Urtete under svangerskapet

PrøverPåTredjemann

♡2014♡2023♡2025♡
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Hei! Jeg har lest på nettet at man bør være forsiktig med noen urter, men finner ikke noe pålitelig kilde som bekrefter dette. Jeg liker å drikke koffeinfri urtete, 1-2 kopper hver dag. Type Pukka og Yogi.

Er det noen som vet om det er greit?
Jeg har hatt SA tidligere og vil helst ikke gjøre noe som kan øke abortrisiko.

Hei! Jeg har lest på nettet at man bør være forsiktig med noen urter, men finner ikke noe pålitelig kilde som bekrefter dette. Jeg liker å drikke koffeinfri urtete, 1-2 kopper hver dag. Type Pukka og Yogi.

Hvilke urter er det snakk om?
Jeg pleier sjekke på rolv.no på den spesifikke urten. Kanskje kombinert med et ekstra søk, da enkelte urter også er nevnt på relis.

Hvilke urter er det snakk om?
Jeg pleier sjekke på rolv.no på den spesifikke urten. Kanskje kombinert med et ekstra søk, da enkelte urter også er nevnt på relis.
Det er altså alt mulig rart. Disse urteteene jeg drikker er blandinger av mye forskjellig.

Jeg visste ikke om den nettsiden!
Det er altså alt mulig rart. Disse urteteene jeg drikker er blandinger av mye forskjellig.

Sjekk opp på hver enkelt urt. Lakrisrot skal du være litt forsiktig med i alle fall. :) Det pleier være i mange blender. Resten husker jeg ikke i hodet, men mange er ok i små mengder uansett.
Men ville sjekket opp hver enkelt urt om hva som er ok. For noe er bare veldig bra for deg, mens andre kan ha negative effekter.

det er veldig små mengder av hver urt i sånn blandingste så de skal i utgangspunktet være trygge. Jeg synes det var vanskelig å vite helt sikkert, spesielt siden jeg drikker en del te, så jeg valgte å holde meg unna blandingste når jeg var gravid.

Har alltid vært opptatt av urtemedisin og drukket en god del te i flere år før jeg ble gravid. Etter å ha lest i urtebøkene mine og på nett har jeg sett at det er svært få urter som er helt trygge å innta under graviditet. Det farligste er salvie, da det kan være svært livmorsammentrekkende og føre til spontanabort. De fleste urter er livmorsammentrekkende, men i ulike grader. Salvie bør heller ikke benyttes etter graviditet om du skal amme, for det kan føre til at man mister melka.

Brennesle kan du drikke 3-4 kopper av hver dag uten problemer, og dette kan hjelpe på vann i kroppen og treg mage i tillegg. Senere i svangerskapet, rundt inngangen til tredje trimester, er marikåpe å anbefale da det styrker livmoren til fødsel. Enkelte sverger også til bringebærblad-te i tredje trimester. Om du er veldig redd for spontanabort ville jeg ventet til andre trimester med å drikke noe som helst, bare for å være sikker. Enkelte urter kan du drikke i små mengder, feks en blandings-te med fennikel, lakrisrot eller mynte. Om du sliter med forstoppelse under graviditeten ville jeg holdt meg helt unna kamille, uansett mengde. Kamille forverrer forstoppelse.

Her er de teene jeg har drukket gjennom svangerskapet, siden andre trimester:

I tillegg har jeg de fleste urter i løsvekt, og blander derfor selv.

Back
Topp