Usikker på svangerskapskontroll

Bkno6567592

Første møte med forumet
Hei dere.

Har fulgt med på denne gruppen lenge, men aldri skrevet noe før nå. Nå føler jeg at jeg bare må rådføre meg litt med dere :-)

Er 34+5 og hadde svangerskapskontroll i dag hvor alt var fint. Jeg har hatt svangerskapskontrollene mine hos fastlegen, og dette har fungert veldig bra frem til i dag. Jeg trodde at nå så tett opp mot termin skulle svangerskapskontrollene bli hyppigere, men dette mente hun ikke var nødvendig og at neste kontroll ikke ble før rett før termin, altså noen dager ut i februar. Det ble heller ikke sjekket for babyens leie, og når jeg spurte henne om dette mente hun at heller ikke det var nødvendig. Det var noe som ble sjekket under fødselen. Jeg stusset veldig på dette, er det virkelig ikke nødvendig å sjekke leie før fødselen? Hva om babyen ligger i seteleie og bekkenet mitt er for lite til å føde babyen i et seteleie, vil det ikke være for sent å finne ut av dette ved fødselen eller er det bare jeg som er en hysterisk og engstelig førstegangsfødende?

Hei:)

Jeg har hatt hyppigere kontroller opp mot termin, det vanlige er vel 4 uker mellom frem til uke 36, og så 2 uker mellom, altså både uke 38 og 40. Heller ikke noe i veien for å ha oftere dersom en ønsker det.

Jeg har alltid fått sjekket leie og feste på de siste kontrollene, bør jo vite dette før fødsel, spesielt hvis vannet går først. Høres litt rart ut at din lege ikke sjekker.

Lykke til med innspurten:)

Har kontroll neste tirsdag (36+2) og i slutten av januar (38+1)
Forrige kontroll var rett før jul (32+4)
Så har ganske ofte her da- men ikke mer ofte enn det som er vanlig tror jeg...

Hvis du ikke har vært hos jordmor ville jeg kanskje ringt helsestasjonen i din bydel og hørt om det er kapasitet til at du kan få noen kontroller der. Det skal være hyppigere på slutten, og som du sier bør leiet sjekkes. Det er også vesentlig at en får sjekket urin og blodtrykk for å kunne utelukke eller fange opp eventuell svangerskapsforgiftning.

Jeg var på 36-ukers kontroll hos jordmor i dag og der ble leiet sjekket og skrevet i helsekortet. Vet ikke hvordan kontrollene dine med lege har vært, eller om du er førstegangs eller vet hva du går til, eller om du har hatt fødselsforberedende kurs. Men jeg har hatt stort utbytte av å gå til jordmor og har lært mye som førstegangs. I dag var fokuset på amming og neste gang, om to uker skal vi snakke om fødsel og tiden etter ☺️ Tenker absolutt du bør få det du har krav på av kontroller, enten hos fastlege eller jordmor.

Last edited:
Jeg hadde ringt jordmor hadde jeg vært deg :happy: Ingen har godt av at du går rundt og er bekymra!

Hei dere.

Har fulgt med på denne gruppen lenge, men aldri skrevet noe før nå. Nå føler jeg at jeg bare må rådføre meg litt med dere :)

Er 34+5 og hadde svangerskapskontroll i dag hvor alt var fint. Jeg har hatt svangerskapskontrollene mine hos fastlegen, og dette har fungert veldig bra frem til i dag. Jeg trodde at nå så tett opp mot termin skulle svangerskapskontrollene bli hyppigere, men dette mente hun ikke var nødvendig og at neste kontroll ikke ble før rett før termin, altså noen dager ut i februar. Det ble heller ikke sjekket for babyens leie, og når jeg spurte henne om dette mente hun at heller ikke det var nødvendig. Det var noe som ble sjekket under fødselen. Jeg stusset veldig på dette, er det virkelig ikke nødvendig å sjekke leie før fødselen? Hva om babyen ligger i seteleie og bekkenet mitt er for lite til å føde babyen i et seteleie, vil det ikke være for sent å finne ut av dette ved fødselen eller er det bare jeg som er en hysterisk og engstelig førstegangsfødende?
Sånn skal det ikke være, det er viktig å få sjekket blant annet leie i tillegg til de andre tingene som urin, blodtrykk osv. Nå opp mot termin skal det være enda hyppigere. Bra du har fått time hos jordmor, det er mye ulik kunnskap om dette med svangerskapskontroller hos fastleger (utrolig nok)

Gikk selv til fastlege i første svangerskap, elendig oppfølging og dårlig kunnskap. Til tross for at hun har født 3 barn selv.
Denne gangen har jeg kun gått til jordmor, det er noe helt annet, så mye god informasjon, tar seg god tid til deg, sjekker ting nøye, veldig flinke til å måle SF-målene og kjenne på leie. Når fastlegen gjorde det var det bare vondt. Fastlegen tok ingen av mine plager seriøst, ble lovet diverse ting som hun plutselig ikke hadde tid til når tiden kom..
så gled deg til jordmor timen din, håper du får en veldig fin opplevelse :-)

Back
Topp