Usikker på sykemelding

Mylva

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Sommerfuglene
Jeg har hatt fri et par uker nå, og da har jeg bare ligget i sofaen og sovet nesten hele døgnet, og føler meg fyllesyk. Kvalm og uvel. Men jeg spyr ikke. Det meste jeg har klart å gjort er f.eks å brette litt tøy den ene dagen, og støvsuge litt den andre. Så blir jeg helt skutt og må legge meg nedpå sofaen igjen. Må småspise kjeks hele dagen for å lette litt på kvalmen..

Også har jeg da 4 nattevakter, fra torsdag til mandag... Jeg lurer på å sykemelde meg men det sitter så langt inne, haaater å ringe inn syk.. Jeg vet det er vanskelig for sykehuset å skaffe folk til netter....

Huff dette er vanskelig.. Hvor går terskelen.. Hvor mye kan jeg presse meg? Gir jeg for fot opp?

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg er også helt gåen, sliter ikke med den verste kvalmen, men er sååå sliten og trøtt hele tiden. Kunne jeg sovet, hadde jeg sovet hele dagen! Jeg går i min egen verden hver dag på jobb, og eneste jeg tenker på er at jeg gleder meg til å komme meg hjem for å slappe av.
Meeen, sykmelding er for meg ikke et tema. Jeg har aldri vært sykmeldt for noen ting før, og kjenner at jeg heller ikke har lyst å komme med noen sykmelding nå. Jeg er jo ikke syk, bare veeeldig sliten.. Jeg mener selv at jeg holder meg i bedre form om jeg er sosial og jobber som vanlig. Jeg har nok et syn på at alt for mange er alt for raske til å få en sykmelding.. Vet at det ikke er populært å si det, men det er min mening :P
Jeg krysser bare fingrene mine for at jeg holder meg greit fremover, sånn at jeg kan jobbe som normalt:)
Men for all del, de som har det vondt, og virkelig ikke kan jobbe, selvfølgelig skal de ta vare på seg selv, og den lille i magen, det er det viktigste!! :)

Jeg er også helt gåen, sliter ikke med den verste kvalmen, men er sååå sliten og trøtt hele tiden. Kunne jeg sovet, hadde jeg sovet hele dagen! Jeg går i min egen verden hver dag på jobb, og eneste jeg tenker på er at jeg gleder meg til å komme meg hjem for å slappe av.
Meeen, sykmelding er for meg ikke et tema. Jeg har aldri vært sykmeldt for noen ting før, og kjenner at jeg heller ikke har lyst å komme med noen sykmelding nå. Jeg er jo ikke syk, bare veeeldig sliten.. Jeg mener selv at jeg holder meg i bedre form om jeg er sosial og jobber som vanlig. Jeg har nok et syn på at alt for mange er alt for raske til å få en sykmelding.. Vet at det ikke er populært å si det, men det er min mening :P
Jeg krysser bare fingrene mine for at jeg holder meg greit fremover, sånn at jeg kan jobbe som normalt:)
Men for all del, de som har det vondt, og virkelig ikke kan jobbe, selvfølgelig skal de ta vare på seg selv, og den lille i magen, det er det viktigste!! :)

Jeg signerer :-)

Sent from my iPad using BV Forum

Det der er ikke lett! Nattevakter antar jeg er slitsomt for kroppen? Selv har jeg en 8-4 jobb. Jeg er nå 30% sykmeldt pga jeg ikke klarer komme meg tidlig på jobb, og jobbe lenge før jeg må sove litt. Jeg var 50% sykmeldt forrige uke, nå prøver jeg da 30%. Har et håp om at jeg kommer opp i 100% jobb igjen om ikke lenge:-)

Kanskje det er et alternativ å prøve en vakt og se hvordan det går?

Alle har forskjellig terskel for hvor store påkjenninger de tåler, og ingen skal ha dårlig samvittighet for å erkjenne at terskelen er overskredet. Stress er aldri bra, og dersom man presser seg på jobb når man er dårlig fører det ofte til stress. Dette tåler folk i forskjellig grad, noen kan presse seg mye uten at det får konsekvenser, mens andre i verste fall blir utbrendte. Det er ikke alltid det er så lurt å "ta seg sammen", og folk er veldig forskjellige.

Når det er sagt så har jeg nylig diskutert temaet med legen min, som kunne melde at det i første trimester (for en normal graviditet) er veldig lite som er farlig for fosteret av fysiske utskeielser. Det skal dermed veldig mye stress til før det blir problematisk for fosteret.

Ellers er det også viktig å huske på at det som oftest ikke holder bare å møte opp på jobb, man skal faktisk også utføre et arbeide mens man er der. Dersom man er dårlig og dette påvirker evnen til å utføre jobben på en skikkelig måte bør man kanskje vurdere å holde seg hjemme (det kommer selvfølgelig litt an på hva slags jobb man har).

Å prøve en nattevakt og se hvordan det går (som mammatil2Venternr3 foreslår) høres ut som et godt alternativ, så sant du har muligheten til å dra hjem igjen om det blir for røft.

Veldig fornuftige og gode tilbakemeldinger. Det motiverte meg litt. Det kan jo være at det å være på jobb også vil få tankene litt vekk fra uvelheten, og at det kanskje er bra å være mer sosial og tvinge seg litt ut. Eneste er at det er jo ikke så lett å skjule at man er sliten. Og vil ikke si det på jobb enda. Jeg jobber jo også kun netter, så det blir veldig interessant å se hvordan jeg takler det.., og hektisk kan deg også være..

Hei Mylva!
Litt utenfor tema, men men. Jeg er også nattevakt på sykehus (50 %). På min arbeidsplass er det vanlig å gå over på dagen når man er gravid. Jeg har egentlig ikke lyst til det, håper på å fortsette med netter fremover.

Vet du om en kan fortsette med nattjobbing hvis en føler seg i fin form? Har du tenkt deg over på dagen?

Håper du føler deg bedre snart:)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Tror det er litt opp til enhver hvordan det føles. Man må ikke flyttes til dag. Hvis du føler du får nok hvile og klarer å få i deg nok mat, samt føler at det fungerer fint så tror jeg ikke det er noen fare:-)
Jeg måtte kaste inn håndkle en stund nå og sykemelde meg.. Er så kvalm og trøtt, kommet meg ikke opp av sofaen:-( men håper på å kunne fortsette på natt jeg også :-)

Så bra :) takk for svar, riktig god bedring!

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Back
Topp