Usikker på om babyens «grønne» avføring er «normal»

Sykepleier1

Andre møte med forumet
Hei alle erfarne mødre :happy:
Jeg er blitt mor for første gang til en liten gutt som nå har blitt 10 uker.
Avføringen hans har vært slik den er nå over en lengre periode, sikkert en måneds tid, har ikke tenkt ordentlig over det før den siste tiden.
Jeg syns avføringen hans er mer grønn enn gul, men som den uerfarne jg er er jeg ikke sikker på om det er slik «det skal være»?
Han bæsjer omtrent etter annenhver amming, døgnet gjennom. Kan det være at han reagerer på noe jeg spiser? Avføringen er som på bildet hver gang. på forhånd, TUSEN TAKK
 

Vedlegg

  • 310E361C-F62C-40B5-9534-32DAC353685C.jpeg
    310E361C-F62C-40B5-9534-32DAC353685C.jpeg
    1,6 MB · Visninger: 51
Hei :)

Jeg synes så hyppig bæsj og med den fargen ikke nødvendigvis er helt normalt.

Jeg tenker først og fremst på at dette kan være Overproduksjon hos deg eller at han reagerer på at du spiser kumelkprotein.

Hos min baby var langvarig grønn og veldig løs avføring tegn på melkeproteinallergi (altså at hun ikke tåler kumelk). Ellers er jo variasjon av grønn og gul avføring ikke unormalt. Utfra bildet kan det se ut som bæsjen er ganske eksplosiv? Det kan også være et tegn på melkeproteinallergi. Men samtidig også på overproduksjon.

Men hvordan har gutten din det ellers? Hvordan er det med søvn, uro og mageknip?
 
Tusen takk for svar :happy: jeg har lest litt og tenkt kanskje kumelkprotein-allergi men jeg vet jo ikke. jeg har også tenkt overproduksjon men jeg har sjelden melkespreng eller vonde, harde bryst. Jeg lekker heller ikke mye fra brystene hverken under amming (fra det andre brystet) eller ellers.jeg kjenner dog noe stikking i brystet innimellom i ammingen når utdrivningen er i gang. Han spiste veldig glupsk før, noe bedre nå. Han går opp i vekt som normalt.

han har til tider vært veldig urolig og slitt med mageknip. Og ja, avføringen er eksplosiv. Det var mer utbredt for en måneds tid siden. Det har i tillegg vært vanskelig å få han til å sove på dagtid.
Om natten sover han ofte 3 timer i slengen. Har tatt opp dette på helsestasjonen også men fikk aldri noen spesifikke råd.
 
Tusen takk for svar :happy: jeg har lest litt og tenkt kanskje kumelkprotein-allergi men jeg vet jo ikke. jeg har også tenkt overproduksjon men jeg har sjelden melkespreng eller vonde, harde bryst. Jeg lekker heller ikke mye fra brystene hverken under amming (fra det andre brystet) eller ellers.jeg kjenner dog noe stikking i brystet innimellom i ammingen når utdrivningen er i gang. Han spiste veldig glupsk før, noe bedre nå. Han går opp i vekt som normalt.

han har til tider vært veldig urolig og slitt med mageknip. Og ja, avføringen er eksplosiv. Det var mer utbredt for en måneds tid siden. Det har i tillegg vært vanskelig å få han til å sove på dagtid.
Om natten sover han ofte 3 timer i slengen. Har tatt opp dette på helsestasjonen også men fikk aldri noen spesifikke råd.


Å prøve melkefri kost for deg er litt styr for deg først og fremst, men helt ufarlig, så om du ønsker er det bare å teste ut. Må ideellt være helt melkefri i 6 uker, også kan du forsøke å introdusere noe melk i kosten din igjen. Her ble bæsjen bedre etter en uke med melkefri kost hos meg. HS sa at de fleste merker noe bedring innen 2-3 uker, men kan også gå 6 uker.
Symptomene vi hadde var
Avføring: oftest grønn, veldig rennende, skummmende eller slimete, eksplosiv. Ofte gråtetokter før bæsjing.
Etter melkefri diett: normal gul avføring, mye tykkere i konsistens, ikke skum, slim eller kjemperennende. En og annen grønn ladning men det er normalt når det er som variasjon.
Søvn: slitt mest på dagtid. Kunne ofte sove kun 5-15 min før hun våknet, brukte alt fra 30 min til 2 timer på å få henne til å sove. Mye uro og kaving. Sov bedre på kveld og natt. Er visst ikke uvanlig at de er roligere en del av døgnet. Mye mageknip/ utrøstelig gråt-episoder på dagtid.

Min baby ble generelt mye roligere av at jeg kuttet alt med kumelk, men samtidig vært litt urolig når det kommer til dagtid. Så litt er vel bare hennes personlighet også. MEN det som absolutt gikk over var de rundene med krampaktig hylgråt pga magesmerter
 
Alle mine tre har hatt lengre perioder med grønn avføring rundt den alderen, men kun en hadde melkeprotein allergi (han hadde i tillegg veldig vondt i magen. Så tenker det trenger nødvendigvis ikke være noe galt, men kan være greit å utelukke så ville ha prøvd melkefri kost for å sjekke det ut.
Dårlig dagsøvn trenger ikke å ha noe med avføringen å gjøre (her er det STORE forskjeller på babyer), men mange med melkeprotein allergi har søvnproblemer pga magevondt. Her også varierer det hvor noen har mest vondt på dagen og andre natta. Min hadde mest vondt på dagen siden han drakk lite melk på natta.
 
Å prøve melkefri kost for deg er litt styr for deg først og fremst, men helt ufarlig, så om du ønsker er det bare å teste ut. Må ideellt være helt melkefri i 6 uker, også kan du forsøke å introdusere noe melk i kosten din igjen. Her ble bæsjen bedre etter en uke med melkefri kost hos meg. HS sa at de fleste merker noe bedring innen 2-3 uker, men kan også gå 6 uker.
Symptomene vi hadde var
Avføring: oftest grønn, veldig rennende, skummmende eller slimete, eksplosiv. Ofte gråtetokter før bæsjing.
Etter melkefri diett: normal gul avføring, mye tykkere i konsistens, ikke skum, slim eller kjemperennende. En og annen grønn ladning men det er normalt når det er som variasjon.
Søvn: slitt mest på dagtid. Kunne ofte sove kun 5-15 min før hun våknet, brukte alt fra 30 min til 2 timer på å få henne til å sove. Mye uro og kaving. Sov bedre på kveld og natt. Er visst ikke uvanlig at de er roligere en del av døgnet. Mye mageknip/ utrøstelig gråt-episoder på dagtid.

Min baby ble generelt mye roligere av at jeg kuttet alt med kumelk, men samtidig vært litt urolig når det kommer til dagtid. Så litt er vel bare hennes personlighet også. MEN det som absolutt gikk over var de rundene med krampaktig hylgråt pga magesmerter


Igjen, takk for svar. Dette er egentlig spot-on, rett og slett som å beskrive min baby. Det blir å prøve melkeproteinfri kost, og krysse fingrene for at det gjør susen :)
 
Back
Topp