Urolig for svangerskapsforgiftning

Oktoberstorken

Elsker forumet
Oktoberlykke2020❤
Har plutselig fått mye hevelser i føttene og gått opp nesten en kg på kun 8 dager.... Sendte et bilde til JM med bare føttene før jeg veide meg og da ville hun ha meg inn i morgen til bt kontroll.. sendte en melding på ny nå med vektoppgangen..

Er ikke nesten en kg opp på en uke mye??
Har lagt på meg 9kg til nå i svangerskapet og er 33 uker..

Tror det er mer snakk om type 1 kg på et døgn, men jeg er ikke lege eller jordmor. Gjennomsnittlig økning per uke på denne tiden er vel 0.45 - 0.65, så 1 kg er nok ikke unormalt, særlig hvis du har hevelser i tillegg. Samtidig skal man jo være obs på plutselige hevelser. Kjempebra at du selv er oppmerksom, og at du får komme inn til kontroll! Jeg fikk forøvrig selv svangerskapsforgiftning forrige gang, i uke 36, uten noen symptomer eller kjente risikofaktorer utenom førstegangs. Skjønner godt at du er urolig, men ikke så mye annet å gjøre enn å få sjekket det. Og så lenge det oppdages, går det som regel veldig fint. Du er jo også kommet ganske langt nå. Lykke til i morgen!​

Jeg har lagt på meg ca 1 kg i uken flete runder (uke 33nå) er kjempe hoven. Men så lange blodtrykk og urin er fin er det ingen "fare"

Har ikke veid meg siden jeg var hos JM så aner ikke når økningen kom. Satser på at alt er tipp topp :happy:

Jeg hadde flere uker i mitt svangerskap hvor jeg la på meg 1kg i uken. Når jeg var i uke 23 hadde jeg gått opp 9 kg og 7 av de var kommet etter uke 14. Har selv en forhistorie med svangerskapsforgiftning i mine svangerskap.
Som noen nevner over her så er det normal vektoppgang for mange og hevelse i kroppen er heller ikke uvanlig. Selvfølgelig skal man være obs på store hevelser og dersom man brått går opp en kilo eller mer på få dager.
Tenker dog at jeg ikke ville vært så bekymret når du blir godt fulgt opp av jordmor :)

Back
Topp