulle bikke over til 30 uker. Det føles virkelig som at det begynner å nærme seg da o_O

Mitt tredje trimester har begynt med et smell føler jeg. Baby har kommet så høyt opp at jeg ofte er i ubehag fordi jeg får følelsen av å ikke få puste skikkelig. Ellers har ryggen og bekkenet begynt å skrante litt og etter å ha forsøkt meg tilbake på jobb én dag, satte jeg en hard stopper for det. Så nå bli det 40% og kontorarbeid resten av tiden. Kunne nesten ikke gå resten av kvelden av å ta sårstell og å ta på et par støttestrømper, så risikerer ikke å miste mobiliteten min så nærme fødselen. Utrolig rart hvor tungt enkelte ting kan bli :confused:

Ellers har vi nå fått ånden over oss de siste ukene og ting har som smått kommet i hus. Vi har kjøpt bedside crib, vogn, bilstol og vognpose, i tillegg til bæresjalet som nå er kommet i hus. Har også vasket mesteparten av babyklærne og vi har egentlig det meste av det vi trenger i det vi har arvet og kjøpt brukt. Har egentlig ingenting nytt utenom bæresjalet. :hilarious: Det å kjøpe brukt er en fin ting, får jo helt vondt i magen av å tenke på å bruke 15-20 000 kr på vogn med tilbehør. Kanskje angrer vi på å ha kjøpt brukt, kanskje ikke, det får vi nå heller se på da :wacky:

På sist UL via prosjektet (29+1) ble baby estimert til 1606g, noe som er på 84 percentil for jentebabyer, så er ting som kan tyde på at det blir en god størrelse på denne jenta vår. Gynekologen lurte på om jeg hadde tatt glukosebelastningen, og det hadde jeg heldigvis endt opp med å gjøre og den var helt fin, så er vel bare genetisk :rolleyes: Symfysemålet mitt ligger fortsatt rett på 50 percentilen da :p


20210805_160512.jpg
 
Fine babykulen, da! ❤️
Godt å passere 30 uker.. er vel passert 31 også nå, du. :) Begynner liksom å se en ENDE på svangerskapet etter det :p
 
31+2
Denne uken har kroppen begynt å protestere på all denne nyervervede vekten. Ryggen, skuldre og ribbein verker, det er blitt ukomfortabelt tungt å puste og en natts søvn fikser ikke lengre vondtene. Mye av dagen går med på å variere gjennom uendelig med stillinger for å greie å finne roen. Kjenner at det sliter litt på psyken min og slutten av dette svangerskapet føltes plutselig veldig langt unna. Skal det være slik som dette de neste 9 ukene? Gud forby. :hungover:

Etter å lest meg opp en del, så kommer nok en del av plagene mine av at jeg bærer lillemor ganske høyt nå, som dere kan se på bildet. Livmoren er på høyde med mine laveste ribbein og det verker. Rib flare heter det visst i følge google. En del artikler påstår at baby vil synke mer ned i bekkenet når jeg nærmer meg termin, og at dette vil lindre plagene, så håper det stemmer. Min erfaring så langt har heldigvis vært at plagene varierer gjennom svangerskapet, de akkumulerer seg ikke, så før jeg vet ord av det er forhåpentligvis disse plagene borte også!

Ellers er det nå bare en skarve 6 uker igjen med jobb. Føles veldig rart å da ikke skulle jobbe igjen før neste august! Jobber jo bare 40% nå, og det har fungert bra så langt.

Til sist må jeg bare få nevne denne joggedrakten fra VeroModa. Ikke det mest flatterende antrekket, men herlighet så komfortabel den er! Kjempetøyelig, trykker eller gnager ikke og akkurat passe tynn nå for sensommeren. Perfekt for å rulle rundt på sofaen hjemme med og fungerer også som joggebukse om man slenger en genser over, om man f. eks skal på butikken :D:p
20210815_200557.jpg
 
32+0
Var hos jordmor i går for svangerskapskontroll. Alt ser bra ut, symfysemålet mitt ligger fortsatt akkurat på 50 percentilen, så magen er helt gjennomsnittlig stor.

Fikk tilsendt videoer om fødsel og amming i stedet for kurs siden det ikke har startet opp med oppmøte enda, og vil få oppfølging av jordmor i forhold til det på neste kontroll. Da får jeg også ha med mannen, som jeg synes er veldig greit. Skal også bli henvist til fødeavdelingen for å ha møte med jordmor der og kunne gå gjennom planen for fødsel og barseltiden.

Ellers er formen noen lunde den samme. Sover mye i disse dager. Er deilig å være i redusert stilling, det er virkelig behov for det nå. Ære være de som greier å gå i 100% jobb frem til permisjonen, det skjønner jeg ikke hvordan de får til.

Har også begynt på alvor å tenke på hva jeg vil ha med meg til sykehuset og har laget meg en liste. Begynner å kjenne på det at ting plutselig kan skje og har lyst til å bli ferdig med alt av forberedelser så snart som mulig. Har jo 2 mnd. igjen, kanskje mer, men man vet jo aldri :p

En ting er i hvertfall sikkert, det er spennende tider i vente nå! :happy093

Screenshot_20210820-110814_Memo.jpg

20210820_105948.jpg
 
Flotte magen ❤️
Sikkert lurt med liste. Jeg har pakket på måfå, og har ikke gått gjennom bagen engang... Bare hevet oppi ting x)
 
32+0
Var hos jordmor i går for svangerskapskontroll. Alt ser bra ut, symfysemålet mitt ligger fortsatt akkurat på 50 percentilen, så magen er helt gjennomsnittlig stor.

Fikk tilsendt videoer om fødsel og amming i stedet for kurs siden det ikke har startet opp med oppmøte enda, og vil få oppfølging av jordmor i forhold til det på neste kontroll. Da får jeg også ha med mannen, som jeg synes er veldig greit. Skal også bli henvist til fødeavdelingen for å ha møte med jordmor der og kunne gå gjennom planen for fødsel og barseltiden.

Ellers er formen noen lunde den samme. Sover mye i disse dager. Er deilig å være i redusert stilling, det er virkelig behov for det nå. Ære være de som greier å gå i 100% jobb frem til permisjonen, det skjønner jeg ikke hvordan de får til.

Har også begynt på alvor å tenke på hva jeg vil ha med meg til sykehuset og har laget meg en liste. Begynner å kjenne på det at ting plutselig kan skje og har lyst til å bli ferdig med alt av forberedelser så snart som mulig. Har jo 2 mnd. igjen, kanskje mer, men man vet jo aldri :p

En ting er i hvertfall sikkert, det er spennende tider i vente nå! :happy093

Vis vedlegget 363838
Vis vedlegget 363839
Tenk at det virkelig nærmer seg såpass! Så fin du er! Hvor er den beige drakten fra? Nydelig!
 
Flotte magen ❤️
Sikkert lurt med liste. Jeg har pakket på måfå, og har ikke gått gjennom bagen engang... Bare hevet oppi ting x)
Nå har du jo vært gjennom det før da, så vil tro du har litt bedre oversikt enn meg på hva du har glede av under fødsel. :p Men joda, lister er ikke så dumt. Er redd for å glemme noe om jeg skulle være begynt med rier når jeg pakker ferdig o_O

Tenk at det virkelig nærmer seg såpass! Så fin du er! Hvor er den beige drakten fra? Nydelig!
Ja, når jeg bikket 30 uker så kjente jeg plutselig på det at det begynte å nærme seg noe voldsomt :eek: Drakten er fra KappAhl og er kjempefornøyd! Ble tipset om den fra en i termingruppa. Buksen er jo er ikke laget for graviditet, men er så stretchy at jeg tror den vil passe hele veien ut svangerskapet :D Pluss jeg vil tro den er veldig deilig i barseltiden, for er ikke sånn at den faller ned når jeg trekker inn magen, så masse funksjon ut av ett klesplagg, som alltid er kjekt :shy:
 
Nå har du jo vært gjennom det før da, så vil tro du har litt bedre oversikt enn meg på hva du har glede av under fødsel. :p Men joda, lister er ikke så dumt. Er redd for å glemme noe om jeg skulle være begynt med rier når jeg pakker ferdig o_O


Ja, når jeg bikket 30 uker så kjente jeg plutselig på det at det begynte å nærme seg noe voldsomt :eek: Drakten er fra KappAhl og er kjempefornøyd! Ble tipset om den fra en i termingruppa. Buksen er jo er ikke laget for graviditet, men er så stretchy at jeg tror den vil passe hele veien ut svangerskapet :D Pluss jeg vil tro den er veldig deilig i barseltiden, for er ikke sånn at den faller ned når jeg trekker inn magen, så masse funksjon ut av ett klesplagg, som alltid er kjekt :shy:
Så smart! Hvilken str har du gått for i buksen kontra normalt da? Synes det er så vanskelig:shy: bruker normalt small.
 
Nå har du jo vært gjennom det før da, så vil tro du har litt bedre oversikt enn meg på hva du har glede av under fødsel. :p Men joda, lister er ikke så dumt. Er redd for å glemme noe om jeg skulle være begynt med rier når jeg pakker ferdig o_O
:

Vel, ja - jeg vet at HER får jeg ikke bruk for noe UNDER fødsel, for det kommer til å gå kjapt.. Eneste jeg pakket til 'under fødsel' er vel bikini - i tilfelle jeg får føde i vann og vil ha noe på meg.

Men, sist ble jeg innlagt før fødsel. Så.. øreplugger og lader er ingen dårlig idé..
Og til etter fødsel.. Kanskje jeg har lyst til å gå i mer egne klær denne gangen..? (Men sykehusskjorter ER ganske digge :p )

Men jeg har liksom pakket bæresjal, tøfler, toalettsaker, hjemkomsttøy...
Så, det viktigste er der. Men lader, plugger og noe annet.
 
Så smart! Hvilken str har du gått for i buksen kontra normalt da? Synes det er så vanskelig:shy: bruker normalt small.
Jeg har gått for min vanlige ikke-gravide størrelse og det samme hadde hun på termingruppa gjort, så vil tro at du kan kjøpe en small da :happy:

Vel, ja - jeg vet at HER får jeg ikke bruk for noe UNDER fødsel, for det kommer til å gå kjapt.. Eneste jeg pakket til 'under fødsel' er vel bikini - i tilfelle jeg får føde i vann og vil ha noe på meg.

Men, sist ble jeg innlagt før fødsel. Så.. øreplugger og lader er ingen dårlig idé..
Og til etter fødsel.. Kanskje jeg har lyst til å gå i mer egne klær denne gangen..? (Men sykehusskjorter ER ganske digge :p )

Men jeg har liksom pakket bæresjal, tøfler, toalettsaker, hjemkomsttøy...
Så, det viktigste er der. Men lader, plugger og noe annet.
Hva pakker du som hjemkomsttøy? Er veldig i stuss på om det er poeng å bruke noe annet enn svart, er redd for å ha skikkelig bleierumpe. Så en form for cardigan blir det vel gjerne :hilarious:
 
Jeg har gått for min vanlige ikke-gravide størrelse og det samme hadde hun på termingruppa gjort, så vil tro at du kan kjøpe en small da :happy:


Hva pakker du som hjemkomsttøy? Er veldig i stuss på om det er poeng å bruke noe annet enn svart, er redd for å ha skikkelig bleierumpe. Så en form for cardigan blir det vel gjerne :hilarious:

Tjæ. Nå har jeg bare pælma nedi noe til ungen, også noe jeg vet jeg får på meg. Skal nok ha på meg jakke på vei ut uansett :p
Usikker på hva jeg pakket av klær til meg selv. Ble et par amme bher, en tights som ikke strammer (og ei slækk bukse), også.. heiv jeg bare i noe overdeler av noe slag :p
 
34+5
Offisielt høygravid med 40 dager igjen til termin! :joyful:

Dagene rusler og går for tiden, er ikke blitt noe verre form heldigvis, så kroppen holder tritt med graviditeten sånn noen lunde enda. Symfysebeinet mitt protesterer litt, spesielt på natten, men er ikke noe å klage på egentlig. Det jeg er plaget mest av er vel tungpust.

Er bare litt småting igjen, ellers er alt vi trenger kommet i hus, noe som er deilig. Jeg og mannen har begge to bursdag innen de neste to ukene, så blir litt mer fokus på det nå. Er hovedsakelig praktiske gjøremål som står på ønskelisten min i år. Hadde f. eks. vært veldig fint om noen kunne vasket vinduene våre. :hilarious:

6 vakter igjen på jobb før jeg går ut i permisjon. Grugleder meg litt til det, for blir litt kokko her hjemme, men det betyr også at det nærmer seg dramatisk til lillemor gjør sin entré, så er mest spennende. :p Må også få søkt om foreldrepenger denne uken, kjenner at det stresser meg litt at det ikke er i boks enda, tenk om hun kommer tidlig og så får vi hastverk. Menmen. Det som skjer, det skjer. Ingenting som ikke kan fikses i etterkant.

Har begynt å kjenne på noen modningstegn de siste ukene. Mistet en god slump av slimproppen i forrige uke og CM mengden har økt betraktelig. Har også begynt å få et skarpere nedpress. En i termingruppen beskrev det som at det kjennes ut som at en arm skal komme ut livmorhalsen og kan være enig i den beskrivelsen. :hilarious: Ikke det mest behagelige, men ikke direkte vondt heller. Har jevnlige kynnere, men de er heller ikke vonde. Har hatt litt spotting i noen dager, så hørte med føden om det var greit, men de sa at så lenge det var gammelt blod og i såpass små mengder så var det ikke noe å beskymre seg over, spesielt siden baby er over 34 uker og de ville ikke gjort noen spesielle tiltak selv om hun skulle vise tegn til komme nå, slik jeg har forstått det. Håper hun vil bli der til uke 38 da, men så kjenner jeg at det begynner å bli greit om hun vil komme. Får ikke føde på den avdelingen jeg ønsker om jeg går over 40+6, så håper veldig på at hun vil melde sin ankomst før det!
20210908_103312.jpg
 
36+0
Av og til må jeg klype meg i armen. Gravid? Hvem, jeg? Skal VI få barn? Er du helt sikker? Til tross for det sprell levende beviset inni magen min er det vanskelig å virkelig innse at vi skal bli foreldre om fire korte uker.

Lillemor vokser enda godt, estimert til 3148g i går, som er 93 percentil for jentebabyer. Jordmor sier at det betyr at hun nok vil lande et sted mellom 3700-4200g ved fødsel om hun kommer til termin. Når hun sa det på den måten, så hørtes det ikke så ille ut heldigvis. Har vært beskymret for at hun skulle tippe over 4500g, men enn så lenge ser det ikke slik ut. Har troen på at jeg har plass til å få henne ut og det er jo sånn sett det viktigste.

Min egen vektoppgang har nå herved nådd 20 kg. Ikke den beste følelsen, men har bare måtte akseptere at sånn er det. Ikke rom for å sulte seg under graviditeten og er fortsatt i aktivitet, så da får det være godt nok.

Forbereder meg mye mentalt til fødsel nå. Var til rådgivningstime på sykehuset og det ga meg en mye større ro enn det jeg har hatt så langt. Jordmoren jeg snakket med var kjempeflink og jeg følte meg virkelig hørt. Vi utarbeidet en liten tekst som forhåpentligvis jordmor som får ansvaret for meg vil ha tid til å lese før vi ankommer sykehuset. Vil også ha en kopi liggende blant fødselspapirene mine.

Veldig, veldig, veldig spennende tider! :happy093

I morgen feirer vi forresten min 26-årsdag og det ser jeg veldig frem til! :king

20210917_145525.jpg
 
Tross 20kg opp, så ser du fantastisk ut ;)
Så tenk heller på det! :D
Gratulerer med 26 år ❤️❤️
 
Back
Topp