Urolig for SA og MA

D

deltaloona

Guest
Jeg tok en uke indikator av clearbue som viste meg at jeg var 2 til 3 uker gravid.
Nå er det sånn at jeg føler symptomene har svingt litt men den konstant ømme korsryggen har alltid vært der, ømme pupper og såre brystvorter. Stikkingen på begge eggstokkene har roet seg ned men kan kjenne det litt av og til. Aller mest på høyre siden. Jeg er ikke kvalm og har ellers ikke så veldig mye symptomer på graviditet.

Jeg har ingen tegn på blødninger og har ren og tykk lotion aktig utflod. Fått stikking som har gått på hele magen og den ene kvelden fikk jeg så store smerter at jeg ikke kunne stå. Dette viste seg å være luftsmerter tror jeg.

Jeg skal til fastlegen min den 2 mai og lurer på om jeg kan spørre om vi kan ta en innvendig ultralyd for å se at det er noe liv.? Eller er det for tidlig?

Og utifra det jeg forteller... Er det vanlig og være så bekymret for det å miste? Og skjer det alle førstegangs gravide dette med SA og MA?

Jeg har også lest at graviditetstestene kan gi utslag på positiv test selv om egget ikke har utviklet seg slik det skal. Men ville ikke symptomene forsvunnet da?
 
Hei på deg!

Det høres ut som om du gjør deg mange tanker akkurat nå, og det er nok så vanlig når man er helt nygravid. Og når det til og med er aller første gang er det mye nytt å forholde seg til......

Jeg tenker jo slik, at så lenge en nygravid ikke har smerter som øker på eller har pågående frisk blødning, så er sansynligheten for at alt er som det skal være veldig stor :)
Det er helt normalt at symptomene kan svinge litt og at man kjenner stikninger, ømme bryster og brystknopper. Noen kjenner ikke kvalme i det hele tatt, mens andre kan være veldig plaget.
Det er jo nettopp det som kjennetegner svangerskap og fødsel, at det oppleves så forskjellig fra kvinne til kvinne......

Ofte kan man se hjerteaksjon fra fulle seks ukers svangerskap - regnet fra første dag i siste menstruasjon. Venter man til fulle syv uker ser man det ofte vesentlig bedre. Jeg vet ikke nøyaktig hvor langt du er på vei når du skal til legen den 2. Mai, men du får bare spørre han. Det er ikke alle fastleger som har ultralyd og de fleste har ikke spesialkompetanse til å undersøke gravide heller. Du kan jo evt tenke på å ta en ultralyd hos en gynelokog hvis du kjenner det kan berolige deg.......

Det er slett ikke alle førstegangsgravide som opplever hverken spontan abort eller missed abortion - heldigvis. Med de aller fleste går det helt fint og normalt.
Samtidig er det en del kvinner som opplever å abortere uønsket en gang i løpet av deres fertile liv, så på en måte er det ikke uvanlig heller.
MEN akkurat nå kan du fokusere på å tenke positivt - du er jo faktisk gravid og har hverken sterke vedvarende smerter eller blødning. Derfor virker det helt normalt det du beskriver.

Masse lykke til videre :)
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp