Kjerringråd mot urinveisinfeksjoner og plager.
Kjerringråd er råd som helsevesenet ikke nødvendigvis går god for, selv om de ikke alltid har den fulle oversikten. Vi anbefaler dere å sjekke på pakningene som dere kjøper i helsekosten eller på apoteket at det er ok å bruke for gravide, alternativt snakke med de som står i butikken.
Tranebær er et godt eksempel på dette. Det er et helt ok å ta når man er gravid og det har for mange god effekt for å forebygge urinveisinfeksjon, men det er ikke alle innen helsevesenet som er informert om dette.
Diverse gode råd fra Sissel
Jeg har vært masse plaget med urinveisinfeksjon, og har etter hvert kommet frem til noen gode løsninger for min del. Kanskje kan det hjelpe andre?
Drikk kamomillete, opptil tre kopper dagen hvis du kjenner antydning til betennelse.
Spis sunt. Unngå sukker. Sørg for å få nok frukt og grønt.
Unngå for mye matvarer som inneholder gjær.
Spis grovt brød istetfor hvitt brød. Erstatt gjerne ett brødmåltid med havregryn eller annen kornblanding.
Drikk cultura, eller annen syrlig melk.
det er sunt.Vennlig hilsen Sissel
Hei! Har bare en opplysning å komme med i forbindelse med råd om tranebærkapsler ved UVI-plager.
Jeg har selv vært kronisk plaget med urinveisinfeksjoner i vel 10 år, de siste 3 årene har jeg ikke brukt en eneste antibiotikakur, men har behandlet meg (med stor suksess) med tranebærkapsler! Fortsatte med det da jeg ble gravid, inntil jeg i ca uke 25 fikk høre at tranebærkapsler med bucco-ekstrakt ikke skulle brukes av gravide. Det merket jeg har brukt (Natures sunshine) inneholder nettop bucco. Gikk over til et merke uten bucco, men disse hadde slett ikke like god effekt. Ble i allefall nysgjerrig på hvorfor man ikke skulle bruke tranebær med bucco i tilfelle jeg hadde gjort noe "galt" mot babyen, og lette "høyt og lavt" etter infomasjon. Fant til slutt det jeg lette etter på en hjemmeside om diverse urter, og ønsker å dele dette med andre gravide slik at ikke flere utsetter seg og fosteret for unødvendig risiko. Kort oppsummert inneholder bucco et stoff som er livmorstimulerende og kan gi økt menstruasjonsblødning, og som derfor kan være abortfremkallende. Gravide (og ammende) skal derfor ikke ta bucco. Mer info finnes på adressen http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/agat_bet.htm.
Ville bare dele denne infoen med dere, da det er tydelig at dette ikke er særlig kjent. Hverken helsekostforretning eller apotek her i byen kunne fortelle hvorfor bucco skal unngås av gravide - de visste ikke engang at det ikke skal brukes av gravide - selv om de begge solgte tranebærkapsler med bucco-ekstrakt. Det har heldigvis gått bra med meg, men kan tenke meg at de som har problemer med blødninger/abortering er ekstra utsatte. Så hold dere til tranebærkapsler uten bucco!!
Jeg har selv funnet ut at jeg heller får ta en antibiotikakur dersom det blir nødvendig. Prøver å drikke masse hver dag, og tar tranebærjuice (uten bucco), som sikkert har en viss forebyggende effekt.
Lykke til!
Novembermamma
Spis tranbærkapsler. Set er helt ufarlig for barnet og spises enten som forebyggende eller ved første tegn / symptomer.
hilsen anette
Hei
Har vært plaget med urinveisinfeksjon i 10 år snart (minus de 3 siste årene) Kom over noen tabletter man får kjøpt på helsekostforretninger som heter NEFROSAN. Har ikke hatt infeksjon siden jeg begynte med de for 3 år siden. Har noen få ganger kjent antydning til en påbegynnende infeksjon, men har da bare økt dosen i noen dager.
Håper du kan bruke dette tipset i spalten din, slik at kanskje flere kan dra nytte av den.
Med vennlig hilsen
Lene