Urinprøver

Hardusett

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Hei. Er nå 31+2 på vei.
Har vært på 4 kontroller under svangerskapet, alle til lege. Sist kontroll tok jeg urinprøve.
Helt greit det, til de oppdager at det muligens er en liten infeksjon. Ikke fått svar enda på hva det evt. kan være.

Men er det slik at det egentlig burde vært urinprøver ved alle kontrollene? Ser jo at det nå er fylt inn på helsekortet (men tidligere kontroller er det tomt).

Det skal vel være med urinprøve på alle svangerskapskontroller, og det burde de opplyse om.. det er jo både med tanke på infeksjon og protein :)

Jeg har med urinprøve til hver eneste kontroll. Glemte det en gang og da tok jeg bare på legekontoret.

Har også fått beskjed av legen tidligere at om jeg var usikker på om jeg hadde urinveisinfeksjon så måtte jeg bare ta med meg en prøve innom så kunne de teste det utenom kontrolltimene :-)

Urinprøve på alle kontroller ja, det + blodtrykk

Hei. Er nå 31+2 på vei.
Har vært på 4 kontroller under svangerskapet, alle til lege. Sist kontroll tok jeg urinprøve.
Helt greit det, til de oppdager at det muligens er en liten infeksjon. Ikke fått svar enda på hva det evt. kan være.

Men er det slik at det egentlig burde vært urinprøver ved alle kontrollene? Ser jo at det nå er fylt inn på helsekortet (men tidligere kontroller er det tomt).
Hver eneste kontroll hos lege eller jordmor :) Dette for sjekk av sukker i urin mtp svangerskapsdiabetes, nitritt og leukocytter mtp infeksjon/UVI. Proteiner/eggehvite mtp svangerskapsforgiftning

Jo, stemmer det.
Jeg har dog vært på to tilvekstkontroller og da har de verken tatt urin eller blodtrykk..

Det skal det være, og da helst morgenurin, så du må ha den med deg til hver kontroll. Det burde de ha opplyst om ved første kontroll. Men tror ofte jordmor er flinkere til å informere gravide om det enn legene er. Her fikk jeg info om det, samt skriftlig info om det ved første kontroll (som er hos jm i denne kommunen).

Back
Topp