Usikker termin?

Bkno0730172

Betatt av forumet
Noen som har hatt usikker termin pga manglende mens etter fødsel, pillebruk, eller ustabil syklus?

Måtte dere da ta tidlig ultralyd, eller beregnet jordmor det på annen måte?
Når ble dere innkalt til oul?

Du kan snakke med lege og be om tidlig ul for at du ikke vet termin.

Jeg visste ikke at jeg var gravid, så da ante jeg ikke hvor langt jeg var på vei. Jeg bestilte time hos fastlegen min som igjen henviste meg til tidlig ultralyd hos gynekolog for å finne ut hvor langt jeg var på vei :)

Jeg har alltid hatt uregelmessig menstasjon, så jeg hadde null peil på hvor langt jeg var på vei.
Var hos legen dagen før jeg dro på ferie, to dager etter at jeg testet positivt.
Han snakket om at jeg kanskje kunne søke om å få en tidlig ultralyd for å få fastslått termin.
Men dagen etter jeg kom hjem fra ferie tok jeg privat ultralyd, ville vite med en gang!
Var da 8 uker på vei, hadde selv gjettet mellom 6-10 uker.
Var på ordinær ultralyd i uke 19, termin ble da flyttet 2 dager tilbake så det var jo ganske riktig første gangen;)

Jeg visste ikke at jeg var gravid, så da ante jeg ikke hvor langt jeg var på vei. Jeg bestilte time hos fastlegen min som igjen henviste meg til tidlig ultralyd hos gynekolog for å finne ut hvor langt jeg var på vei :)
Så man må ha ultralyd for å beregne?
Kan ikke bare måle symfysen?

Tok det lang tid å få time til ultralyd?

Jeg har alltid hatt uregelmessig menstasjon, så jeg hadde null peil på hvor langt jeg var på vei.
Var hos legen dagen før jeg dro på ferie, to dager etter at jeg testet positivt.
Han snakket om at jeg kanskje kunne søke om å få en tidlig ultralyd for å få fastslått termin.
Men dagen etter jeg kom hjem fra ferie tok jeg privat ultralyd, ville vite med en gang!
Var da 8 uker på vei, hadde selv gjettet mellom 6-10 uker.
Var på ordinær ultralyd i uke 19, termin ble da flyttet 2 dager tilbake så det var jo ganske riktig første gangen;)
Da gjettet du ganske bra selv!
Hadde legen bestilt time før du dro på ferie, og at det tok lang tid å få tid til tidlig ul?
Eller sa du bare at du ønsket privat?

Da gjettet du ganske bra selv!
Hadde legen bestilt time før du dro på ferie, og at det tok lang tid å få tid til tidlig ul?
Eller sa du bare at du ønsket privat?
Nei, jeg bare ringte privat klinikk. Vi time samme dag. Var på Majorstuaklinikken, kostet 1300 kr.

Nei, jeg bare ringte privat klinikk. Vi time samme dag. Var på Majorstuaklinikken, kostet 1300 kr.
Da fikk du rask time! :-)
Skal til jordmor til uka, så tenkte å høre da. :-)
Ville egentlig ikke ha tidlig ultralyd, men virker jo som man må det? Kjedelig å få oul på feil tid iallfall, så må nesten vite antall uker. :-)

Ville egentlig ikke ha tidlig ultralyd, men virker jo som man må det? Kjedelig å få oul på feil tid iallfall, så må nesten vite antall uker. :-)
Ja, jeg fikk faktisk time to timer etter jeg ringte dem. Det gikk ikke buss, så jeg syklet hele veien, det er over en time! Jeg var så spent, hadde tenkt på det hele ferien. Fikk høre hjertet og da gråt jeg av glede:)

Hvor vil du ikke ha tidlig ultralyd forresten?

Hvor vil du ikke ha tidlig ultralyd forresten?
Vet ikke hel egentlig.
Var ikke planlagt, blir blir litt skummelt å få det bekreftet. Har vært veldig i tvil, og vet at ved syn av bankende hjerte blir alt så ......

Men nå som kvalmen virkelig setter inn, og jeg vet viktigheten av kontroller osv.

Leser også om folk som har mistet etter ul, så srlv om dette ikke var planlagt, er det også skummelt.
Og siden jeg ikke har visst det tidlig har jeg hatt vektnedgang, ikke tatt folat osv. Så skummelt...

Vet ikke hel egentlig.
Var ikke planlagt, blir blir litt skummelt å få det bekreftet. Har vært veldig i tvil, og vet at ved syn av bankende hjerte blir alt så ......

Men nå som kvalmen virkelig setter inn, og jeg vet viktigheten av kontroller osv.

Leser også om folk som har mistet etter ul, så srlv om dette ikke var planlagt, er det også skummelt.
Og siden jeg ikke har visst det tidlig har jeg hatt vektnedgang, ikke tatt folat osv. Så skummelt...
Skjønner. Jeg hadde heller ikke tatt folat, og vært på fylla flere ganger.
Men det er skummel så klart når man er redd for å miste. Du kan jo ta test med ukeindikator, da får du hvertfall en liten pekepinn. Ikke like skummel som tidlig ultralyd:)

Skjønner. Jeg hadde heller ikke tatt folat, og vært på fylla flere ganger.
Men det er skummel så klart når man er redd for å miste. Du kan jo ta test med ukeindikator, da får du hvertfall en liten pekepinn. Ikke like skummel som tidlig ultralyd:)
Takk for svar! :-)
Test viser 3+, så vanskelig å vite likevel. Ti hi!

Her tok vi en best guess ut i fra når jeg trodde jeg hadde EL. Ble satt tilbake 10 dager på OUL, og måtte inn en gang til. Fikk samme dato da og, så satser på at denne terminen stemmer ganske bra :)

Så man må ha ultralyd for å beregne?
Kan ikke bare måle symfysen?

Tok det lang tid å få time til ultralyd?
Jeg ville ikke stolt på symfysemålet, spesielt når man har født før. Jeg fikk mage allerede i uke 8 i både svangerskap 2 og 3. Med nr2 var det tvil rundt termin og var hos legen i det vi nå vet var uke 9, men symfysemålet tilsvarte da uke 13, og legen gikk ut i fra det, bestilte oul etter det. Jeg bestilte privat ul for jeg "måtte" vite hvor langt jeg var og fant da ut jeg bare var 9 uker :p

Lege skal henvise til tidlig ul i slike tilfeller

Back
Topp