Urolige bein og søvnmangel

babyT

Forumet er livet
Har slitt med utrolig bein ei stund, og da er det vanskelig å sove. Prøvd med magnesiumtilskudd etter tips her inne (var det Trin tro?). Det hjalp ei stund før det ble verre igjen. Fikk så et råd fra ei venninne om å legge en smørekniv under madrassen i fotenden. Prøvde det, og det hjalp kanskje litt noen netter (kan like gjerne ha vært tilfeldig). Men i natt har det vært skikkelig ille igjen. Klarer ikke å slappe av i kroppen, så i tretida i natt endte det med at jeg la meg på sofaen på stua. Fikk da sove litt, men var oppe 3 ganger fra da og til kl 9.

Jeg er så trøøøøøøtt! Men får ikke sove pga beina [:(] Noen som har flere tips til hva som kan hjelpe?

Jeg har også det, jeg blir urolig i beina når jeg er trøtt, og det igjenn forstyrrer søvnen. I går hadde jeg nesten ikke sovet hele natta, og satt og ristet i beina mens jeg var så trett at jeg trodde jeg skulle dø.
Så leste jeg at det var ei som mente at å tøye ut hadde hjulpet henne.
Så jeg tøyde baksiden av leggene og fremsiden av lårene, og HURRA; jeg fikk sove!! [:D]

Før jeg sovnet leste jeg også dette på nettet:

Gravide
Rastløse bein forekommer ikke sjelden under graviditet. Det er nylig påvist at gravide kvinner som har lavt jernnivå i blodet (ferritin) tidlig i svangerskapet, er disponert for å utvikle tilstanden i siste tredjedel av svangerskapet. Det er også påvist en sammenheng mellom symptomene og lavt innhold av folat. Derfor anbefales tilskudd av folat, ev. behandling med jern og B12 før spesifikk medikamentell behandling av gravide overveies.
Symptomene bedrer seg nesten alltid etter fødsel.

Så vitamintilskudd i form av jern og b-vitaminer (folat er jo b-vitamin), kan vel også være noe å prøve (men da burde man også ta c-vitaminer eller få i seg nok av det).

Jeg har også hatt det enkelte netter, skikkelig irriterende. For meg hjelper det å strekke og tøye. Sett tærne opp mot veggen, med hælen i gulvet, og len deg fremover. Det tøyer også skikkelig hvis du setter hendne i gulvet og lar kroppen formes til en omvendt V  Skyv hælene mot gulvet. Dette er også en god strekk for resten av kroppen. Skyv en og en hæl mer og mer mot gulvet.
Lykke til!

hei.. jeg sliter med det samme og det begynner å tære utrolig på.
Må bevege beina og får ikke sove.[:(]

så slenger meg på her , håper noen har råd.

ORIGINAL: toneany

Jeg har også det, jeg blir urolig i beina når jeg er trøtt, og det igjenn forstyrrer søvnen. I går hadde jeg nesten ikke sovet hele natta, og satt og ristet i beina mens jeg var så trett at jeg trodde jeg skulle dø.
Så leste jeg at det var ei som mente at å tøye ut hadde hjulpet henne.
Så jeg tøyde baksiden av leggene og fremsiden av lårene, og HURRA; jeg fikk sove!! [:D]

Før jeg sovnet leste jeg også dette på nettet:

Gravide
Rastløse bein forekommer ikke sjelden under graviditet. Det er nylig påvist at gravide kvinner som har lavt jernnivå i blodet (ferritin) tidlig i svangerskapet, er disponert for å utvikle tilstanden i siste tredjedel av svangerskapet. Det er også påvist en sammenheng mellom symptomene og lavt innhold av folat. Derfor anbefales tilskudd av folat, ev. behandling med jern og B12 før spesifikk medikamentell behandling av gravide overveies.
Symptomene bedrer seg nesten alltid etter fødsel.

Så vitamintilskudd i form av jern og b-vitaminer (folat er jo b-vitamin), kan vel også være noe å prøve (men da burde man også ta c-vitaminer eller få i seg nok av det).

Rart om det er folatmangel hos meg, for har tatt det som er anbefalt dose for gravide hver dag siden sommeren 2006, jernlagrene mine var veldig høye da jeg ble gravid, og er det visst fortsatt.

Skal prøve å tøye ut beina litt og se om det hjelper. Takk for tips!

ORIGINAL: sin_85

Eneste jeg VET hjelper noen er b-vitamin[:)]

Kan jo være verdt å prøve. Skal høre på apoteket imorgen [:)]

Dem som har mulihetn t d kan jo få samboern t å masser fotan å anklan sin.
D kan jo kanskje hjelp på litt d å. Få satt igang blodsirkulasjon..
Åsså e d jo såååå godt [:)]

ORIGINAL: Beckymams

Dem som har mulihetn t d kan jo få samboern t å masser fotan å anklan sin.
D kan jo kanskje hjelp på litt d å. Få satt igang blodsirkulasjon..
Åsså e d jo såååå godt [:)]

Massasje er jo deilig, ja. Men vær forsiktig med anklene om man har et stykke igjen til termin. Er noen punkter der som visstnok kan sette igang fødsel...

Mener jeg en gang leste noe om flere stoffer man kunne mangle, mener det var kalsium?
For meg fungerer magnesium stort sett enda, men har måttet doble dosen i forhold til for bare noen uker siden.
Får det også i overarmene nå også hvis jeg ikke tar pillene... Utrolig slitsomt!

Ellers er det viktig å kutte ut koffein...

ORIGINAL: Trin

Mener jeg en gang leste noe om flere stoffer man kunne mangle, mener det var kalsium?
For meg fungerer magnesium stort sett enda, men har måttet doble dosen i forhold til for bare noen uker siden.
Får det også i overarmene nå også hvis jeg ikke tar pillene... Utrolig slitsomt!

Kanskje jeg også skal prøve å doble dosen. Har til nå bare tatt en tablett til dagen. Kan jo prøve med en morgen og en kveld. Ellers har ejg økt melkeinntaket pga halsbrann, så får jo i meg mer kalsium enn før. Koffein er svært sjelden. Drikker hverken Cola, kaffe eller mørk te (Nei, jeg er ikke hysterisk gravid som er redd for dette, jeg synes bare ikke det er så veldig godt at jeg MÅ ha det [;)]).

Høres slitsomt ut å ha det i overarmene også. Håper virkelig jeg slipper det. Synes beina er ille nok.

Da jeg jobbet på helsekost solgte vi en del av venastat som er for irriterte bein:

Venestat er et naturlegemiddel tradisjonelt brukt i folkemedisinen ved hevelse og uro i bena. Inneholder ekstrakt av hestekastanjefrø som forebygger og lindrer. Venestat er godkjent av Statens Legemiddelverk.

Men, det er ikke forsket på bruken hos gravide, så det blir frarådet. Men, kanskje det finnes hestekastanjefrø i annen variant? Hmm..[;)]

ORIGINAL: babyT

ORIGINAL: Trin

Kanskje jeg også skal prøve å doble dosen. Har til nå bare tatt en tablett til dagen. Kan jo prøve med en morgen og en kveld. Ellers har ejg økt melkeinntaket pga halsbrann, så får jo i meg mer kalsium enn før. Koffein er svært sjelden. Drikker hverken Cola, kaffe eller mørk te (Nei, jeg er ikke hysterisk gravid som er redd for dette, jeg synes bare ikke det er så veldig godt at jeg MÅ ha det [;)]).

Høres slitsomt ut å ha det i overarmene også. Håper virkelig jeg slipper det. Synes beina er ille nok.

Se hva det står på boksen først da ;)
På den jeg bruker står det 1-2 tablett daglig, så da er det jo greit...

Er nok ikke like plaget som deg i bena, det gir seg stort sett bare jeg får lagt meg...

Back
Topp