Urin og blodprøve

For friske gravide er det vel urinprøve ved hver kontroll (unntatt oul) og blodprøver én gang. Hemoglobin er det vel vanligere å sjekke oftere, men ikke nødvendigvis hver gang tror jeg.

Skal i prinsippet ta urinprøve og blodprosenten når man skal på svangerskapskontroll til jordmor/lege. Jeg har ikke min første jordmortime før i slutten av uke 21, og det er vel egentlig den første ordentlige svangerskapskontrollen min.(utenom Oul i uke 18)
Så siden jeg ikke har ordentlig sjekk før 21+4 så sjekker jeg urinprøven og Blodtrykk/puls selv på jobb i mellomtiden. (jeg har ofte uvi,i tillegg til at jeg har fått så sykt høy puls i dette svangerskspet)

Jeg tar urin- og blodprøve hver 3.uke. For å følge med på alle mangler, stoffskiftet som tuller og leververdier.

Ok, grunnen til at jeg lurer er at jeg har tatt det ganske ofte, hber gang jeg er der for å forlenge sykemelding (ca hver 14. Dag). Har ikke vært noe spesielt med prøvene mine, men jeg har en kronisk sykdom som kanskje er grunnen til at jeg blir sjekket oftere.

Jeg tar stoffskifte prøver hver 4 uke (startet med å øke levaxin dosen min når jeg ble gravid i oktober da fra 175 til 250 mikrogram daglig og det har holdt bra så langt 15+3).

Ellers så ville jordmor at jeg tar med urinprøve på labben nå jeg skal dit for å ta prøver i forkant av kontroll hos henne. Jeg tenkte å følge de 8 anbefalte kontrollene hos henne.

Ok, grunnen til at jeg lurer er at jeg har tatt det ganske ofte, hber gang jeg er der for å forlenge sykemelding (ca hver 14. Dag). Har ikke vært noe spesielt med prøvene mine, men jeg har en kronisk sykdom som kanskje er grunnen til at jeg blir sjekket oftere.

Noen leger er flinkere enn andre til å få sine gravide pasienter til oppfølging. Har man medisiner man går fast på som må endres under svangerskapet eller andre lidelser som må følges med så er nok et lege besøk for mye bedre enn ett for lite ;)

Jeg må ta oftere urinprøver pga gbs i urin i uke 11. Ellers tok jeg blodprøve i fingeren uke 11 og blodprøver i arm i uke 14. Skal også til glukosetesting i uke 16

Jeg må ta oftere urinprøver pga gbs i urin i uke 11. Ellers tok jeg blodprøve i fingeren uke 11 og blodprøver i arm i uke 14. Skal også til glukosetesting i uke 16

Den hadde jeg nesten glemt - glukose belastning i uke 28 ble det for min del. Noen som vet hvorfor det er så forskjellig når denne tas?

Den hadde jeg nesten glemt - glukose belastning i uke 28 ble det for min del. Noen som vet hvorfor det er så forskjellig når denne tas?
Jeg fikk til svar at jeg måtte ta den to ganger. Og da tok de en så tidlig som mulig. Jeg tok den i uke 17. Mulig du bare trenger å ta den en gang?

Jeg fikk til svar at jeg måtte ta den to ganger. Og da tok de en så tidlig som mulig. Jeg tok den i uke 17. Mulig du bare trenger å ta den en gang?
Kanskje... Veldig usikker. Håper jeg slipper flere ganger.

Tok bare en gang sist også. Husker ikke i hvilken uke. Kan se i boka mi hjemme.
Skal spørre når jeg skal til jordmor i uke 24 ang dette da jeg lurer på hvorfor det er så forskjellig

Jeg skal ta den i uke 16 og hvis den er på grensen må jeg ta ny i uke 26-30. Hører også at det praktiseres ulikt. Vet ikke hvorfor.

Back
Topp