Usikker på om man må kjenne liv hver dag

Bkno7113010

Andre møte med forumet
Jeg er uke 22+6 i dag. Den lille i magen har hatt tre dager hvor den har sparket masse, mens den i dag ikke har sparket. Jeg har lest uttallige artikler og tråder, og blir usikker på hvor normalt dette er. Jeg har også morkaken på fremre vegg. Noen dager kjenner jeg han nesten annen hver time, andre dager kanskje 1 spark i løpet av dagen siden uke 20+3. Jordmor sa på tidligere kontroller at det fortsatt kan ta en stund før man merker liv, men jeg merker jo liv, bare i veldig varierende grad. Siden han var så aktiv igår og ikke har gitt noe bevegelse i dag blir jeg veldig bekymret. Noen som har lignende erfaringer?

Så tidlig kan det være at han snur seg eller flytter på seg som gjør at du ikke kjenner sparkene noen dager. Mest sannsynlig det. Mener det er fra uke 23 eller 24 de sier at man bør kjenne noe daglig, og det har nok med at de har blitt store nok til at man kan kjenne det uansett stilling da

S
Jeg er uke 22+6 i dag. Den lille i magen har hatt tre dager hvor den har sparket masse, mens den i dag ikke har sparket. Jeg har lest uttallige artikler og tråder, og blir usikker på hvor normalt dette er. Jeg har også morkaken på fremre vegg. Noen dager kjenner jeg han nesten annen hver time, andre dager kanskje 1 spark i løpet av dagen siden uke 20+3. Jordmor sa på tidligere kontroller at det fortsatt kan ta en stund før man merker liv, men jeg merker jo liv, bare i veldig varierende grad. Siden han var så aktiv igår og ikke har gitt noe bevegelse i dag blir jeg veldig bekymret. Noen som har lignende erfaringer?

Se på kjennliv.no

Der finner du alt du trenger å vite om babyens mønster.
I den tiden du er nå, skal du etterhvert kunne kjenne babyen hver dag ja og bli kjent med bevegelsesmønsteret til din baby.
På dette tidspunktet kan det godt være at babyen liten og kan ha snudd seg slit at sparken går innover mot magen.
Du skal uansett ringe til føden dersom du blir bekymret, eller går veldig lang tid uten å kjenne noe. Hva som er "lang tid" er definert etter din unike babys bevegelsesmønster, så det er det bare du som kan vite veldig godt :)

Jeg er 25 uker i dag. Fjerde ungen. Morkake foran. Noen dager kjenner jeg masse, noen dager lite. Jeg har aldri vært spesielt sensitiv i magen, så hun må nok ta i hardt for at jeg skal kjenne det, særlig om jeg er har mye å gjøre, og har andre ting å konsentrere meg om. Min første unge unge sparket jevnlig hele dagen. Jeg ble engstelig en gang fordi jeg ikke hadde kjent noe på 2 hele timer!!! (Han sov 5-45 minutter av gangen etter fødsel også, og sover fremdeles dårlig.) Andremann hadde sovepauser på rundt 4 timer flere ganger daglig. Tredjemann var sterk nok til at jeg kjente liv fra uke 14. Jeg tenker at før uke 24/25 så lærer man bare å kjenne mønsteret til ungen. Hun jeg bærer på nå er veldig aktiv ca 4 dager i uka og gir bare småtegn de øvrige dagene.

Jeg har også morkake foran, og kjenner veldig lite liv enda denne gangen. Forrige gang kjente jeg daglig fra uke 18 og utenpå fra uke 20. Nå kjenner jeg «noe» hver dag, men sjelden i magen. av og til må jeg konsentrere meg og virkelig kjenne etter. Kjenner når hun for eksempel bokser eller tråkker meg på blæra eller noe annet der nede ;) og så tror jeg at jeg merker det når hun gjør store bevegelser, men gleder meg til det har gått noen uker til, så det blir lettere å kjenne liv :happy:

Man lærer vel aktivitetmønsteret etter hvert.
Etter uke 24/25 skal man vell kjenne liv dagelig. men alle små er jo forskjellig. Noen sover mye mer, andre romstrerer mye.
Her og er det opp og ned. Jeg kjenner liv hver dag, men det er visse tidspunkt på dagen han lager mer liv enn andre. Men går du en heil dag uten et eneste spark etter di ukene kan du kontakte føden (hvis du føler deg bekymret) :)

Tusen takk for svar og hjelp. Han sparket tilslutt på kvelden, men svakere og annet sted enn vanlig som nok tyder på at han har snudd seg. Får håpe han snur seg tilbake så sparkene blir litt tydeligere igjen :)

Tusen takk for svar og hjelp. Han sparket tilslutt på kvelden, men svakere og annet sted enn vanlig som nok tyder på at han har snudd seg. Får håpe han snur seg tilbake så sparkene blir litt tydeligere igjen :)

Jeg trodde også at sparkene hadde blitt svakere. Fikk derimot en ekstra ultralyd på kontroll for å sjekke noe, da viste det seg at hun har snudd seg og ligger og bokser i den retningen jeg trodde hun fortsatt sparket i :P

Jordmor sa at de som kjenner tydelige spark tidlig gjerne skal kjenne daglig fra uke 24 ca, mens de som kjenner litt senere skal kjenne det daglig fra 26-27. Men selvfølgelig vil det være individuelt ut ifra flere forhold, som andre også har sagt.
Jeg fikk denne informasjonen da jeg hadde kjent daglig liv i rundt en uke og så hadde full stillhet i flere dager, så tok det seg opp igjen etter det og har vært daglig siden(er 22+1 nå).

Sniker.

Med morkaken foran er det helt vanlig at det er varierende liv i uke 22. Jeg kjente ikke liv i det hele tatt før uke 22.

tror nok det er like viktig å være obs på sitt barna bevegelsesmønster enn antall uker, også når man her morkaka foran. Da jeg var 22 uker på vei med nr 2 (med morkaka foran) så hadde jeg kjent lov daglig i 4 uker.. da tenker jeg ikke man skal tenke at det er helt greit med en dag uten liv..

når jeg ikke kjenner så prøver jeg å drikke saft, søtsaker, ligge på magen. Dunke for respons osv. Jeg kjenner også godt når jeg ligger på magen og skal legge meg. Jeg tenker litt bevegelse hver dag er normalt nå ja. Ring føden om du er usikker

Back
Topp