RuskiD

Betatt av forumet
Maiblomstene 2020
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei! Har ei på straks 2 mnd her som er blitt ekstremt urolig til tider. Første gang var det 4 kvelder på rad kl 8 alle gangene, hylskriking til hun ble blå på bena. Så stoppet det i to uker før det ble 3 dager med skriking kl 4 på dagen, nå har det vært opphold 1-2 dager og har begynt kl 10 på kvelden med skriking/ uro.. denne skrikingen er utrøstelig (pupp funker ikke). Tror hun har mye luft og magevondt, hører en del romling i magen.


Lurer på om dette kan være melkeallergi, eller om det da skulle vært reaksjon hver dag eller flere andre tegn?

Hun har vært litt tett i nesa, helt siden fødsel egentlig. Men virker som om deg har blitt litt bedre nå! Litt slim i bleiene tidligere også.

Der har funket med sukkervann når hun har hatt takene, ellers har man ikke klart å roe henne ned.. å dersom hun ikke skriker ligger hun som en makk i senga å småynker seg..

Noen med erfaring/ tips som vet hva dette kan være eller hva jeg kan gjøre?
 
Det kan være flere ting. Også det du nevner. Så ikke ta svaret mitt for god fisk.

Først og fremst at tarmsystemet et jo ikke ferdig utvikla før 4år eller no sånn. Så av og til plager magen litt.

Så kan det være utviklingstrinn. Jeg husker ikke når de forskjellige trinna er, men om du googler det så kan du se om det stemmer.

Så siden du sier tett nese og mye luft i magen så tenker jeg stramt tungebånd. Nå er det sånn at jeg har tungebåndsbarn selv og jeg tenker derfor alltid i de baner... Sjekk gjerne ut fb-gruppen om stramt tungebånd. Der finner du symptomliste. Vist flere ting stemmer kan det være verdt å sjekke ut det og.
 
Det kan være flere ting. Også det du nevner. Så ikke ta svaret mitt for god fisk.

Først og fremst at tarmsystemet et jo ikke ferdig utvikla før 4år eller no sånn. Så av og til plager magen litt.

Så kan det være utviklingstrinn. Jeg husker ikke når de forskjellige trinna er, men om du googler det så kan du se om det stemmer.

Så siden du sier tett nese og mye luft i magen så tenker jeg stramt tungebånd. Nå er det sånn at jeg har tungebåndsbarn selv og jeg tenker derfor alltid i de baner... Sjekk gjerne ut fb-gruppen om stramt tungebånd. Der finner du symptomliste. Vist flere ting stemmer kan det være verdt å sjekke ut det og.

Tungebåndet er sjekket, så skal vistnok ikke være det :smiley-ashamed004 Får håpe det kun er utviklingstrinn, i følge appen er det rette tiden nå.. Hun er skikkelig luftsvelger ved pupp, så har også startet hos kiropraktor for å se om det hjelper.. virker som om det er mye luft, men plagene kommer liksom bare 1 gang for dag. Rare greier..
 
Som du har fått svar over er ikke tarmsystemet ferdig utviklet hos disse små. De tre første mnd er ofte preget av kveldsuro i større eller mindre grad. Har tre barn, alle med mageknip/utviklingstrinn og slim i bleiene ved 8 ukers alder, men kun 1 med melkeprotein allergi. Han begynte med plagene etter ca 1 mnd og hadde masse magesmerter hele dagen. Måtte gå med han x antall timer i bæresele for å roe han. Han fikk forstoppelse, mens andre får diaré så det kan variere. De har utviklingstrinn ved 8 uker og da er det generelt mer kveldsuro. Jeg ville tatt det opp med helsesøster og hørt hva hun tenker :)
 
Rundt 6 uker når de som regel en topp i urolighet før det gradvis blir bedre. Mine tips er å la baby sprelle naken en god stund før legging, sykle med beina og presse dei ut og inn mot magen hver kveld. Dette får luften til å komme ut lettere. Det kan også hjelpe å legge babyen inn på et mørkt rolig rom tidligere på kvelden, før de blir overstimulert. Begge mine måtte i seng ved 17.30-18.00 når de var så små pga de hadde fått nokk inntrykk for dagen, å om eg hadde dei i stova lengre så blei dei overstimulert og hysterisk. Så få baby på rommet tidlig, før uroen kommer
 
Tungebåndet er sjekket, så skal vistnok ikke være det :smiley-ashamed004 Får håpe det kun er utviklingstrinn, i følge appen er det rette tiden nå.. Hun er skikkelig luftsvelger ved pupp, så har også startet hos kiropraktor for å se om det hjelper.. virker som om det er mye luft, men plagene kommer liksom bare 1 gang for dag. Rare greier..

Hvem som har sjekket tungebåndet? Er veldig variert hvor flink de er med det i det offentlige. Begge våres er klippet privat pga dårlig hjelp. Luftsvelger ved puppen er utrolig typisk.

Sjekk ut fb gruppa om stramt tungebånd og se hbordan du kan legge ut bilde for å se om ekspertene der synes det ser stramt ut og om du bør pushe på klipp.
 
Tungebåndet er sjekket, så skal vistnok ikke være det :smiley-ashamed004 Får håpe det kun er utviklingstrinn, i følge appen er det rette tiden nå.. Hun er skikkelig luftsvelger ved pupp, så har også startet hos kiropraktor for å se om det hjelper.. virker som om det er mye luft, men plagene kommer liksom bare 1 gang for dag. Rare greier..
slenger meg på denne! her var det to ulike helsepersonell som virkelig skal ha kunnskap om tungebånd som mente det ikke var stramt.. ved en tilfeldighet ble det oppdaget til å være stramt likevel, og frøkna fikk klipp. problemene forsvant kort tid etter. vi hadde utrolig mange symptomer, samt magevondt og luft. sier ikke at tungebåndet er stramt, men hadde absolutt ikke stolt på hvem som helst til å diagnosene :-)

har du forresten prøvd laktosefri, evt soyafri kost? har hun utslett? drikker du for mye koffein, som i kaffe og pepsi?

håper det går greit med mammaen og pappaen oppi det hele, kan skrive under på at det er en tøff tid <3
 
Hvem som har sjekket tungebåndet? Er veldig variert hvor flink de er med det i det offentlige. Begge våres er klippet privat pga dårlig hjelp. Luftsvelger ved puppen er utrolig typisk.

Sjekk ut fb gruppa om stramt tungebånd og se hbordan du kan legge ut bilde for å se om ekspertene der synes det ser stramt ut og om du bør pushe på klipp.

2 helsesøstre og 1 lege har sjekket da jeg hele tiden har tenkt at det var det. Ingen var i tvil..
 
slenger meg på denne! her var det to ulike helsepersonell som virkelig skal ha kunnskap om tungebånd som mente det ikke var stramt.. ved en tilfeldighet ble det oppdaget til å være stramt likevel, og frøkna fikk klipp. problemene forsvant kort tid etter. vi hadde utrolig mange symptomer, samt magevondt og luft. sier ikke at tungebåndet er stramt, men hadde absolutt ikke stolt på hvem som helst til å diagnosene :)

har du forresten prøvd laktosefri, evt soyafri kost? har hun utslett? drikker du for mye koffein, som i kaffe og pepsi?

håper det går greit med mammaen og pappaen oppi det hele, kan skrive under på at det er en tøff tid <3

Hun har hart litt utslett (hormonutslett/varme) tror jeg. Tar et glass pepsi av og til, ellers er jeg ikke glad i kaffe! Har ikke prøvd helt laktosefritt, men drikker ikke melk nå da. Spiser ost og synder litt med sjokolade til tider (svake menneske)..! :wtf:

Mammaen er alene hjemme da pappaen jobber på havet, så blir litt ekstra tøft til tider. Bare en uke igjen til han er hjemme:smiley-angelic001

Takk for god støtte :love017
 
2 helsesøstre og 1 lege har sjekket da jeg hele tiden har tenkt at det var det. Ingen var i tvil..
Min første sjekket tre leger og 2 helsesøstre. Så gikk vi privat og livet etter klipp var så mye bedre. Ungen klarte ikke gape før klipp og kjeften åpnet seg til 3-4 ganger større.

Sjekk ut den gruppa for å finne ut hvor du lettest kan få hjelp :Heartred
 
Hun har hart litt utslett (hormonutslett/varme) tror jeg. Tar et glass pepsi av og til, ellers er jeg ikke glad i kaffe! Har ikke prøvd helt laktosefritt, men drikker ikke melk nå da. Spiser ost og synder litt med sjokolade til tider (svake menneske)..! :wtf:

Mammaen er alene hjemme da pappaen jobber på havet, så blir litt ekstra tøft til tider. Bare en uke igjen til han er hjemme:smiley-angelic001

Takk for god støtte :love017
Vanlig hvitost er naturlig laktosefri :happy:
 
Hun har hart litt utslett (hormonutslett/varme) tror jeg. Tar et glass pepsi av og til, ellers er jeg ikke glad i kaffe! Har ikke prøvd helt laktosefritt, men drikker ikke melk nå da. Spiser ost og synder litt med sjokolade til tider (svake menneske)..! :wtf:

Mammaen er alene hjemme da pappaen jobber på havet, så blir litt ekstra tøft til tider. Bare en uke igjen til han er hjemme:smiley-angelic001

Takk for god støtte :love017

høres ikke ut som det er særlig mye du kan gjøre anderledes, men mulig det er verdt å prøve laktosefri kost? vil tro du ser bedring etter kort tid, selvom det tar noen uker før melkeproteinene er ut av systemet.

er det mulig hun blir overstimulert på dagtid? prøvd å gi mat på et mørkt rom uten mye støy rundt? flere rapepauser under måltid, magemassasje?

frøkna her har hatt nærmerst kolikk, men den har endelig (!!) roet seg. hun er fortsatt litt urolig på kveld, men får som regel roet henne ved å presse hun litt hardt mot min mage mens jeg vugger. når hun er rolig bytter jeg forsiktig ut tutt mot flaske, da drikker hun som regel godt før hun sovner for natten.

håper siste uken går fort for dere :love7
 
Back
Topp