Urinprøve - hvorfor er den viktig?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet Opprettet
Jeg fikk plutselig protein i urinen of veldig høyt blodtrykk sist, så måtte inn til kontroll hver uke pga risiko for svangerskapsforgiftning. Så de må følge med [emoji4]

Jeg fikk plutselig protein i urinen of veldig høyt blodtrykk sist, så måtte inn til kontroll hver uke pga risiko for svangerskapsforgiftning. Så de må følge med [emoji4]

Jeg også fikk plutselig det forrige uke, så skal ta det med ro og kontrolleres litt oftere.

Jeg lurer på en ting; er det vanlig å få svar på blodprøver/urinprøver dersom alt er normalt, eller gir de bare beskjed dersom noen verdier er feil? Har ikke hørt noe etter at jeg var på kontroll for 2 ujer siden.

Må eg kjøpe riktig urinprøveglass på apoketet? Eller er det OK å koke tomt tomatpure glass f.eks. Hugsar mamma gjorde det når eg va liten, men spørte ei kollega som meinte det ikkje va greit :O

Jeg lurer på en ting; er det vanlig å få svar på blodprøver/urinprøver dersom alt er normalt, eller gir de bare beskjed dersom noen verdier er feil? Har ikke hørt noe etter at jeg var på kontroll for 2 ujer siden.
Urinprøven sjekkes med stix hos legen/jordmor, og svaret foreligger med en gang. Jeg (fjerde svangerskap nå) har alltid fått tilbakemelding i løpet av timen.

Når det gjelder blodprøver, har jeg fått beskjed på neste time dersom det er noe som må følges opp, som f.eks å begynne med jerntilskudd. Ingen tilbakemelding utover dette, men de viktigste resultatene, som f.eks. blodtype, rubella- og HIV-status vil du uansett få skriftlig, da disse skal oppbevares sammen med helsekortet.

Last edited:
Må eg kjøpe riktig urinprøveglass på apoketet? Eller er det OK å koke tomt tomatpure glass f.eks. Hugsar mamma gjorde det når eg va liten, men spørte ei kollega som meinte det ikkje va greit :O
Du må ikke kjøpe urinprøveglass på apoteket. Godt rengjorte glass går helt fint; jeg har i årenes løp levert urinprøve forkledd som blant annet tapenade, tomatpuré og pesto. :knegg:

(Jeg pleier forresten ikke gidde å koke glassene før bruk, heller. Skyller bare ut eventuelle matrester og kjører dem i oppvaskmaskinen på 70 grader, sammen med resten av oppvasken. Det virker å være tilstrekkelig, all den tid det holder at glasset er rent, ikke sterilt.)

Last edited:

Mitt legekontor tar kun i mot urinprøver på urinprøveglass eller prøver tatt der (da i plastglass de gir ut)

Det beste er å kjøpe urinprøveglass. Mange legekontor tar ikke imot urinprøver i annet enn det, nettopp fordi de ikke vet om folk har giddet å sterilisere og koke dem først. Er ikke glasset kokt og sterilisert, kan det inneholde spor som kan gi feil resultat på prøvene.

Her tar de heller ikke imot noe annet enn prøveglass eller egne kopper dem har på legekontoret.

Jeg hadde svangerskapsforgiftning sist. Håper på å slippe det denne gangen. Det er ikke samme far så det veldig godt være jeg slipper. Krysser fingrene :)

Jeg får glass på legekontoret. Etter jeg var første gangen hos dem i uke 6, har de gitt meg et par hver gang jeg har vært innom.

Back
Topp