Urinveisinfeksjon?

makko86

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
♡Junigull 2016♡
Julimammaer 2016
Desemberlykke2017
Lurer på om jeg har dratt på meg en urinveisinfeksjon her. Har aldri hatt det før, men nå svir det som bare tusan når jeg tisser. Er mye ute i jobben, men har ikke vært mer enn ellers.

Har nå googlet litt (lurt? nei), og lest at sex også kan bidra til at det kan komme, spesielt når man er gravid. Har kjøpt en slik selvtest jeg tenkte å ta. Men det er vel kanskje lurt å kontakte lege uansett i morgen? Noen med tips eller råd her?
 
Ja! De fleste urinveisinfeksjoner får man lett has med på egenhånd uten å få hjelp av legen. Trikset er å sørge for en skikkelig gjennomspyling av blære og urinveier.
Drikk mye! Og da mener jeg mye. Minst en halvliter i timen. Spis litt salt ved siden av også for sikkerhetsskyld. Etter en times tid vil du begynne å tisse mye med god trykk, og da er det lurt å fortsette å drikke noen timer til, og iallfall til det ikke er vondt å tisse lenger. Drikken kan godt være juice eller andre syrlige drikker, men drikk vann i tillegg. Jeg klarer vanligvis bli kvitt mine (har hatt MYE urinveisinfeksjon, opptil to-tre i måneden en periode, med blodig urin og det hele) i løpet av en ettermiddag/kveld. Av sånn tusen urinveisinfeksjoner har jeg bare trengt antibiotika to ganger.

Så er det lurt å fortsette å drikke rikelig (men i normalskiktet!) i fortsettelsen da, for det er god forebygging. Det er dessuten lurt å tisse med en gang etter sex - og gjerne spyle litt med dusjen i tillegg. Også naturligvis ha normalt god intimhygiene med daglig vask og ren truse.

Men - om det ikke går over ila et par dager er det lurt å stikke innom legen. Og! Om du får feber eller smerter i mage eller rygg så drar du rett til lege, selv om du ikke har prøvd drikkekuren særlig lenge.
 
Blir jo gal av å lese alt det som leses. Men nå står det i alle fall en flaske med vann på bordet! :p
Er det noe jeg bør høre med fastlegen om uansett i morgen ettersom det straks er helg?

Tok en sånn selvtest her, og den slo ut.
 
Blir jo gal av å lese alt det som leses. Men nå står det i alle fall en flaske med vann på bordet! :p
Er det noe jeg bør høre med fastlegen om uansett i morgen ettersom det straks er helg?

Tok en sånn selvtest her, og den slo ut.
Ja, hvis du likavel skal til lege i morgen så kan det være greit å nevne det. Så kan du godt ta en urinprøve i morgen tidlig og ta med til legen, så kan de analysere den der og evt sende den til dyrkning. Kan dessuten være greit å evt få en resept på antibiotika, som du kan hente ut hvis du ikke klarer å tisse det ut.
Men inntil da er det bare å pøse på. Det er veldig god behandling. Jeg pleier nok drikke minst en liter i timen når jeg bedriver tissekur :)
 
Det er lettere å få i graviditeten siden blære og livmor ligger så nærme hverandre at livmoren lett får dyttet en knekk på blæra.. Og da er det ikke lett å få tømt den helt... Men tranebær, sitron og masse vann. De har heldigvis antibiotika som gravide også kan ta. Tvi tvi
 
Jeg hadde også urinveisinfeksjon ved forrige kontroll hos legen. Jeg har heller aldri hatt det før. Fikk antibiotika da. Visste ikke at man kunne bli kvitt det selv jeg :) Kanskje prøve metoden til Kålormen hvis jeg får det igjen :)
 
Jeg hadde også urinveisinfeksjon ved forrige kontroll hos legen. Jeg har heller aldri hatt det før. Fikk antibiotika da. Visste ikke at man kunne bli kvitt det selv jeg :) Kanskje prøve metoden til Kålormen hvis jeg får det igjen :)
Det er en superbra metode! Og det er jo uheldig både for en selv og samfunnet med unødvendig antibiotikabruk!
 
Håper at det blir bedre i alle fall. Ikke noe koselig å gå på do når det er slik :/ Spesielt ikke når man må ofte på do!
 
Måtte synke til korset å dra til legevakten i går. Fikk sånn feber, så ringte og hørte med dem. Var på tur til å spre seg til nyrene, så nå har jeg antibiotika i en uke (hurra for unnskyldning til julebord!).

Tranebær kan også være forebyggende da, skjønner jeg?
 
Ja. Men tar man tranebær "alltid" venner kroppen seg til det og effekten uteblir. Jeg tar C-vitamin og tranebær ved første tegn på infeksjon.
Huff da. Spredd seg til nyrene to ganger hos meg. Det er faktisk det vondeste i verden. Godt du slapp det!!!
 
Jeg har så mye UVI at jeg blir sprø.
Jeg fikk beskjed om å alltid ta kontakt om jeg mistenkte det graviditet for en ubehandlet UVI kan trigge premature rier(?) min søster fikk samme beskjed.

Jeg får aldri kurert det selv, må alltid ha kur.
Så litt misunnelig der.

Under utredning fikk jeg beskjed om å ikke drikke juice, for da kommer det mye fruktsukker i urinen og det liker bakterien godt og gror bedre da, så det droppet jeg og kjører på med vann i stede.

Masse god bedring, det er fryktelig vondt når det står på.
 
Takk takk! Drikker mye juice da.. Hehe :p Skal ta en prat med lege om det når den tid kommer!
 
Jeg har så mye UVI at jeg blir sprø.
Jeg fikk beskjed om å alltid ta kontakt om jeg mistenkte det graviditet for en ubehandlet UVI kan trigge premature rier(?) min søster fikk samme beskjed.

Jeg får aldri kurert det selv, må alltid ha kur.
Så litt misunnelig der.

Under utredning fikk jeg beskjed om å ikke drikke juice, for da kommer det mye fruktsukker i urinen og det liker bakterien godt og gror bedre da, så det droppet jeg og kjører på med vann i stede.

Masse god bedring, det er fryktelig vondt når det står på.

Jeg hadde alltid uvi før... Og prøvde alle råd. Men så gikk jeg til en osteopat som fant ut at blæra var vinklet bakover. Når det ble rettet opp har jeg kun hatt den ėn gang og det var kort tid etter fødsel. :)

Er i barselgruppe med ei som fikk veldig prematurt pga uvi... 3mnd i kuvøse og usikkert på om det er hjerneskader. Huff. Sykehuset rotet det til så de fikk ikke stoppet fødselen
 
Jeg hadde alltid uvi før... Og prøvde alle råd. Men så gikk jeg til en osteopat som fant ut at blæra var vinklet bakover. Når det ble rettet opp har jeg kun hatt den ėn gang og det var kort tid etter fødsel. :)

Er i barselgruppe med ei som fikk veldig prematurt pga uvi... 3mnd i kuvøse og usikkert på om det er hjerneskader. Huff. Sykehuset rotet det til så de fikk ikke stoppet fødselen

Har vært på alle mulige greier.
Men de finner ingen årsak.
Jeg bruker Hiprex daglig for å ikke få UVI..

Ja, min søster fikk en UVI i svangerskapet som skapte trøbbel, de klarte å stoppe det.
 
På antibiotika dag 2, og er skikkelig uggen og kvalm. Står som vanlig bivirkning, men hadde liksom håpet kvalmen var over..

Flere som blir slik av antibiotika?
 
På antibiotika dag 2, og er skikkelig uggen og kvalm. Står som vanlig bivirkning, men hadde liksom håpet kvalmen var over..

Flere som blir slik av antibiotika?
Ja, jeg blir kvalm og uvel etter antibiotika, særlig timene rett etter tablett. Les i vedlegget om det står noe om de bør tas med mat eller ikke. Dersom det ikke står at de skal tas alene, kan det være lurt å ta dem sammen med et lite måltid. Da blir en gjerne litt mindre kvalm.
 
Spiser alltid med, står man skal det og. Må vel bare bite det i meg :(
 
Back
Topp