urinprøven?

m_fame

Forelsket i forumet
Vi skal vel egentlig ha med morgenurinen til kontroll, noe med at det da er lenge siden sist toalettbesøk..

Menne... hva da når man er på spasertur til do flere ganger i løpet av natta da? Hva gjør dere egentlig?

ORIGINAL: m_fame

Vi skal vel egentlig ha med morgenurinen til kontroll, noe med at det da er lenge siden sist toalettbesøk..

Menne... hva da når man er på spasertur til do flere ganger i løpet av natta da? Hva gjør dere egentlig?

Jeg tar den urinen som kommer på morgonen, altså når jeg står opp, ikke noen av de som jeg har i løpet av natta [:)]

Vet ikke om det er feil eller riktig, men ikke hørt noe annet [:)]

det spurte eg og om for mangen ukene siden, og hon sa eg måtte ta då eg hadde sove lengst (ca) eller så lenge det e gått over 4 timer[:)]

Jeg tar med den urinen jeg får ut første toalettbesøk etter jeg har stått opp om morgenen. Tisser jo minst 5-6 gang ila natta nå - men hva kan en gjøre liksom. [8|]

Spurte jormor om det der, fikk beskjed å prøve å beregne og ta prøven på det som ligger lengst i blæren. Vet du at du tissser før du legger deg og står opp i femtiden for å tisse, så tar du prøven da og ikke klokka syv når klokken ringer.

Tar med morgenurin uansett jeg.

Se an tida du. For som Babbs skriver er det den urinen som har vært lengst i blæren - altså den som er mest konsentrert. Det er den som har mest riktige verdier.[;)]

Om natta er jeg så trøtt at jeg tenker ikke over at jeg skal til legen neste morgen. Så her blir det morgenurinen.

De får den urinen jeg tisser når jeg står opp uavhengig om jeg har vært på toalettbesøk ofte om natta....

Du ska jo ta morra urinen.. bare en midtstrømsprøve ;) la det renne litt i do, åsså tisser du på et glass eller noe, åsså slutten  a strålen i do =) sånn jeg gjør det ;) 

ORIGINAL: førstegangsmama

Du ska jo ta morra urinen.. bare en midtstrømsprøve ;) la det renne litt i do, åsså tisser du på et glass eller noe, åsså slutten  a strålen i do =) sånn jeg gjør det ;) 

Stemmer det med morgenurinen, men sånn til vanlig så driver jo ikke folk og løper på do ørten ganger til natten som vi gravide. Man tar morgenurinen fordi den ligger lengst i blære og godgjør seg.
Derfor ville jordmor helst ha den som hadde ligget lengst.

jeg tar ikke morgen urin visst jeg har time en gang langt ut på dagen. Da prøver jeg heller å ikke pøse på med drikke, og la det gå noen timer uten at jeg tisser, før jeg tisser i glasset.
En urinprøve holder seg ikke fra 5 om morgenen til 3 på dagen heller, da kan man like godt tisse rett før timen
[;)]

alle mine lege og JM timer er seint på dagen.. allså 2-5 tida.. så jeg tisser der jeg..
ingen som har sakt noe på det..

De siste ukene har eg måtte gå på do mellom 3-5 ganger om natta(vet, mye, hehe), Men må fortsatt på do når eg vokner, så eg tar bare den med!![:-]

Man skal ha morgenurin på senere kontroller også.. Ikke bare den første. Grunnen er at man skyller ut bakterier osv når man går på do, og om en ikke får såkalt morgenurin (altså urin som har stått i blæra i minst 3 timer) så kan man få falsk negative prøver.
Går man og tisser flere ganger om natta, så kan man ta prøven midt på natta, og sette den i kjøleskapet inntil lege-/jordmortimen. Og det spiller ingen rolle om man tar prøven utover dagen, men da skal den ha stått i blæra i minst 3 timer [:)]

Det viktigste er at du ikke drikker og "vanner ut" urinprøven..
Jo lengre urinen ligger i blæra ute å få tilført store mengder "nylaget" urin jo mer korrekt blir urinprøven. Derfor er det lettest å ta en morgenprøve, for man drikker mindre/ingenting om natta.

tar det som kommer når jeg står opp...

Back
Topp