Usikker på hva jeg bør gjøre... *oppdatert*

¤toby¤

Forelsket i forumet
Har vært sykemeldt i to uker nå. Da jeg var hos legen og fikk sykemelding, var jeg ekstremt kvalm, kastet opp og hadde et mat-og væskeinntak lik null. Første uka lå jeg rett ut, prøvde å spise uten å kaste opp, og har gradvis blitt bedre. Nå er matlysten delvis kommet tilbake (brekker meg ikke av å åpne kjøleskapdøra lenger [8D]) og jeg får i meg det jeg trenger. Noe kommer opp igjen, men det er betraktelig bedre enn for et par uker siden. Denne siste uka har jeg bare slappa av hjemme, ikke gjort mer enn jeg må (dvs spise, dusje, vaske litt klær) og det har vært helt overkommelig. I går ble det en litt stressende start på dagen, mye som skulle gjøres på kort tid (gutta skulle ut av huset, og jeg måtte trå til og hjelpe). Etter at de var dratt sank jeg sammen i sofaen, helt utslitt og skjelven. Fikk i meg mat etterhvert, som kom opp igjen [&o] Hele dagen i går var preget av kvalme, så det ble sofaen på meg.
Nå lurer jeg virkelig på hvordan det skal bli å begynne å jobbe igjen når sykemeldingen er over. Har time til 1 kontroll hos legen i morgen, og skal etter planen på jobb tirsdag. Føler jo at jeg er for "frisk" til å være hjemme...
Dagen hos oss ser slik ut: Opp halv 6, stelle, smøre matpakke, finne klær, vekke lillegutt, kle på, og halv 7 er vi i bilen på tur til barnehagen. Dvs null tid til å sette seg ned å spise frokost i ro og fred. Spiser vanligvis ei skive i bilen, da. Lurer på om det kanskje hadde vært en ide å kunne begynne senere på jobb? Altså ha ei gradert sykemelding??

Noen som har tips og/eller erfaringer?

*sorry at det ble så langt.......*

Har vært hos legen, og ble 100 % sykemeldt videre. Men nye regler gjør at jeg likevel kan jobbe litt. Så har snakket med sjefen i dag, og skal på jobb igjen i morgen i noen timer. Blir spennende å se hvordan det går. Kjenner det skal bli litt godt å komme seg ut blant folk igjen.

Sånn ellers gikk første ktr bra. Fikk sjekket urin, BT, tatt blodprøver, GU, og så maste vi oss til å gjøre et forsøk på å finne hjertelyden. Han ville egentlig ikke prøve siden det var så tidlig, men når jeg lovte å ikke bli hysterisk hvis han ikke fant den så var det greit. Han måtte leite litt, og plutselig var den der [:)] 155 slag pr minutt[:)][:)]

Har desverre ingen erfaringer med dette eller hva man kan gjøre.
Men siden du skal til legen i morgen, så ville det nok være best å ta det opp med ham. Eventuellt kan du be om prosenter. For du kommer til å slite deg helt ut ganske fort. Og du må jo sette deg selv først nå.
Noen prosenter sykemelding eller lignende hadde sikkert vært perfekt.

Litt syk kan plutselig bli mye syk hvis du presser deg selv, vettu;).

God bedring! Håper noen andre har noe bedre å komme med enn meg;)

her er det masse erfaringer både med gradert og 100%
jeg har hatt en EKSTRMET tøff start på svangerskapet. som endte først i en 100% symkemelding i starten, før jeg gikk over på 50% sykemelding sånn var det i 3 uker før dette ble formye for meg. har en uke igjen av den 100% sykemeldingen og blir nok sykemeldt lengre. Takler ikke stress, og takler ikke tidlige morgener, og seine netter. da kommer kvalmen tilbake for fullt.
no om dagen sover jeg til klokken 12 og gjerne så lenge som til 14.
er fremdeles masse kvalm og sover ekstralenge pga det. små måltider innimellom gjør at jeg er ennå kvalmere enn normalt.
så jeg har et ekstremt lavt mat inntak.

jeg har forsøkt alt fra mat ved sengen, og til spise smått og unngå visse matvarer.
men det hjelper ikke.
sitter gjerne flere timer over doskålen uten at noe kommer opp lengre.
Men de dagene jeg har vært stresset, så blir jeg så kvalm, så svimmel at gubben sitter i en egen stol på badet omtrent og passer på at jeg ikke svimer av omtrent. og hjelper meg inn i sengen for at jeg kan slappe av.

så mitt poeng er egentlig, finn ut hva som passer for deg. og sats på det kroppen og du greier. ikke gjør formye.
om en gradert sykemelding passer for deg finn ut hvormange % du greier å gå. [;)]

eg er sjukemeldt 30%, funker kjempefint for meg..
då får eg 2,25 time kortere dag, og det hjelper veldig!
hadde ikkje klart fullj obb, men har ikkje behov for å kun vere heime, så det har eg fram til ferien[:D]

Det viktigste er at du finner noe som kan fungere for deg. Har desverre ikke noe særlig erfaring med sykemelding i svangerskapet.
Lykke til med valget. Håper du finner det rette for deg.
God bedring!

Du er frisk ja men du er gravid og kroppen din tåler ikke så mye høres det ut som. I tillegg er mye kvalm. Jeg synes du skal tenke på kroppen din og bebisen. Jobb krever jo sitt og har man ungen fra før så er jo det å ganske mye arbeid.
Jeg lytter til kroppen og er per i dag sykemeldt 70%.
Har født for tidlig med første mann så jeg er jo ekstra forsiktig med alt jeg gjør.
Og man går jo ikke gravid hele livet. Så arbeid kan vente for en gangs skyld. Lykke til videre:)

Takk for svar alle sammen [;)]

Skal snakke med legen og høre hva han tror, men tror nok at han gjør det jeg føler at kroppen klarer. Er 3 uker til jeg tar ferie, og har ikke lyst til å kjøre meg selv helt i senk nå for så å bli liggende hele ferien [&o] 
Så ulike svangerskap kan være... sist gang hadde jeg ingen fraværsdager før jeg gikk over på 50% svangerskapspenger i uke 32. Og da jobbet jeg 50 % fram til permisjonen startet.

ORIGINAL: ¤toby¤

Takk for svar alle sammen [;)]

Skal snakke med legen og høre hva han tror, men tror nok at han gjør det jeg føler at kroppen klarer. Er 3 uker til jeg tar ferie, og har ikke lyst til å kjøre meg selv helt i senk nå for så å bli liggende hele ferien [&o] 
Så ulike svangerskap kan være... sist gang hadde jeg ingen fraværsdager før jeg gikk over på 50% svangerskapspenger i uke 32. Og da jobbet jeg 50 % fram til permisjonen startet.

du må gjøre det DU føler for, og hva du greier. [;)]
du kommer nok til å få samme svar av legen som er blitt gitt her.

Oppdatert[:)]

ORIGINAL: turteldue

hmm har ikke hørt om disse nye reglene.. [:-]

Hadde ikke jeg heller. Men legen visste tydeligvis om det... Sjefen min visste ikke noe hun heller, men ringte til personalavdelinga for å høre, og de visste også om det. MEn kunne ikke finne noe på NAV sine sider når jeg leita. Mulig det er spesielt siden jeg jobber i en IA-bedrift?

Så fint at du fikk sykemelding, men at du kan prøve deg litt forde;). Kan jo hende det går bra=).
Og kjempe kos å få høre hjertelyd da!

Back
Topp