Urolig 3 åring

*håper

Betatt av forumet
Januarhula 2014
Jeg har ei jente på nesten 4 år som uroer meg litt. Hun sitter aldri i ro med noe. Er på farta fra det ene til det andre hele tiden. Ingen spesielle interesser. Sliter med å sitte stille ved feks måltid. Hun blir fort sint og kan rope å hyle. Ser ikke at hun leker med noen spesielle i barnehagen fordi hun mister fort tålmodigheten, og må finne på noe nytt. Ser at hun isteden for å delta i leken vil forstyrre de som allerede leker. Hun har astma, allergi og eksem så er mye våken om natten pga kløe på hele kroppen. Det tar ofte veldig lang tid før hun sovner om kveldene, står opp å det blir ofte litt krangling. Grunner tror jeg er at hun ikke greier å slappe av. Hvis vi ligger sammen med henne og synger kan hun sovne fort,
Lurer på om du mener vi har grunn til bekymring? Noen råd?

Jeg har ei jente på nesten 4 år som uroer meg litt. Hun sitter aldri i ro med noe. Er på farta fra det ene til det andre hele tiden. Ingen spesielle interesser. Sliter med å sitte stille ved feks måltid. Hun blir fort sint og kan rope å hyle. Ser ikke at hun leker med noen spesielle i barnehagen fordi hun mister fort tålmodigheten, og må finne på noe nytt. Ser at hun isteden for å delta i leken vil forstyrre de som allerede leker. Hun har astma, allergi og eksem så er mye våken om natten pga kløe på hele kroppen. Det tar ofte veldig lang tid før hun sovner om kveldene, står opp å det blir ofte litt krangling. Grunner tror jeg er at hun ikke greier å slappe av. Hvis vi ligger sammen med henne og synger kan hun sovne fort,
Lurer på om du mener vi har grunn til bekymring? Noen råd?
Hei!
Det er viktig at du tar symptomene du beskriver på alvor. Lek og sosialt samspill med andre er viktige faktorer i barns utvikling.
Min umiddelbare tanke er at dette kan ha sammenheng med hennes astma- og allergiplager og det at hun sover dårlig. Det finnes god behandling for astma og allergi, og som foreldre vil jeg anbefale at dere følger medisinske råd og anbefalinger for behandling.
Som helsesøster har jeg møtt en del foreldre som er skeptiske til å gi barna medisiner. Mange ganger kan dette gå hardt utover barnas trivsel og utvikling. Tungpusthet og kløe forstyrrer barna både natt og dag, og gjør det ekstra slitsomt for dem å delta i lek og fysisk utfoldelse. Blir barna hengende etter i lek og fysisk aktivitet, kan det resultere i utestengelse fra jevnaldrende Dette igjen påvirker barnets selvfølelse. Mitt råd er at dere i første omgang sørger for at datteren deres får optimal behandling av sine astma og allergiproblemer. Dersom adferden ikke endrer seg, ville jeg ha bedt om å få en vurdering av henne gjennom PPT. Håper dere finner ut av dette og at datteren deres lykkes i å få et godt samspill med andre barn og voksne. Beste hilsen Elin

Back
Topp