Urinveisinfeksjon

LizRachel

Forumet er livet
Assistert-jentene
Febbisbebbis'18
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Jeg tror muligens at jeg er i ferd med å pådra meg en urinveisinfeksjon.
Hadde mye av dette når jeg var yngre, men har ikke hatt nå de siste 7-8 årene.

Er det noen andre her inne som har hatt infeksjon nå etter at vi ble gravide?
Hvilke symptomer hadde du?
Jeg bemerket meg tidligere i dag at jeg ble sittende på do en god stund, og at det var litt ubehagelig å tisse. Ikke sånn kjempevondt, bare litt ubehagelig.
Kjenner ikke noe særlig nå, så lurer på om dette kanskje kan gå over av seg selv? Noen med erfaringer?
 
Urinveisinfeksjon hos gravide skal behandles, da det bl.a kan gi premature rier. Lever en prøve på legekontoret [emoji4]
 
Urinveisinfeksjon hos gravide skal behandles, da det bl.a kan gi premature rier. Lever en prøve på legekontoret [emoji4]

Tenkte å se hvordan det utvikler seg utover dagen. Føler meg helt fin nå, så kan hende det bare var ett engangstilfelle.
Var jo også nettopp hos legekontoret i morges for å ta blodprøve, skulle ha levert urinprøve i samme slengen :p
 
Sniker fra desember.

Jeg hadde det i uke 12 men hadde ingen symptomer utenom at jeg gikk veldig mye på do. Jeg hadde ingen smerter. Det ble oppdaget på første svangerskapskontroll.
 
Forrige svangerskap hadde jeg det 2 ganger på 4mnd. Hadde ingen symtomer eller smerter. Ble oppdaget på kontroller [emoji6]
 
Jeg hadde det i uke 9, det eneste symptomet var grumsete urin (som like gjerne kan være utflod i urin). Fikk en Selexid-kur (antibiotika) som jeg skulle ta en ukes tid. Lurt å få det sjekket uansett, synes jeg :)
 
Det kan spre seg til nyrebekkenet (som er helt jævlig), så jeg ville sjekket SÅ fort som mulig ved den minste mistanke om uvi. Bedre å sjekke en gang for mye!
 
Oi dæven, ser det er mange som ikke har hatt symptomer!
Jeg kjenner ikke noe spesielt i dag, men det er til tider veldig "sprengt" i blæren, spesielt om jeg har sovet i flere timer. Kan da sitte på do i 5-10 minutter for å få tømt alt, da det bare pipler ut....
Tror kanskje jeg skal ta en telefon til legen i tilfelle ja. Bedre å få en ekstra sjekk.

Takk for alle gode tilbakemeldinger :happy:
 
Oi dæven, ser det er mange som ikke har hatt symptomer!
Jeg kjenner ikke noe spesielt i dag, men det er til tider veldig "sprengt" i blæren, spesielt om jeg har sovet i flere timer. Kan da sitte på do i 5-10 minutter for å få tømt alt, da det bare pipler ut....
Tror kanskje jeg skal ta en telefon til legen i tilfelle ja. Bedre å få en ekstra sjekk.

Takk for alle gode tilbakemeldinger :happy:

Lurt!
Ofte trenger du ikke time til legen engang, behøver bare levere prøven ;)
 
Lurt!
Ofte trenger du ikke time til legen engang, behøver bare levere prøven ;)

Skal innom å levere enn prøve senere i dag. Håper vel egentlig at den er negativ og det jeg kjenner nå er bare blæren som er litt sprengt om dagen :p
 
Skal innom å levere enn prøve senere i dag. Håper vel egentlig at den er negativ og det jeg kjenner nå er bare blæren som er litt sprengt om dagen :p

Kan godt hende det altså.
Har hatt litt UVI-følelse selv i et par dager, men på kontroll i dag var urinen helt fin :)
Håper du også er tipptopp!
 
Kan godt hende det altså.
Har hatt litt UVI-følelse selv i et par dager, men på kontroll i dag var urinen helt fin :)
Håper du også er tipptopp!
Prøven var negativ, men de vil fortsatt at jeg leverer ny prøve i morgen tidlig samt starter med antibiotika [emoji50]
Spurte hvorfor, og de vil heller behandle en mulig infeksjon imens prøven blir sendt til dyrking. Dette selv om prøven skulle bli negativ på morgen urin. Var visst bedre med føre var, i tilfelle, da det er økt risiko for abort ved infeksjoner.

Tenker som så at legen vet best og at det ikke er noen større fare forbundet med å ta antibiotika?
 
Prøven var negativ, men de vil fortsatt at jeg leverer ny prøve i morgen tidlig samt starter med antibiotika [emoji50]
Spurte hvorfor, og de vil heller behandle en mulig infeksjon imens prøven blir sendt til dyrking. Dette selv om prøven skulle bli negativ på morgen urin. Var visst bedre med føre var, i tilfelle, da det er økt risiko for abort ved infeksjoner.

Tenker som så at legen vet best og at det ikke er noen større fare forbundet med å ta antibiotika?

Oi! Såpass ja :eek:
Godt de passer på deg!
Og AB går bra så lenge det er riktig type :)
 
Oi! Såpass ja :eek:
Godt de passer på deg!
Og AB går bra så lenge det er riktig type :)

Ja ble litt overrasket da jeg hadde levert prøven på labben, og de ville ha meg inn til sjekk hos legen.
Skal dobbeltsjekke at AB'en jeg får ikke er skadelig :)
 
Litt typisk for gravide er at de gjerne ikke har spes smerter tidlig i uvi. Tisser du mye og el det lukter veldig og/ eller smerter er det greit å levere inn en urinprøve. Skal kunne levere den uten time. Jeg hadde veldig illeluktende urin og skjønte lunta (3.barn nå) fikk kur med det samme.. Farlig å gå ubehandlet !
 
Blir helt stressa av alle som har hatt uvi uten symptomer her! Jeg har lurt litt på om jeg burde ha tatt en sjekk den siste uka. Jeg har ingen smerter eller ubehag, men må VELDIG ofte tisse. Kan dette virkelig være tegn nok? Tenker jo at det ikke er unormalt å måtte tisse mye når man er gravid..
 
Eg har hatt mykje uvi tidligere, og har nå nesten fast rutine på å stikke innom legekontoret med morgenurin for ein sjekk hver eller annenhver veke. De gjør det på 5 min, gratis, også får eg ofte nytt urinprøveglass til neste gang. Veldig greit :)
 
ja jeg fikk nettopp påvist urinveisinfeksjon på JMkontroll for en uke siden. har heller ikke hadd noen symptomer. annet en at jeg har hadd en del kynnere å gådd mye på do (noe som forsåvidt er normalt i et svangetskap). JM sa at så tidlig i svangerskapet (jeg er nå i uke 22) skal man ikke ha så mye kynnere og at dette nok skyldes urinveisinfeksjonen. har gått på antibiotikakur i en uke nå så håper det har fungert.
det er viktig at du drikker mye og da spesielt sur drikke. som f.eks juice eller vann med sitron etc.
 
Back
Topp