Urinprøver hos fastlege...

Lykkeknøttet <3

Betatt av forumet
Var der i dag og er 4+5 og da fant de +1 på urinprøven....ble litt urolig etter dette og prøvde å spørre om dette var normalt. Fikk vel aldri noe ordentlig svar føler jeg.. Noen med erfaringer rundt dette? Er jeg bare overdrevent stressa?

Hva var det de fant +1 på? Tror ikke det et noe å være bekymra for uansett :)

Stod det hva som var +1? Det står som regel for spor av protein, leukosytter (usikker på skrivemåten) osv. +1 er visst veldig lavt da, kan være så enkelt som spor av utflod i urinen (fikk jeg beskjed om sist jeg gikk gravid). Jeg ble anbefalt å vaske meg nedentil før jeg tisser på glasset, slik at man fjerner "rester" fra skjeden... Jeg hadde det annenhver kontroll sikkert, uten at det var noe galt. Prøvene sendes som regel til dyrking dersom man tror det er noe, for å finne ut hva det er(tror jeg), samtidig som man ser det i sammenheng med blodtrykk, vektøkning osv. Sikkert andre som har mer peiling her inne :)

Tusen takk for svar. Skal på ul om 3 uker så det er vel bare å puste ut og ta det med ro...men hodet er en merkelig skrue i slike situasjoner

Tusen takk for svar. Skal på ul om 3 uker så det er vel bare å puste ut og ta det med ro...men hodet er en merkelig skrue i slike situasjoner
Skjønner deg godt :) Merkelig at de ikke forklarte dette synes nå jeg... (hva de sjekker, hvorfor de sjekker, hva de finner) Man blir jo bekymret av den minste lille ting når man er gravid... Tror du godt kan puste ut og ta det med ro ja :) Det er hvertfall veldig vanlig med spor av utflod i urinen hos gravide! :)

Så du skrev blod først nå. Det er visst også ganske vanlig! Slimhinnene er tynnere, og blør lettere når en er gravid. Dersom det vedvarer, så er det slik at det kommer også blod i urinen ved urinveisinfeksjon, da sendes den som regel til dyrking :)

Hva skulle man gjort uten dette forumet i begynnelsen av svangerskapet :) takk alle for svar. Har dessverre en fastlege som jeg ikke er spesielt fornøyd med :( så jeg kommer til å bruke privat framover. Satser på at det blir bedre og mer informativt :)

Hva skulle man gjort uten dette forumet i begynnelsen av svangerskapet :) takk alle for svar. Har dessverre en fastlege som jeg ikke er spesielt fornøyd med :( så jeg kommer til å bruke privat framover. Satser på at det blir bedre og mer informativt :)
Hørtes ikke noe særlig ut, bytt fastlege! Viktig å føle seg trygg og informert... Håper du finner en som er mye mer forståelsesfull :)

Back
Topp