Urinveisinfeksjon.... flere???

avelilith

Elsker forumet
Uff, måtte til legen i dag tidlig etter at jordmor ble så bekymret for meg, fordi jeg hadde blod og noe annet rart i urinprøven min. Så hun sendte meg til legen, ny prøve og han fant ut at jeg hadde urinveisinfeksjon. Ble satt på sånn penicillinkur og skal tilbake om 2 uker for etterkontroll.
Greit nok det, men har så vondt i magen / underlivet i dag. Innbildt eller symptom tro??? Har også vondt i siden, når jeg sitter, så klarer ikke sitte så lenge av gangen [&:]

Er det flere som har sånt? Er det noe utenom penicillinen en kan gjøre? Holde seg varm, drikke mye...????? Har liksom ikke hatt sånn før, jeg...[:(]

Tranebærtabletter du... så mye rart som finnes. Tok du de i graviditeten??? Evtl. hvor lenge tok du de? Så flott, tusen takk for fint tips!!! [:D]

Tranebær saft eller sånn ekstrakt er bra for deg nå! ikke bli kald på stumpen, og tiss deg helt ferdig når du er på do. Husk å tørke bakover, og bruk et BRA dopapir! Ikke bruk truser av syntetiske stoffe, og ikke gå for mye med string/trange bukser/thights. Viktig at det får "puste" der nede nå :)

Symptomene jeg har hatt før er bare at det gjøpr så djevelsk vondt når jeg var på do. Fikk ingen smerter, men legen sa at man kan få smerter i nedre del av magen der blæra er.

God bedring!!

Tusen takk Goth.mummy! Tranebærsaft, får en kjøpt det på helsekosten???? Høres bedre ut enn tabletter (er ikke noe glad i å svelge sånne [:'(]) Så greit at legen din sa det. Han min sa selvfølgelig ikke noe om det, men kom jo bare innom 3 min til sånn hastetime, så.... kan vel ikke forvente så mye da. Var rimelig fullt og travelt der i dag og [&:]

Jeg har *bank i bordet* ikke hatt det mer enn 1 gang så langt dette sv.sk. (er plaga med kronisk UVI).. Pleier ikke ha no særlig vondt i magen når jeg har det.. Men symtomene på UVI er ganske individuelle..

Pass på å drikke mye (da får du "skylt" blæra ofte, og bakteriene får ikke ligge og kose seg i urinen lenge) Men heller ikke for mye..

Og så er det lurt å holde seg varm på beina og ikke sette seg på kalde steiner[8D]

ORIGINAL: avelilith

Tusen takk Goth.mummy! Tranebærsaft, får en kjøpt det på helsekosten???? Høres bedre ut enn tabletter (er ikke noe glad i å svelge sånne [:'(]) Så greit at legen din sa det. Han min sa selvfølgelig ikke noe om det, men kom jo bare innom 3 min til sånn hastetime, så.... kan vel ikke forvente så mye da. Var rimelig fullt og travelt der i dag og [&:]

Du må fullføre penselin kuren! Tranebær er ingen erstatning for medisiner.. Og den fjerner ikke UVI. Men det er veldig bra for å forebygge UVI og hjelper medisinen[;)] Og ellers er det Goth.mummy sier også bra[:)]

Edit: når jeg leste litt mer nøye ser jeg jo at du mener tranebærsaft vs. tranebærtabletter[8D]

Tranebær saft eller juice får du tak i på matbutikken evt. helsekost. :) Jeg er heller ikke noe fan av tabletter,så jeg drikker heller saften!! Den renser systemet der nede godt! (her snakker jeg om tranebær tabletter, ikke medisinen som legen har skrevet ut. Den MÅ man jo ta! Forstår at dette var lett å missforstå, men tranebær er bare for å hjelpe kroppen å bli frisk raskere, evt forebygge en ny infeksjon. Det er ment som et tillegg til medisinen legen skriver ut)

Ja, de har ikke alltid verdens beste tid de legene. det er litt kjedelig da, for man vil jo kanskje ha litt ekstra hjelp hvis det er hastetime? Da er det jo virkelig noe galt liksom!

Vet litt for mye om urinv. infeksjoner, var veldig plaget to vintre med dr*tten!

Ja jøss, vet at jeg må ta ferdig den kuren. Har nettopp begynnt i dag og skal vel ta ferdig hele pakken. Men er jo greit å hjelpe til å forebygge at det ikke kommer igjen. [&:] Er nemlig slettes ikke noe godt!!![:'(][:@]

ORIGINAL: Krystalll

Drikk appelsinjus, ikke frys. Også kan det være lurt å ta tranebærtabeletter for å hindre at det kommer tilbake. Etter å ha hadd 3urinveisinfeksjoner i bynnelsn av graviditeten har dette hjulpet for meg iallefall. (Hadde heller aldri hatt før!) :)

Tranebær skal man IKKE ta når man er gravid...Ikke i tabletter iallefall...

Oh, hvordan er det med juice da??? Kan en drikke det??? Eller er ikke det heller bra under graviditeten?

Det er lurt å passe på framover at du ikke blir kald på bein og rumpe for å unngå å få det igjen.. (Jeg kan ikke sitte rett på bakken f.eks..)

Så er det lurt å fortsette å passe på å drikke nok, og gjerne litt tranebærsaft hver dag[:)]

Jeg har gått helt over til bomulls-truser og det hjelper mye!

Og så en ting til.. Nå når du går på penselin kur er det lett å få sopp-infeksjon der nede, fordi penselinen tar en del av de gode bakteriene også. Så du kan f.eks. kjøpe Vivag på apoteket og bruke det etter hva som står på pakken, for å stabilisere floraen der nede[;)]

ORIGINAL: Diddij

ORIGINAL: Krystalll

Drikk appelsinjus, ikke frys. Også kan det være lurt å ta tranebærtabeletter for å hindre at det kommer tilbake. Etter å ha hadd 3urinveisinfeksjoner i bynnelsn av graviditeten har dette hjulpet for meg iallefall. (Hadde heller aldri hatt før!) :)

Tranebær skal man IKKE ta når man er gravid...Ikke i tabletter iallefall...

Jeg har fått beskjed at det bare er bra, for å forebygge. Så slipper jeg å måtte ta en pensilin kur...

ORIGINAL: Goth.mummy

Tranebær saft eller juice får du tak i på matbutikken evt. helsekost. :) Jeg er heller ikke noe fan av tabletter,så jeg drikker heller saften!! Den renser systemet der nede godt! (her snakker jeg om tranebær tabletter, ikke medisinen som legen har skrevet ut. Den MÅ man jo ta! Forstår at dette var lett å missforstå, men tranebær er bare for å hjelpe kroppen å bli frisk raskere, evt forebygge en ny infeksjon. Det er ment som et tillegg til medisinen legen skriver ut)

Ja, de har ikke alltid verdens beste tid de legene. det er litt kjedelig da, for man vil jo kanskje ha litt ekstra hjelp hvis det er hastetime? Da er det jo virkelig noe galt liksom!

Vet litt for mye om urinv. infeksjoner, var veldig plaget to vintre med dr*tten!

Skjønnte egentlig det. Hadde jo ikke tenkt å slutte med medisiner fra legen, men drikke sånn tranebærjuice i tillegg. Var bare tenkt som kommentar til Krystall....[:)]

ORIGINAL: avelilith

Oh, hvordan er det med juice da??? Kan en drikke det??? Eller er ikke det heller bra under graviditeten?

Det vet jeg ikke..spurte ikke om det. Men jeg fikk streng beskjed om å slutte med tranebærkapslene jeg gikk på da jeg ble gravid. Har UVI flere ganger i året, og har hatt nyresvikt pga dette.
Fikk beskjed forrige svangerskap og om at man ikke skal ta tranebærkapsler når man er gravid.
Står og på pakningsvedlegget at man skal rådføre seg med lege...
Juice vet jeg desverre ikke noe om...

Men jeg ville drukket masse, appelsinjuice og vann...ikke overdriv med appelsin, for er ikke bra med for mye c-vitamin...

2 gangen med uvi i dette svangerskapet. ikke være kald og heller ikke for varm, anbefaler å "lufte" nedentil om natten.

sure drikker og holde deg unna søtsaker. drikk mye vann så man ofte får en gjennomskylling.

ingen anelse når det gjelder tranebær men vet det brukes som forebyggende.

Hmm, får ta en tur på matbutikken i morra og se om jeg finner sånn juice! Er som sagt ikke så glad i tabletter, jeg. Da drikker jeg heller juice.

Tusen takk for mangen gode tips, jenter. Det er så flott å ha dere her. Masse god hjelp å få. Er så koselig det. Blir helt varm om hjertet!!!

Back
Topp