Urinprøve

LittleMonkii

Forumet er livet
Hvor mange har dere tatt?

Har kun tatt 1, da var jeg sånn... 5uker på vei. Har ikke vært hos jordmor enda, men skal avtale time til uka. Hva er normalt? Tar man med urinprøve hver gang?

Jeg har tatt på alle kontrollene jeg har vært på. 5 stk frem til nå.

Jeg har hatt to, en det er bare fordi den første var forurenset. Skal til jordmor om to uker, da skal de ha en til. Jeg har fått beskjed om å ta med en urinprøve til hverkontroll i hvertfall.

urinprøve skal være med til hver kontroll. eg har tatt tre prøver. når eg har vært på kontrol på kk slipper eg å ha med urinpørve

Jeg har levert 3.. en til hver gang..

Det står på de fleste helse papir og timer du får : Husk urinprøve! 

Leverte på første kontroll i uke 9, men ikke på UL i uke 18, og når jeg skal til neste kontroll til uka (hos JM) skal jeg ha med urinprøve.

Ok, ble litt sen svangerskapskontroll, men jeg har jo vært på en del ultralyder og har sett at alt går fint, samt kjent aktivitet hele veien. Alt er nok fint, men det er vel greit å ta en urinprøve sånn for sikkerhets skyld :)

Har levert urinprøve 2 ganger..En hos legen og nå siste gang da jeg var første gang hos jordmor. Tror det er rutine at man helst bør ha med urinprøve hver gang. Det er hovedsakelig for å sjekke at man ikke har proteiner i urinen..Dette kan være tegn på svangerskapsdiabetes. Oppdages lettest ved å undersøke urinen, da det er mange som ikke har symptomer på dette.

I tillegg vil det også oppdages om man har en urinveisinfeksjon, ikke alltid man merker det heller. Så, jeg ville tatt med hvis jeg var deg:) Jordmoren sa helst morgenurin til meg, men har man vært oppe og tisset flere ganger før morgenen kommer spiller det jo liten rolle uansett...

Urinprøve hver gang ja. Jeg er til kontroll hver 14.dag og må ta med hveeer gang. Også er jeg ekspert på å huske kvelden før at jeg ikke har urinprøveglass ... :-P

Ja, urinprøve skal man helst ha med hver gang man er på kontroll, unntatt UL. 
Jeg er meget flinkt til å glemme det selv, så hver gang jeg har vært på do etter jeg har våknet for dagen så er det sånn: "Neeei, jeg skulle jo ha gjort det her i et glass" ;-P Men glemmer man det så er det ikke krise,  man får glass hos lege/jordmor og kan ta prøven når du har time... :-)

Jeg skjønner jeg er mye hos legen. Jeg leverer hver gang jeg er hos fastlegen eller hos jm, så har vel blitt 6 ganger nå. Har vært hos lege/jm hver mnd siden uke 6/7 ca.

LittleMonkey skrev:

Har kun tatt 1, da var jeg sånn... 5uker på vei. Har ikke vært hos jordmor enda, men skal avtale time til uka. Hva er normalt? Tar man med urinprøve hver gang?

Du tar urinprøve hos jordmor hver gang:) Hun har glass der nede, så du trenger egentlig ikke tenke på å ta med;) Jeg har aldri tatt med hjemmefra... 

Aprilblomsten skrev:

LittleMonkey skrev:

Du tar urinprøve hos jordmor hver gang:) Hun har glass der nede, så du trenger egentlig ikke tenke på å ta med;) Jeg har aldri tatt med hjemmefra... 

Ok, da tar jeg det som det kommer :p 

Har levert 2. Første gang på 1.svangerskapskontroll hos lege. Da hadde jeg glemt å ta med, så tok hos legen. Og så har jeg levert en hos jordmor. Er for å sjekke proteiner og blod i urinen. Jordmor var veldig opptatt av at det skal være av vaskeprøve (altså underlivet må vaskes før prøven tas-jeg har brukt våtserviett bare), og så må urinen være midtstråle, altså at du tisser litt, så tar glasset under. Jeg husker at forrige svangerskap, så hadde jeg glemt å vaske meg, og da ble det utslag på eggehvitestoffer. Bare pga "gammel" utflod som lå rundt og ble med i prøven. Og da gir det jo falskt utslag.

Går til lege og jm 1 gang i mnd, og har alltid med urinprøve.

har levert alle 4 gangene jeg har vært på kontroll, skal ha med urinprøve på hver kontroll.

Eg levere urin prøve kver gang eg e hos legen. Vett ikkje ka som e vanlig. Men lurt å sjekke innimellom. Mye slår ut i uriner om det skulle være noe. Feks urinveisinfeksjon, det er noe gravidi ikke alltid kjenner. Tror det kan føre til for tidlig fødsel osv...

Back
Topp