Urinveisinfeksjoner/hyppig vannlating

Tidabæibi sin mamma

Elsker forumet
Hei dere!

Er det mange som opplever at det svir når dere tisser? Jeg vet ikke om jeg blander hyppig vannlating med urinveisinfeksjon. Kommer det bare litt og litt hos dere andre som er gravide? eller tisser dere mye hver gang?

Klem fra Bæibi

Ja men det svir ikke noe hos meg men jeg tisser jo hele tiden og det kommer jo bare noen dråper..så blir sår...men vis du har mistanke om urinveis inf. så ta en urin prøve og lever den til legen eller jordmor da får du vite det! Lykke til håper du finner ut av det...[;)]

Ofte at gravide er mer utsatt for urininfeksjon også, så ta med en test til legen du, såkan dem dyrke urinen og få sjekka det
ordentlig.

Jeg drikker tranebærjuce nå. Har vært mye plaget med litt sviing når jeg tisser. Er så irriterende. Sist gang jeg var gravid, så sved det i hele underlivet.

Jeg skal til legen på mandag! Var der i dag! Det går nok bra! Kos

Ja..lykke til![:)]

Jeg har vært veldig plaget av urinveigsinfeksjon i dette svsk,jeg går på den andre kuren nå.Jeg merker ikke dette bare ved sviing når jeg tisser,men noen ganger når jeg går på do,så føler jeg at jeg må skikkelig alikevel om det nesten ikke kommer noe.Legen min sa det kun være at det var noe på gang når det er slik også.Jeg fikk beskjed om å beg på tranebær kapsler etter jeg er ferdig med denne pencillinkuren.Så da håper jeg det hjelper forebyggende[;)]

Hos meg kan det komme bare litt, selv om det føles som jeg må veldig på do. Tror det er barnet som presser på blæren. Hvis du svir i tillegg bør du absolutt få levert inn en urinprøve, for da er det sannsynligvis urinveisinfeksjon! Det er viktig å få behandlet, hvis ikke kan det spre seg til nyrene.

Mener jeg har lest at tranebær ikke bør tas av gravide??? Det samme gjelder de aller fleste naturlegemidler, fordi det ikke er forsket på om de er skadelige for fosteret.

Du bør levere en urinprøve til jordmor hvis du er usikker. Når du er gravid merker du ikke symptomene like godt som tilvanlig. Men etter som min jordmor sier er det ikke bra å ha det mens man er gravid. Helsestasjonen i nærheten av deg kan sikkert hjelpe deg med å finne det ut.

Fant dette på doktor online:

Tranebær
Jeg har svært ofte blærekatarr. Derfor leser at alt jeg kommer over om dette. Jeg spurte også i en helsekostforretning om de hadde noen råd. Her fikk jeg opplyst at de hadde svært god erfaring med Crane Actin (tranebær). Det er tabletter som skal taes to til fire ganger daglig. Det står ingenting på boksen om de er helsefarlige. Har du noen kjenneskap til disse tablettene ? Er det skadelig å bruke dem gjennom lang tid.

Svar:
Det finnes minst to typer tranebær, en europeisk og en amerikansk. Sistnevnte har vært gjenstand for vitenskapelig forskning, dog i relativt beskjedent omfang. Disse forskningsresultatene tyder på at tranebær til en viss grad kan forebygge blærekatarr. Årsaken er sannsynligvis at bærene inneholder stoffer som hindrer bakterier i å feste seg på slimhinnen. Derved skyllles de lettere ut ved vannlating. I tranebær er det også endel C-vitamin. C-vitamin er en syre og bidrar til å holde urinen sur. Det nedsetter bakterienes trivsel. Jeg har ikke funnet informasjon som tyder på at moderat bruk av tranebær innebærer noen helserisiko.

Dette på en helskostside:
Det er ingen kjente, alvorlige bivirkninger av tranebær. Drikker du store mengder saft, kan det imidlertid utløse diaré. Det er ingen kontraindikasjon på bruk av tranebær under graviditet eller amming, og det er heller ingen kjente interaksjoner med antibiotika. Tranebær er imidlertid ikke noen erstatning for antibiotika ved alvorlige urinveisinfeksjoner, men kan brukes som en understøttende behandling.

Ikke vet jeg, nå er jeg litt dramatisk for tiden da. Står at tranebær gjør at bakterier ikke fester seg i slimhinnen. Hva med små fostre????

Kjerringråd mot urinveisinfeksjoner og plager.

Kjerringråd er råd som helsevesenet ikke nødvendigvis går god for, selv om de ikke alltid har den fulle oversikten. Vi anbefaler dere å sjekke på pakningene som dere kjøper i helsekosten eller på apoteket at det er ok å bruke for gravide, alternativt snakke med de som står i butikken.
Tranebær er et godt eksempel på dette. Det er et helt ok å ta når man er gravid og det har for mange god effekt for å forebygge urinveisinfeksjon, men det er ikke alle innen helsevesenet som er informert om dette.

Diverse gode råd fra Sissel
Jeg har vært masse plaget med urinveisinfeksjon, og har etter hvert kommet frem til noen gode løsninger for min del. Kanskje kan det hjelpe andre?

Drikk kamomillete, opptil tre kopper dagen hvis du kjenner antydning til betennelse.
Spis sunt. Unngå sukker. Sørg for å få nok frukt og grønt.
Unngå for mye matvarer som inneholder gjær.
Spis grovt brød istetfor hvitt brød. Erstatt gjerne ett brødmåltid med havregryn eller annen kornblanding.
Drikk cultura, eller annen syrlig melk.
det er sunt.Vennlig hilsen Sissel

Hei! Har bare en opplysning å komme med i forbindelse med råd om tranebærkapsler ved UVI-plager.
Jeg har selv vært kronisk plaget med urinveisinfeksjoner i vel 10 år, de siste 3 årene har jeg ikke brukt en eneste antibiotikakur, men har behandlet meg (med stor suksess) med tranebærkapsler! Fortsatte med det da jeg ble gravid, inntil jeg i ca uke 25 fikk høre at tranebærkapsler med bucco-ekstrakt ikke skulle brukes av gravide. Det merket jeg har brukt (Natures sunshine) inneholder nettop bucco. Gikk over til et merke uten bucco, men disse hadde slett ikke like god effekt. Ble i allefall nysgjerrig på hvorfor man ikke skulle bruke tranebær med bucco i tilfelle jeg hadde gjort noe "galt" mot babyen, og lette "høyt og lavt" etter infomasjon. Fant til slutt det jeg lette etter på en hjemmeside om diverse urter, og ønsker å dele dette med andre gravide slik at ikke flere utsetter seg og fosteret for unødvendig risiko. Kort oppsummert inneholder bucco et stoff som er livmorstimulerende og kan gi økt menstruasjonsblødning, og som derfor kan være abortfremkallende. Gravide (og ammende) skal derfor ikke ta bucco. Mer info finnes på adressen http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/agat_bet.htm.

Ville bare dele denne infoen med dere, da det er tydelig at dette ikke er særlig kjent. Hverken helsekostforretning eller apotek her i byen kunne fortelle hvorfor bucco skal unngås av gravide - de visste ikke engang at det ikke skal brukes av gravide - selv om de begge solgte tranebærkapsler med bucco-ekstrakt. Det har heldigvis gått bra med meg, men kan tenke meg at de som har problemer med blødninger/abortering er ekstra utsatte. Så hold dere til tranebærkapsler uten bucco!!

Jeg har selv funnet ut at jeg heller får ta en antibiotikakur dersom det blir nødvendig. Prøver å drikke masse hver dag, og tar tranebærjuice (uten bucco), som sikkert har en viss forebyggende effekt.
Lykke til!
Novembermamma

Spis tranbærkapsler. Set er helt ufarlig for barnet og spises enten som forebyggende eller ved første tegn / symptomer.
hilsen anette

Hei
Har vært plaget med urinveisinfeksjon i 10 år snart (minus de 3 siste årene) Kom over noen tabletter man får kjøpt på helsekostforretninger som heter NEFROSAN. Har ikke hatt infeksjon siden jeg begynte med de for 3 år siden. Har noen få ganger kjent antydning til en påbegynnende infeksjon, men har da bare økt dosen i noen dager.
Håper du kan bruke dette tipset i spalten din, slik at kanskje flere kan dra nytte av den.
Med vennlig hilsen
Lene

Hvis det svir som du sier når du tisser...er det desverre tydelig tegn på urinveisinnfeksjon....Men,ta en urinprøve du så får du ett mer rett svar[;)]

VIKTIG::
Masse gode råd her! Tranebær er forebyggende og bra! Cultura er også viktig å ta, fordi den inneholder sunne bakterier (probiotika) som tarmen trenger dersom dere tar antibiotika! Det er også med på å forebygge. Eventuelt kan dere ta PROBIOTIKA-kapsler (f.eks Symbioflor, fåes på helsekost). Det er helt ufarlig, og man anbefaler å ta det i svangerskapet dersom man tar antibiotika. Jeg tar det selv, fordi jeg har vært masse plaget med UVI. Jeg har i tillegg kuttet ut gjær, sukker og melkeprodukter, og har ikke UVI mer. ANBEFALES på det sterkeste!! Det er dritvondt å ha UVI, og etter min erfaring blir det vondere og vondere for hver gang man får det [:(].

Du blander nok urinveisinfeksjon og soppinfeksjon... yoghurt og kefir er supereffektivt mot soppinfeksjon, men urinveisinfeksjon er jo bakterier som ligger i urinblæren.

ORIGINAL: Labben

Du blander nok urinveisinfeksjon og soppinfeksjon... yoghurt og kefir er supereffektivt mot soppinfeksjon, men urinveisinfeksjon er jo bakterier som ligger i urinblæren.

Blander ikke soppinfeksjon med UVI nei. Fordi dersom man tar antibiotika, dreper de UVI bakteriene OG de snille bakteriene i tarmen, HVILKET fører til at soppbakteriene som for øvrig finnes som normalt i tarmen, tar overhånd og man blir dårlig i magen. Det er derfor legen ofte sier at man skal spise yoghurt eller drikke cultura dersom man tar antibiotika.
Jeg har hatt UVI endel, men fikk ikke beskjed om å ta probiotika i tillegg. Det førte til at jeg ble skikkelig dårlig til slutt [&:] . Det er skikkelig kjipt, derfor gir jeg rådet videre til andre.

ORIGINAL: Dama

ORIGINAL: Labben

Blander ikke soppinfeksjon med UVI nei. Fordi dersom man tar antibiotika, dreper de UVI bakteriene OG de snille bakteriene i tarmen, HVILKET fører til at soppbakteriene som for øvrig finnes som normalt i tarmen, tar overhånd og man blir dårlig i magen. Det er derfor legen ofte sier at man skal spise yoghurt eller drikke cultura dersom man tar antibiotika.
Jeg har hatt UVI endel, men fikk ikke beskjed om å ta probiotika i tillegg. Det førte til at jeg ble skikkelig dårlig til slutt [&:] . Det er skikkelig kjipt, derfor gir jeg rådet videre til andre.

Jeg svarte egentlig på Twini sitt innlegg. Er klar over at antibiotika dreper den normale bakteriefloraen også, det er derfor faren for å få soppinfeksjon øker når man går på penicillin for å bli kvitt urinveisinfeksjon. Poenget mitt er at det neppe hjelper å "smøre seg inn med kefir nedentil" for å bli kvitt en urinveisinfeksjon, men som du sier hjelper det nok forebyggende for å unngå å få soppinfeksjon som følge av urinveisinfeksjon-behandlingen.

jeg har funnet ut to ting som gjør at musa blir litt sår... For det første skal jeg slutte å vaske undertøyet mitt med skyllemiddel/tøymykner. For det andre har jeg vært så redd for blod i trusa, at jeg tror jeg har gnukka/tørka litt for hardt på den hver gang jeg har vært på do! Stakkars den...[;)]

Back
Topp