Urinveisinfeksjon på små barn, erfaringer??

stjernebarnet

Elsker forumet
Noen her som har erfaringer med barn og urinveisinfeksjon(UVI)? Vi har en liten mistanke om at lillegutten vår på snart 3 år har det, men er ikke sikre. Han har ikke feber, men prøver hele tiden å gå på do, men det kommer veldig lite, noen ganger er det bare dråper. Og så sier han at han vondt i tissen..Mamma er sykepleier, så hun har sagt at hun kan ta med en test fra jobb i morgen, men lurer på om noen her vet noe? Setter veldig pris på råd. Vet at vi kan ringe legevakten, men er så usikre, og ikke at det er noen unnskylding, men det er ganske langt å kjøre til legevakten.

Ville levert en urinprøve hos legevakta jeg, da får dere kjapt greie på det:) Uff, må være fryktelig vondt å eventuelt gå med UVI uten å få sagt ordentlig ifra=/

Malte hadde det i august. han var litt småpjusk i formen og plutselig en morgen var det blod i bleien... Så det ble urinprøve og den gav utslag og det ble antibiotika.

Jeg ville, hvis jeg var dere, ta en urinprøve imorgen tidlig og dra på legevakten.

Jeg hadde det utrolig mye som småbarn selv i den grad at jeg måtte på sykehuset og undersøker urinveiene mine med et lite kamera som satt på en lang ledning - ingen morsom opplevelse!!

Det som er vanskelig når det gjelder små barn er jo å få i de nok drikke, for det hjelper veldig mye å drikke masse masse vann. Tranebær har også en god virkning og jeg har i voksen alder (bare hatt det et par 3 ganger) spist tranebær kapsler, og eller drukket tranebær juice kjøpt på butikken.

Tror nok ikke du trenger å gå til legevakten med en gang; dere kan nok drøye det til i morgen, men det kommer jo ann på hvor vondt han har det og om det blir nødvendig med noen medisiner med en gang. Kommer jo også ann på hvor lenge dere mistenker at han har hatt det - spør moren din hva hun tenker. Jeg gikk ikke alltid på medisiner når jeg var liten men faren er jo at det kan gå opp mot nyrene og det gjør vanvittig vondt - snakker av erfaring her!

DEt jeg pleide å drikke da jeg begynte å få uvi var lindeblomst-te -fås kjøpt på helsekosten. (ikke bytt det ut med antibiotika selvfølgelig men kan være greit å hjelpe med å skylle ut - og sjekk om det er en urt som ikke skal brukes på små barn endog jeg drakk den da men var ikke 3 år). Den smaker pyton så mamma pleide å blande den ut med litt husholdsningssaft

Lenge siden han ble reinslig???

da jenta våres ble bleie fri....Hadde hun en periode der hun gikk masse på do...Kom aldri noe særlig...Og hun svei i tissen så var jo såååå sikker på UVI....Men tok henne til legevakta....Ingen UVI der....Og nå har det gått seg til...Så her hadde det rett og slett og gjøre med pshyken hennes når det gjaldt avveninga...[;)]

Men om mora di kan ta med en test i morra så hadde jeg absolutt venta...Vi venta en uke før det ble lege her...[8|][:)]

Takk for gode tips. Vi ringte til legevakta, men valgte å vente litt, for det gikk plutselig litt bedre. Han har fortsatt vondt, men han klarte å tisse iallefall. Det begynte i dag, så han har ikke gått lenge med det. Det er snart 6 måneder siden han ble tørr for bleia da. Så tror det blir til at vi venter til mamma kan ta en test. Hun har også sagt at jeg kunne ta med en prøve til henne på jobben hvis jeg syns det ble lenge å vente. Så vi ser det litt ann.

Støtter helt opp om Sillakeses råd om tranebær (juice eller kapsler som kan åpnes og blande i annen drikke evnt). Dette har kurert mine hyppige runder med blærekatarr helt :D

C-vitamin og syrlig drikke (appelsinjuice) gjør også at bakteriene ikke trives. Og selvfølgelig: få i han mest mulig drikke. Pass på at han er god og varm på føttene også[;)]

Håper det er bedre imorgen, kan gå over av seg selv også men klart: er man irritert der nede så tar det litt tid før alt er som før. Man er jo ofte sår en stund etter at selve infeksjonen gir seg. Uten feber derimot hadde jeg satset på rådene over om han ikke har for vondt.

Veldig fint at moren din kan hjelpe til med testing! Alt er plutselig så mye enklere da.

Masse god bedring[:)]

Back
Topp