Uro etter måltid

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Jeg fullammer datteren min på fire uker. Den siste halvannen-to ukene har hun begynt å kave ekstremt mot slutten av, og spesielt etter måltid. Hun svelger en del luft når hun spiser så jeg raper henne underveis i måltidet og etterpå. Når hun løftes opp for å rape begynner moroa.. hun krøller seg sammen, spenner seg i bue, kaver, stønner og illskriker til slutt. Trykker noe voldsomt og raper som regel etter ei stund. Vi har prøvd ulike rapeteknikker med samme resultat, hun bare kaver og skriker, trykker og jobber. Vi kan ikke legge henne flatt etter måltid, da renner det melk ut av munnen hennes, og selv om hun gjerne ligger på brystet eller med hodet hevet etter mat så smågulper hun og svelger ned, hoster og svelger vrangt og begynner å skrike. Vi bruker fort 2 timer på å roe henne etter måltid og det er slitsomt når hun spiser ca hver 3.time, da blir det lite søvn på mor om nettene! Hun sprutgulper et par ganger for dagen (fontene på opptil 50 cm ut munn og nese), gråter og trykker i søvne så hun har tydelig vondt. Noen som har tips og råd til hva dette kan være- og hva vi evt kan gjøre? Fortvilende å se at hun har så vondt! Hun har ikke kort tungebånd og har opptil 15 bæsjebleier for dagen.

Den vanligste årsaken til gulping er at babyen har spist for mye. Har du prøvd å avslutte måltidet med en gang hun begynner å kave eller før?

Har du mye melk? Sterk utdrivningsrefleks?

Den vanligste årsaken til gulping er at babyen har spist for mye. Har du prøvd å avslutte måltidet med en gang hun begynner å kave eller før?

Har du mye melk? Sterk utdrivningsrefleks?
Jeg har sterk utdrivingsrefleks og pleier å håndmelke i en klut før hun får brystet så ikke det er sånn trykk på det. Hun avbryter ofte måltidet selv pga kaving, men virker ikke mett. Hun søker noe voldsomt og dersom hun tar smokken ei stund så vil hun ha mat igjen etter 30 min- 1 time.

Jeg har sterk utdrivingsrefleks og pleier å håndmelke i en klut før hun får brystet så ikke det er sånn trykk på det. Hun avbryter ofte måltidet selv pga kaving, men virker ikke mett. Hun søker noe voldsomt og dersom hun tar smokken ei stund så vil hun ha mat igjen etter 30 min- 1 time.

Men hun er bare 4 uker gammel og små barn kan gjerne spise ofte. Jeg ville prøvd å melke/pumpe ut en god del først og se om det hjalp.

Det er slitsomt med gulpingen og hyppig spising, men det er veldig vanlig, og går som regel over etterhvert.
Samsoving og fri tilgang til puppen kan hjelpe på sovingen din.

Prøv å ikke rape henne midt i måltidet, det kan gjøre vondt verre å bli løftet og endre stilling.
Bær henne i kolikkgrep og jobb med beina hennes mens hun ligger på ryggen for å hjelpe magen.
La henne gjerne bare ligge på puppen og sove der om hun sovner under amming, og amme så ofte hun ber om det, puppen er smertestillende og trygghet også. ;)
Jeg ville kuttet ut smokken også, og heller brukt puppen en god stund for å se om det kan hjelpe.
Når hun suger på smokken og det ikke kommer mat som kroppen skal fordøye, kan det fort bli verre mht gulping og magevondt.

Hold ut, det blir bedre! <3

Back
Topp