Usikker på hva jeg skal gjøre...(lang)

Stimy

Forelsket i forumet
Jeg hadde egentlig tenkt å søke meg ny jobb etter sommeren, men må gidder jeg jo ikke det. Grunnen til at jeg vil bytte er at jeg føler denne jobben går veldig utover familielivet. Jeg jobber som regel alltid 9-10 timers dager. Det er ekstremt mye stress, og tunge løft. Det hender ofte at jeg ikke ser datteren min før hun legger seg for kvelden. I det siste har mannen og jeg hatt noen heftige diskusjoner om arbeidsfordelingen hjemme, da han alltid må hente og levere i barnehagen. Dette går utover hans jobb igjen. Jeg skulle gjerne ha hentet og levert i barnehagen hver eneste dag. Men jeg må pendle en time til og fra jobb, og da blir det vanskelig å få til. Ting har ikke blitt noe bedre etter at jeg ble gravid. Jeg er mye sliten, kvalm og i dårlig form. Jeg prøver å holde ut på jobb, men kjenner jeg er lei hele greia. Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å jobbe, og er sur og grinete på jobb. Samtidig har jobben min akkurat sparket en del folk fordi dem sliter, og jeg er livredd for å miste jobben. Jeg er visst trygg, men hva skjer om jeg blir sykmeldt? Neste mandag skal jeg til legen på første kontroll. Jeg vet at hun er veldig sympatisk med gravide, så sykemelding er veldig lett å få. Og status nå er at jeg veldig gjerne vil bli sykmeldt. Føler meg lat og at jeg svikter jobben. Men je er så sliten og vil så gjerne gi datteren min den oppmerksomheten hun fortjener. Om noen har orket å lese dette så tar jeg gjerne i mot råd. Hva hadde dere gjort? Skal jeg bite tennene sammen litt til?

uff! skjønner at du er i en lei situasjon. Jeg er er i utgangspunktet imot "å gå og sykemelde seg", men får inntrykk av at jobben din er veldig krevende og at jobbsituasjonen påvirker deg negativt både psykisk og fysisk. Hvordan tror du det hadde vært å jobbet 50%, og vært sykemeldt resten? Arbeidsgiver er forpliktet til å legge tilrette! Det er kanskje ikke tiden for å få seg en ny jobb nå, men hvis du kan jobbe redusert i svangerskapet kan du jo søke nye jobber etter permisjonen.

Så heldig du er som har en forståelsesfull lege :) håper det løser seg til ditt beste. Du skal ikke slite deg ut, og hvertfall ikke la jobben gå utover både familielivet og graviditeten

Ser av dette at du nå er veldig sliten.. og du trenger nok å ta det litt mer med ro.. var jeg deg ville jeg førsøkt å få en gradert sykemelding inntil videre, hva med å få til halve dager, eller noe sånt?
I tillegg så er det jo sånn at du har et barn hjemme som trenger deg (selv om det ikke skal være grunn god nok egentlig) så syns jeg det teller mye jeg.. Trenger å ha mammaen sin der og litt i form til å gi litt oppmerksomhet også.
Det er kanskje ikke tida for å søke nye jobber, men etterhvert.. 
Håper det ordner seg.. Har full forståelse om du velger sykemelding nå en stund, og de kan ikke sparke deg av den grunn!

Jeg hadde ihvertfall ikke "gått og sykemeldt meg". Man blir sykemeldt av en grunn, og unnskyld meg, men jeg syns ikke du har en helt gyldig grunn her..

For meg så virker ikke dette som at det er den rette jobben. Du ønsker mer tid med datteren din og da ville jeg ha byttet jobb. Dette er den langsiktige løsningen slik som jeg ser det. Men for at du ikke skal brukes helt opp så ville jeg hatt gradert sykemelding.

Jeg er litt i mot at man skal sykemeldt seg fra jobben for at hverdagen ikke funker. Sykemeldt man seg fra jobb, skal det være jobbrelatert. Det du burde gjøre er å lete etter ny jobb :-)

Jeg er litt i mot at man skal sykemeldt seg fra jobben for at hverdagen ikke funker. Sykemeldt man seg fra jobb, skal det være jobbrelatert. Det du burde gjøre er å lete etter ny jobb :-)

Jeg syns du absolutt har grunn for å sykmelde deg! Syns det blir litt dumt av andre å si at du ikke har grunn nok til det! Du har en jobb som krever mye av deg! Om du jobber 9-10 timers arbeidsdag og i tillegg pendler 1 time til og fra jobb, så er det veldig krevende for en gravid kropp. Og jeg tipper at når du da kommer hjem så er du ganske så sliten! Du må lytte til kroppen din! Om du kjenner det på deg at du ikke kommer til å klare dette, så må du ikke gjøre det heller. Jeg syns du skal sykmelde deg 50% først, og se hvordan det går. Så må du vurdere videre selv om du klarer det. Kanskje lurt å bite tenna sammen og heller søke ny jobb når du er ute i permisjon? :-) Ikke bra for kroppen å overanstrenge seg slik! Det gjorde jeg, og endte mev sv.forgiftning i uke 22. Så, lytt til kroppen din!

Back
Topp