urinprøve? hjelp?

mariolau

Forelsket i forumet
hei tok en urinprøve på sykehus i dag, den viste:
ph:9
glu:norm
ket:norm
leu:2+
nit:norm
pro:norm
ery:norm
noen som vet om dette er posetivt eller negativt, de sa ingenting? noen?

Den er helt fin :)

Ph verdien din er fin
Glu = Sukker i urin, denne er fin
Ketoner = Om du har ett utslag på denne ville de nok trodd du hadde UVI, denne er fin.
Laukalytter 2+ alene er ingen fare.
Nitritter : er også tegn på betennelse, denne var fin
Proteiner = er denne over 2+ begynner man å lure på svangerskapsforgitning, din var normal :)
Og den siste vet jeg ikke, men den også normal.

Perfekt urinprøve

Den siste er blod i urin :)

Positiv på nitritt er UVI

Hei, så ditt spørsmål da jeg var innom for å se etter noe annet. 
Jeg er jordmor, jobber på et sykehus selv.  Dersom jeg tar urinprøve av noen så får de alltid beskjed om svaret, så at de ikke sa noen ting er urovekkende.  De SKAL gi beskjed, alltid - ellers kan de i grunnen la være å kjøre prøver.
Hvis du er en ellers frisk gravid kvinne (det er omtrent det eneste jeg har greie på) så ser disse resultatene nesten normale ut.  pH 9 har jeg aldri hørt om, det er veldig sterkt basisk - er du sikker på at det stod tallet ni der?  Ellers ser det ut som det var en vanlig prøve, ikke en 'ren' prøve (du vasker deg,, starter å tisse i do, fanger opp midten av urinstrømmen, og tisser ferdig i do) fordi det var 'leuk 2+'.  Det er for detaljert å forklare hvorfor det er slik - og igjen, den som tok prøven og ga deg svaret har forsømt sin informasjonsplikt hvis ikke de sikret seg om at du forstod resultatet.
Hvis du var på sykehuset til en rutinemessig kontroll bør du kontakte dem og spørre om pH verdein dersom den virkelig var 9.  Men hvis du var henvist fordi du har symptomer på noe, kan det hende de burde underæske urinen nærmere allerede i dag. 
Uansett fortjener de å få et pek for dårlig info, jeg ville ringt opp og bedt dem om det.
Lykke til!
Rachel.

takk for svar jenter:) vet jeg har soppinfeksjon så kanskje derfor leu var 2+, men skal ringe ang at ph var på 9. men takk for svar:)

mariolau skrev:
hei tok en urinprøve på sykehus i dag, den viste:
ph:9 Litt forhøyet. Hvordan er kostholdet ditt?
glu:norm Glucose, som er normal. Dvs at du ikke skiller ut sukker i urinen, som ved f.eks diabetes og svangerskapsdiabetes.
ket:norm Ketoner, normal. Den kan vise utslag dersom du slanker deg, er i "ketose", ved sult, etter oppkast osv.
leu:2+ Leukocytter, litt utslag. Dette er mest sannsynlig forurensning av urinprøven. Eks. litt vaginalt sekret osv.
nit:norm Nitritt, normal. Tydes somregel som en inf, dersom det er utslag her. MEN, det kan også skyldes matvarer du har spist (noe som er rikt på nitritt). Nitritt kan KUN BEKREFTE en mulig UVI, IKKE avkrefte. Dette fordi nitritt ikke vises på stix før urinen har ligget i blæren i mer enn 4 timer. Og som regel må blæren tømmes mye før det, når en har en UVI ;)
pro:norm Proteiner, normal. Dersom utslag her, må det vurderes ut fra HELE svaret på stixen om det kan være en infeksjon eller ikke.
ery:norm Erytrocytter, betyr blod. kan skyldes rester av mens, rifter i slimhinnene, infeksjon osv.

Å lese av en urinstix krever god og faglig tolkning ut fra HELHETEN av resultatet på urinstixen, det nytter ikke å tolke ett og ett svar.
Min vurdering av din stix, er at den er helt normal :)

noen som vet om dette er posetivt eller negativt, de sa ingenting? noen?

takk for svar:) 
kostholdet mitt har ikke vært noe bra i det siste, har ikke fått i meg så mye siden jeg kaster det opp, men prøver å spise sundt, men drikker mye saft og sitron vann. er det farlig med ph 9?

Back
Topp